۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۲۶
کد خبر: 82569476
T T
۰ نفر
تهدید داعش در جنوب شرق آسیا و پیامد آن برای آمریكا

كوالالامپور - ایرنا – آمریكا حضور صدها تروریست در جنوب شرق آسیا را كه در عراق و سوریه در كنار داعش می جنگیدند و اكنون در نزدیكی مرز كشورهای خود با نبردی متفاوت در جنوب فیلیپین بحران ایجاد كرده اند، زنگ خطری برای خود محسوب می كند.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه 'فیل استار' روز دوشنبه نوشت: حملات اخیر ترویست های منتسب به گروه داعش در شهر 'مراوی' بیش از 300 كشته برجای گذاشته است و این ناكارآمدی نیروهای امنیتی محلی و گسترش گروه های تروریستی درمنطقه را در پی داشته است.
'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریكا هفته گذشته به كنگره این كشور اعلام كرد كه عملیات نظامی آمریكا برای كمك به نیروهای فیلیپین در مقابل تروریست ها سه سال پیش و قبل از دستیابی به نتیجه خاصی لغو شد. شمار كمی از نیروهای ویژه آمریكا با نقش 'توصیه و كمك ' در آنجا باقی ماندند و آمریكا با ارائه نظارت های هوایی به فیلیپین جهت بازپس گیری 'مراوی' كمك می كند.
'جانی ارنست' از 'آیوا' در كنگره گفت: نمی دانم داعش عملیات در آنجا را هدایت می كند، اما به یقین آنها در تلاش برای رساندن تروریست ها به این منطقه هستند. ما باید این شرایط را بررسی كنیم و نباید شرایط خارج از كنترل باشد.
بر اساس این گزارش، اطلاعات امنیت آمریكا و مقامات مقابله با تروریسم می دانند كه داعش به طور آشكار از برخی گروه ها در فیلیپین حمایت كرده و اواسط سال گذشته از حامیان خود در جنوب شرق آسیا خواسته بود كه اگر نمی توانند به سوریه برسند، به فیلیپین بروند.
'فیل استار' نوشت: حدود 40 تروریست خارجی، اغلب از مالزی و اندونزی در بین 500 تروریست حاضر در شهر 'مراوی' هستند. علاوه بر این گزارش ها نشان می دهد دستكم یك تروریست عربستان سعودی، یك چچنی و یك یمنی جز 200 نفری بودند كه در چهار هفته گذشته در این درگیری ها به هلاكت رسیده اند.
مقامات آمریكایی در حال ارزیابی این موضوع هستند كه آیا هیچ یك از حدود یكهزار نفر تروریست جنوب شرق آسیا كه در سال های اخیر در عراق و سوریه حضور داشتند، اكنون در فیلیپین مشغول جنگ هستند.
به نوشته فیل استار، مقامات آمریكایی نگرانند فیلیپین همانند دهه 1990 به مركزی برای حضور ترویست ها در منطقه تبدیل شود.
بخشی از آنچه واشنگتن 'هراس' خود می داند را شاید بتوان در سیاست های 'رودریگو دوترته' جستجو كرد كه بعد از به قدرت رسیدن از اواسط سال گذشته تمایل بیشتری به پكن دارد و واشنگتن نیز به همین دلیل قصد دارد به بهانه فعالیت تروریست ها جای پای خود را در منطقه محكم كند.
دوترته تلاش دارد حضور نیروهای آمریكایی در فیلیپین را از بین برده و كمرنگ كند، اما كاخ سفید سعی می كند به بهانه های مختلف از جمله فعالیت تروریست ها پا جلو بگذارد تا جا پای خود را در فیلیپین بار دیگر مستحكم كند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی