۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۳:۳۲
کد خبر: 82569447
T T
۰ نفر

ورودنخستین سری از نظامیان ارتش تركیه به قطر

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۳:۳۲
کد خبر: 82569447
ورودنخستین سری از نظامیان ارتش تركیه به قطر

تهران-ایرنا- دولت قطر ساعتی پیش اعلام كرد: نخستین سری از نظامیان ارتش تركیه در راستای اجرای توافقنامه نظامی میان دو كشور وارد دوحه شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه القبس، نیروهای ترك شامل سربازان نیروی زمینی ارتش تركیه هستند و پس از ورود به دوحه به كمپ'طارق بن زیاد' در دوحه منتقل شدند و تمریناتی را در این پادگان انجام دادند.
تركیه در سری نخست نظامیان اعزامی به قطر تانك و سلاح های سنگین را نیز به دوحه ارسال كرده است.
تركیه اعلام كردكه هدف از اعزام نیرو به خلیج فارس تلاش برای حفظ امنیت قطر و منطقه در برابر تهدیدات است.
پارلمان تركیه به تازگی قانون اعزام سربازان ارتش تركیه به دوحه را تصویب كرده بود.
پروتكل همكاری مشترك در زمینه های آموزش نظامی دو كشور در سال 2015 و موافقتنامه استقرار پایگاه نظامیان تركیه در قطر در سال 2016، در چهارچوب مفادتوافقنامه همكاریهای امنیتی مقامات دو كشور تركیه و قطر در سال 2001 به امضای مقامات عالی دو كشور رسیده بود كه با تصویب مجلس و تایید رئیس جمهوری قابلیت اجرایی پیدا كرد.
به موجب مفاد این موافقتنامه همكاری مشترك نظامی، مقرر شده است كه قطر به عنوان كشور میزبان به كشور تركیه اجازه دهد تا از بنادر، فرودگا‌هها، اردوگاهها، واحدهای نظامی و نهادهای امنیتی و تاسیسات نظامی آن كشور استفاده كند.
براین اساس، همچنین دو كشور قرار است با واحدهای نیروهای مسلح و نهادهای نظامی دو طرف همكاری داشته باشند و در این زمینه بازدیدهای متقابلی در دو كشور صورت گیرد.
براساس مصوبه مجلس تركیه، همچنین مقررشده است كه دو كشور درحین برگزاری رزمایش مشترك نظامی، ناظران نظامی كشور مقابل را دعوت كنند و همچنین قرار است در خصوص مبادله اطلاعات و بهبود و پیشرفته سازی نحوه برگزاری رزمایش ها و آموزش ها تمهیداتی اندیشیده شود.
شبك**خاورم*320**1708**انتشار: علیرضا ارشادی
۰ نفر