۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱:۴۶
کد خبر: 82569433
T T
۰ نفر

روسیه از كوبا در برابر آمریكا حمایت كرد

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱:۴۶
کد خبر: 82569433
روسیه از كوبا در برابر آمریكا حمایت كرد

مسكو - ایرنا - روسیه در بیانیه ای بر موضع این كشور در حمایت از كوبا در برابر آمریكا و مخالفت با سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور علیه هاوانا تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریكا روز جمعه ضمن انتقاد از سیاست تنش زدایی باراك اوباما سلف خود در قبال هاوانا، ضمن اعلام سیاست های جدید، محدودیت هایی نسبت به سفر و تجارت آمریكایی ها مرتبط با كوبا اعمال كرد.
وزارت امور خارجه روسیه روز یكشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد: سیاست اعلام شده از سوی دونالد ترامپ، خط مشی دوره جنگ سرد را باز می گرداند و چنین رویكردی در چندین دهه از ویژگی دولت های آمریكا بود.
در بیانیه آمده است: روسیه همبستگی خود را با كوبا كشور دوست، صلح جو و عضو معتبر جامعه جهانی كه نقش سازنده ای در آمریكای لاتین و امور جهانی دارد، اعلام می كند.
وزارت خارجه روسیه تاكید كرده است: مخالف هر گونه تحریم، محاصره و سیاست های محدود كننده هستیم و از گفت وگو، همكاری و برقراری ارتباط بدون تحمیل اراده، فشار و مداخله در امور داخلی كشورهای مستقل حمایت می كنیم.
در پایان بیانیه تاكید شده است كه بسیاری از كشورهای جهان از چنین رویكردی در باره كوبا حمایت می كنند و نتایج رای گیری قطعنامه مجمع عمومی شورای امنیت در مورد این كشور هم واقعیت را به خوبی نشان داد.
آلكساندر شتینین رئیس اداره آمریكای لاتین وزارت امور خارجه روسیه نیز روز شنبه اعلام كرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به سیاست دوره جنگ سرد در باره كوبا روی آورده كه تاسف آور است.
وی با انتقاد از رویكرد ضدكوبایی ترامپ اظهار كرد: مسكو از اینكه سیاست ضدكوبایی در آمریكا دوباره مورد توجه قرار گرفته و ترامپ به خط مشی دوره جنگ سرد بازگشته، متاسف است.
شتینین به خبرگزاری اسپوتنیك گفت: سیاست جدید آمریكا در باره كوبا، یادآور شرایط جنگ سرد است كه به فراموشی سپرده شده بود. چنین رویكردی را واشنگتن دهها سال در مورد هاوانا اعمال می كرد.
مقام وزارت خارجه روسیه افزود: زمانی كه دولت قبلی آمریكا، سیاست این كشور را در قبال هاوانا تغییر داد، مسكو آن را نشانه حسن نیت برخی سیاستمداران آمریكایی و نماد شكست سیاست فشار و تحریم علیه كوبا كشور كوچك و آزاد آمریكای لاتین برشمرد.
به گزارش ایرنا، روابط آمریكا و كوبا درپی انقلاب ضدامپریالیستی 1959 در این كشور قطع شد.‏ اوباما و رائول كاسترو رئیس جمهوری كوبا در دسامبر 2014 گرمی روابط دو كشور را اعلام كردند و از آن زمان گام هایی ‏را برای ترمیم مناسبات برداشتند‎اوباما ضمن دیدار از كوبا بخش هایی از تحریم های اعمال شده علیه این كشور از سال 1962 را كاهش داد.‏
همچنین پروازها بین دو كشور از سرگرفته شد و كشتی های تفریحی اكنون می توانند بین میامی و هاوانا رفت و آمد كنند.
برخی نمایندگان هم حزبی ترامپ، پیش از تصمیم ترامپ با ارسال نامه ای خواستند در روابط با هاوانا تجدید نظر نكند.
آنها از این كه رئیس جمهوری آمریكا درصدد لغو سیاست های ‏اوباما است، عمیقا ابراز نگرانی كرده و هشدار داده اند كه این كار می تواند كوبا را تشویق كند كه به كشورهایی مانند روسیه ‏و چین وابسته شوند.‏
اروپام* 391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا