۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82568855
T T
۰ نفر
مسعود شجره: راهپیمایی روز قدس در تقویم انگلیس جای خودش را باز كرده است

لندن - ایرنا - مسعود شجره، رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس ضمن برشمردن اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس در اعلام همبستگی و حمایت با مردم مظلوم فلسطین عنوان كرد كه تداوم در برگزاری این مراسم سبب شده تا روز جهانی قدس در تقویم انگلیس جای خودش را باز كند.

به گزارش ایرنا، مسعود شجره روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: راهپیمایی روز قدس از ابتدای فتوای حضرت امام خمینی (ره) در لندن شكل گرفت و به دنبال آن در سال های بعد پیگیری شد.
وی افزود: این مراسم اكنون به بخشی از برنامه سالانه در انگلیس تبدیل شده به طوریكه گاهی پلیس لندن با ما تماس می گیرد و اعلام می كند كه روز قدس در حال نزدیك شدن است.
شجره در همین رابطه دفترچه «برنامه های ترافیكی متروی لندن» را نشان داد كه در آن روز جهانی قدس به عنوان یكی از مراسم های ثبت شده قید شده بود.
وی افزود: پس از سال ها تلاش اكنون این طور به نظر می رسد كه این روز، در تقویم انگلیس جا افتاده است.
رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در ادامه با بیان اینكه «روز جهانی قدس تنها روزی است كه از سوی صهیونیست ها در انگلیس و اسرائیل مورد اعتراض قرار می گیرد» افزود: هر ساله صهیونیست ها در انگلیس تلاش می كنند تا از برگزاری این برنامه جلوگیری كنند. یكی از دلایل آنها این است كه این راهپیمایی تنها حادثه به نفع فلسطینیان و مخالف جنایات رژیم صهیونیستی به شمار می رود كه از سوی مسلمانان برگزار شده و یهودیان، مسلمانان، افراد بی دین و اساسا از هر دین و مذهبی در این راهپیمایی شركت دارند.
وی افزود: اما راهپیمایی روز قدس، اقدامی چند فرهنگی و چند مذهبی است كه در حمایت از مقاومت مردم فلسطین علیه جنایات رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.
شجره بیان داشت: صهیونیست ها هر اقدامی را صورت می دهند تا افكار عمومی را نسبت به آرمان های روز جهانی قدس منحرف سازند. آنها تظاهر كنندگان روز قدس را به یهودستیز بودن و یا حمایت از تروریسم متهم می كنند. هر كس در هركجای دنیا صهیونیست ها را به دلیل جنایات جنگی شان در اراضی اشغالی مورد انتقاد قرار دهد، او را به یهودستیزی و تروریسم متهم می كنند. از نظر آنها، هر كس اسرائیل را مورد انتقاد قرار دهد انسان نیست. این یك تاكتیك زورگویی كه ما به آن تن نمی دهیم.
وی افزود: اما واقعیت این است كه آنها در مقابل اراده مردم هیچ هستند. آنها بایستی بابت جنایت های جنگی و فجایعی كه صورت داده اند پاسخگو باشند.
رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس عنوان كرد: در جریان مراسم امسال آنها از سه ماه پیش طی نامه ای به شهردار لندن خواستار توقف راهپیمایی روز قدس و مخالفت با به اهتزاز درآوردن پرچم حزب الله شدند و عنوان كردند كه این اقدامات در حمایت از تروریسم است.
وی افزود: اما 32 تن از اساتید دانشگاه، گروه های ضد آپارتاید و مخالف رژیم صهیونیستی كه اكثرا یهودی هستند، طی نامه ای سرگشاده به شهرداری لندن، حمایت خود را از برگزاری مراسم روز جهانی قدس اعلام كردند.
شجره با بیان اینكه «افراد حق دارند به خیابان بروند و خواهان اجرای عدالت برای فلسطینیان شوند» افزود: آنها همچنین حق دارند كه پرچم حزب الله را به اهتزاز دربیاورند چون ما ادعا كردیم كه حزب الله به معنای حزب خداوند است و لذا این پرچم متعلق به بازوی نظامی حزب الله نیست بنابراین مردم حق دارند از آن حمایت كنند.
شجره در ادامه بیان داشت: راهپیمایی روز جهانی قدس از ساعت 3 بعد از ظهر امروز (یكشنبه) از مقابل ساختمان بی.بی.سی آغاز و به سمت سفارت آمریكا ادامه خواهد داشت. در این مراسم، تركیبی از نهادها و ارگان هایی كه اخیر به حمایت از این حركت اعتراضی پیوسته اند حضور دارند.
وی افزود: شركت كنندگان تجمع و سخنرانان نیز با پیشینه های مختلف سخنرانی خواهند كرد. در مراسم امسال تعداد زیادی از یهودیان متدین، یهودیان سكولار، سازمان های یهودی، روحانیون مسیحی، روحانیون مسلمان حضور خواهند داشت. همچنین 'جنیفر تانگ' نماینده پارلمان انگلیس نیز حاضر و سخنرانی خواهد كرد.
رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس عنوان كرد: روز قدس مصادف با بزرگترین راهپیمایی در دنیا از جوامع اسلامی تا قاره آفریقا و غرب است. هر ساله بر اساس اطلاعاتی كه دریافت می كنیم، این راهپیمایی در سایر نقاط دنیا توسعه پیدا می كند كه این امر یكی از مهمترین دستاوردهای روز قدس است.
اروپام**4**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

سرخط اخبار جهان