گردانندگان تعاونی های غیرمجاز باید محاكمه شوند/ دولت روحانی وارث بی انضباط ترین شبكه بانكی است

تهران - ایرنا - استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاكید بر اینكه بانك مركزی نباید با پرداخت سود به سپرده گذاران تعاونی های غیرمجاز موافقت كند، گفت: گردانندگان تعاونی های غیرمجاز پولی باید به خاطر ایجاد بی انضباطی در اقتصاد كشور محاكمه شوند.

«مهدی پازوكی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره فعالیت موسسه های غیرمجاز در نظام پولی كشور اظهار داشت: مشكلی كه اقتصاد ایران در سال های اخیر با آن روبروست، از یك بی انضباطی نشات می گیرد.
وی افزود: آثار این بی انضباطی در حوزه پولی را می توان در وضعیت سیستم بانكی مشاهده كرد ضمن آنكه بی انضباطی مالی در اسناد بودجه و بی انضباطی اداری در شرایط سیستم اداری كشور قابل مشاهده است.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: آقای روحانی كه در سال 92 به قدرت رسید، سیستم بانكداری كشور در یكی از بدترین شرایط دوران خود از زمان تاسیس بانكداری در ایران قرار داشت.
وی افزود: یكی از مشكلاتی دولت یازدهم میراث دار آن بود، رویش و رشد قارچ گونه موسسات و تعاونی های غیرمجاز در نظام پولی كشور بود به شكلی كه بی انضباط ترین شبكه بانكی به دولت آقای روحانی به ارث رسید.
پازوكی ادامه داد: در حالی كه در هیچ كجای دنیا اینقدر به شكل بی ضابطه اجازه تاسیس بانك یا موسسه اعتباری را نمی دهند، در دولت قبل نه تنها شاهد ایجاد بانك ها و موسسات جدید بودیم، بلكه تعاونی ها و موسسات غیرمجاز نیز قارچ گونه رشد كرد.
وی ادامه داد: این در حالی بود كه در دهه نخست انقلاب اسلامی و بویژه در دولت ریاست مرحوم نوربخش، بانك مركزی به شدت با تاسیس بنگاه های مالی مخالف بود.
این تحلیلگر اقتصادی با یادآوری اینكه این موسسات غیرمجاز با كسب مجوز ایجاد تعاونی اعتبار خلاف قانون وارد عرصه پولی شدند و مشكلات بسیاری را برای اقتصاد كشور و مردم رقم زدند.
وی تاكیدكرد: سوال این است، در شرایطی كه اداره اماكن جلوی تاسیس یك واحد صنفی بدون مجوز را می گیرد، چگونه است كه بسیاری از موسسات و تعاونی های بدون مجوز از جانب نیروی انتظامی بازخواست نمی شدند.
وی با تاكید بر اینكه این تعاونی های غیرمجاز در سال های گذشته هرج و مرج را بر سیستم اقتصادی كشور حاكم كردند، گفت: اكنون كه بانك مركزی قصد ساماندهی این موسسات را دارد، آن را مورد هجمه های رسانه ای و سیاسی قرار می دهند.
پازوكی گفت: در سایر كشورها، بانك ها هیچ تضمینی به مشتری نمی دهند كه اگر روزی ورشكست شدند، حتما اصل پول را به سپرده گذار بازگردانند و فرد نیز آن را می پذیرد اما در ایران انتظار دارند كه بانك مركزی پول های آنها را برگرداند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: مردمی كه به امید سودهای 30 درصدی در تعاونی هایی چون ثامن الحجج، میزان، آرمان و فرشتگان و ... سپرده گذاری كردند در حالی كه نرخ سود در شبكه بانكی و بویژه بانك های دولتی نصف این رقم بود، اكنون باید هزینه ریسكی را گه پذیرفته بودند، بپردازند.

**برخی رسانه ها به جای حمایت از امنیت پولی، از رباخوار دفاع می كنند
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از برخی رسانه ها در مواجهه به موضوع تعاونی های غیرمجاز اظهار داشت: برخی خبرگزاری ها كه خود مولود رانت اقتصادی بوجود آمده اند، امروز به جای اینكه از امنیت اقتصادی ملت ایران، مبارزه با رباخواری و نیز سیاست های بخردانه دولت دفاع كنند، رفتارهای ناجوانمردانه ای دارند و با انتشار فیلم های تجمع سپرده گذاران و كسانی كه از این موسسات ربا گرفته اند، از آنها دفاع كرده و می خواهند فضای كشور را مشوش نشان دهند.
وی تصریح كرد: وقتی نرخ تورم در جامعه 10 درصد است و نرخ رسمی سود سپرده ها 15 درصد اعلام شده، پرداخت سودهای 30 درصدی و بالاتر در موسسه های غیرمجاز به معنی رباست.

**تعاونی های اعتباری به دكانی برای دلالی تبدیل شدند
این كارشناس اقتصادی با تاكید بر اینكه دولت در شرایط كنونی به هیچ وجه نباید اجازه تاسیس هیچ موسسه پولی و اعتباری را بدهد، اظهار داشت: مطالعات كارشناسی من نشان می دهد كه تعاونی های اعتباری به دكانی برای دلالی، رانت جویی و حتی پولشویی تبدیل شده اند.
وی با تاكید بر لزوم شفافیت در عملكرد موسسه های مالی و اعتباری كشور گفت: شفافیت عملكرد و رعایت استانداردهای بین المللی حسابداری، به نفع اقتصاد ایران است.

**سهامداران موسسات غیرمجاز به مردم معرفی شوند
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: باید مردم سهامداران عمده تعاونی های غیرمجازی چون ثامن الحجج، آرمان، فرشتگان و نظایر آن را بشناسند زیرا گفته می شود اینها با رانت جویی و رابطه بازی توانستند این تعاونی ها را تاسیس كنند.
وی با یادآوری اینكه بانك مركزی گفته كه خاستگاه بسیاری از این موسسه های غیرمجاز شهر مشهد بوده است، گفت: باید بانك مركزی به مردم بگوید كه چه كسانی امنیت پولی كشور را دچار مشكل كردند.
پازوكی تصریح كرد: این افراد باید به دلیل ایجاد اخلال در نظام پولی كشور به طور قطع محاكمه شوند یعنی اینگونه نباشد كه پیگیری موضوع فقط به تعیین تكلیف سپرده گذاران ختم شود.

** بانك مركزی با قدرت از ثبات پولی كشور دفاع كند
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه وظیفه بانك مركزی را حفظ ارزش پول ملی و صیانت از ثبات پولی كشور دانست و گفت: بانك مركزی باید با اقتدار به وظیفه خود عمل كند و به فشارها و هجمه هایی كه افراد رانت جو بویژه در هفته های اخیر وارد می كنند، توجهی نداشته باشد.
وی افزود: بانك مركزی نباید اجازه دهد موسسات كلاهبردار وارد شبكه پولی كشور شوند.
پازوكی تاكید كرد: هیات مدیره بانك ها، موسسات اعتباری و تعاونی ها باید در قبال عملكرد آن مسئول باشند و اگر مشكلی پیش آمد، باید اعضای هیات مدیره آن پاسخگو باشند و مورد بازخواست قرار گیرند.

**از نام تعاونی سوء استفاده شد
این استاد دانشگاه با بیان اینكه موسسات غیرمجاز با عنوان تعاونی تاسیس شدند اظهار داشت: مروری بر عملكرد تعاونی ها نشان می دهد كه اگر چه لغت تعاون زیباست و مفهوم والایی دارد اما برخی به نام تعاونی در این كشور كلاهبرداری كردند.
پازوكی ادامه داد: نمونه عملكرد تعاونی ها را در بخش مسكن می بینیم به شكلی كه نه تنها مایه توزیع عادلانه درآمد در ایران نشدند بلكه حتی ناعادلانه كردند.
وی به مطالعات كارشناسی خود در زمینه عملكرد تعاونی های مسكن اشاره كرد و گفت: برای نمونه در محدوده شهرك غرب تهران، می بینید كه بسیاری از كسانی كه با عضویت در تعاونی ها در این محدوده صاحب خانه شدند، حداقل یك واحد مسكونی دیگر در شهر تهران داشته اند كه البته این اقدام ها مربوط به گذشته است.
وی تاكید كرد: بنابراین باید جلوی تعاونی های اعتبار و موسسات جدید گرفته شود و با بررسی ترازنامه و بیلان مالی آنها، در صورت لزوم موسسات موجود از طریق ادغام یا تعیین تكلیف سپرده گذاران به طور كامل برچیده شوند كه نظیر آن را برای ثامن الحجج یا میزان شاهد بودیم.

**مردم ریسك سپرده گذاری در غیرمجازها را بپذیرند
این كارشناس اقتصادی با تاكید بر اینكه نباید به سپرده گذاران موسسه غیرمجاز سودی پرداخت شود، گفت: فقط باید اصل پول آنها تعیین تكلیف شود.
پازوكی ادامه داد: باید به مردم اطلاع رسانی شفاف شود كه اگر سرمایه خود را در یك موسسه غیرمجاز سپرده گذاری كردند، خودشان مسئول هستند همانطور كه در سایر كشورها نیز رویه چنین است.

** لزوم برخورد جدی نیروی انتظامی با غیرمجازها
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه از اداره اماكن نیروی انتظامی درخواست كرد كه اجازه تاسیس شعب و فعالیت به این موسسه های غیرمجاز را ندهند زیرا اگر این نهاد اجازه ندهد، آنها نمی توانند شعبه دایر كنند.
پازوكی ادامه داد: حتی بانك های دارای مجوز برای تاسیس شعب خود باید از اداره اماكن مجوز بگیرند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025*1579*خبرنگار: لیلا جودی**انتشار:مرضیه فاتحی