۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۲۹
کد خبر: 82558525
T T
۰ نفر
كرملین: زمان عضویت ایران در سازمان همكاری شانگهای فرا رسیده است

مسكو - ایرنا - یوری اوشاكف دستیار امور بین المللی رئیس جمهور روسیه اعلام كرد: زمان عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همكاری شانگهای فرا رسیده است.

به گزارش ایرنا، اوشاكوف روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: بر این باوریم كه اكنون همه شرایط برای عضویت ایران در سازمان همكاری شانگهای فراهم شده است.
خبرگزاری ایتارتاس همچنین به نقل از سخنان دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه نوشت: تهران سال 2008 درخواست عضویت در سازمان همكاری شانگهای را ارائه داد كه تحریم های اقتصادی شورای امنیت مانع آن بود، ولی اكنون تحریم ها لغو شده است و باید ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه ای را به عضویت این سازمان بپذیریم.
ایگور مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام كرد كه به اعتقاد اعضای سازمان همكاری شانگهای (SCO)، ورود ایران به این سازمان، تاثیرگذاری مثبتی به تعامل كشورها دارد.
وی گفت: به اعتقاد روسیه، موج نخست گسترش سازمان همكاری شانگهای باید شامل ایران نیز باشد و این امر در راستای حضور بلند مدت و مشاركت فعال تهران در این سازمان به عنوان یك ناظر میسر است.
مقام روسی افزود: از سوی دیگر، موانع قانونی برای پذیرش (ایران) وجود ندارد، برای ما روشن است كه حضور تهران سهم مثبتی در تعامل سازمان همكاری شانگهای در همه ابعاد از جمله امنیتی، اقتصادی و روابط انسانی دارد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از این اعلام كرده بود كه درخواست عضویت رسمی ایران با (مقررات) این سازمان مطابقت كامل دارد و اظهار امیدواری كرد ،این مساله در نشست پیش رو بررسی شود.
وی تصریح كرد: ایران مسائلی را كه در پی تحریم های اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش آمده بود، حل كرد و اكنون با درخواست عضویت در سازمان همكاری شانگهای مطابقت كامل دارد.
نشست اصلی سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای فردا در آستانه پایتخت قزاقستان نشست برگزار می كنند.
همكاری شانگهای به عنوان یك سازمان بین دولتی منطقه ای برای همكاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی سال 1385 تاسیس شد.
این سازمان شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار كیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یك میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیك 25 درصد جمعیت كره زمین) است.
افغانستان، بلاروس، ایران، مغولستان كشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، كامبوج ، نپال، تركیه و سریلانكا نیز اعضای شریك سازمان همكاری شانگهای هستند.
با توجه به برنامه عضویت هند و پاكستان، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار كیلومتر مربع به یكی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل می شود كه منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شركای اقتصادی غیر عضو دارد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا