۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82558198
T T
۰ نفر

ماندگاری 10هزارفلامینگو در دریاچه ارومیه

۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82558198
ماندگاری 10هزارفلامینگو در دریاچه ارومیه

ارومیه ـ ایرناـ رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حدود 10 هزار قطعه فلامینگو با وجود شرایط مناسب زیستی در پارك ملی دریاچه ارومیه ماندگار شدند و مهاجرت نكردند.

امید یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فلامینگوها پیش تر به آفریقای جنوبی و حاشیه های خلیج فارس مهاجرت می كردند اما هم اكنون به دلیل شرایط مناسب زیستی و وجود تغذیه مناسب در استان ماندگار شدند.
وی با بیان اینكه این پرندگان در اغلب مناطق پارك ملی پراكنده هستند، ادامه داد: این فلامینگوها به علت عمق بیشتر و شیرینی آب در نواحی جنوبی دریاچه و در مصب رودخانه های منتهی به دریاچه فرود می آیند.
وی حضور فلامینگوها در مصب رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه در سال جاری را چشمگیر عنوان و اظهار كرد: پارك ملی دریاچه ارومیه در فصل بهار با حضور این پرندگان جلوه خاصی به خود گرفته است.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: گزارش هایی مبنی بر تردد فلامینگوها در بین پارك ملی و تالاب های اقماری دریاچه ارومیه به دلیل وجود آب در این نواحی كسب شده است.
وی اضافه كرد: تالاب های جنوب آذربایجان غربی و به ویژه تالاب حسنلو و تالاب كانی برازان به علت وجود شرایط امن غذایی برای این پرندگان مكان مناسبی برای زندگی و تردد آنهاست.
وی با تاكید بر اینكه فلامینگوها جزو تنوع زیستی پارك ملی دریاچه ارومیه محسوب می شوند، ادامه داد: پیش از بروز خشكسالی در دریاچه ارومیه سالانه حضور صدها هزار قطعه از این پرنده در این منطقه ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز، گردنی بلند و و بدنی بسیار كشیده بوده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی دارد؛ این پرنده دوست داشتنی به آرامی راه می رود و با فرو بردن سر و منقار خود در آب كم عمق، تغذیه می كند.
فلامینگوها كه به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می كنند، از 90 سانتیمتر تا یك و نیم متر بلندی دارند و تغذیه آنان در بیشتر موراد از محلح حلزون و گیاهان آبی تامین می شود.
بحران آبی دریاچه ارومیه در سال های اخیر اكثر فلامینگوها را به تالاب های اقماری این دریاچه كشانده است.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
۰ نفر