۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۰
کد خبر: 82557765
T T
۰ نفر

افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی دریاچه ارومیه

۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۰
کد خبر: 82557765
افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی دریاچه ارومیه

ارومیه- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با وجود كاهش بارندگی ها، ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به چهار سال گذشته 90 سانتیمتر بالاتر آمده و افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی این دریاچه را موجب شده است.

پرویز آراسته روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه میزان بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 28 درصد كاهش نسبت به سال گذشته مواجه است، افزود: مساحت این عرصه آبی از 730 كیلومترمربع در سال 92 به 2 هزار و 563 كیلومترمربع در سال جاری رسیده و این دریاچه در زمان حاضر دارای بیش از 2 میلیارد و 590 میلیون مترمكعب آب است.
وی با اشاره به طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه در حوزه محیط زیست، اضافه كرد: كاشت درختان گز و قره داغ در حاشیه دریاچه ارومیه در 480 هكتار از اراضی حاشیه این دریاچه با هدف تثبیت شن های روان از جمله طرح های اجرایی است.
وی با بیان اینكه افزایش عرصه آبی دریاچه ارومیه موجب كاهش ریزگردها می شود، اظهار كرد: در همین راستا مالچ پاشی بیولوژیكی در سطح 45 هكتار از محدوده جبل كندی ارومیه در حاشیه دریاچه انجام شده است.
وی درباره تامین آب حیات وحش دریاچه ارومیه كه از وظایف اداره كل محیط زیست به شمار می رود، گفت: سطوح آبگیری در جزایر پارك ملی احداث شده و آب حاصل از باران در مخزن های آب در سطح جزایر دریاچه جمع آوری می شود و به مصرف حیات وحش می رسد.
مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان كرد: در زمینه حفاظت فیزیكی دریاچه ارومیه نیز با همكاری بسیج سازندگی سپاه شهدای استان 290 كیلومتر از پیرامون دریاچه ارومیه از سلماس تا بناب قرق شده و افزایش پوشش گیاهی را به دنبال داشته است.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور جهان بوده كه در 2 دهه گذشته با بحران شدید آبی مواجه شده است.
بررسی كارشناسان آب و محیط زیست بیانگر این نكته است كه مدیریت منابع آبی در بخش كشاورزی آذربایجان غربی به خوبی انجام نشده و كشاورزی سنتی از مهمترین علل بروز مشكل كم آبی در این دریاچه است.
در دولت اول دكتر روحانی كه توجه به مسائل زیست محیطی جزو مهمترین برنامه های دولت قرار گرفت، طرح های زودبازده 26 گانه در ستاد احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسید تا این زیست بوم ارزشمند از خطر نابودی نجات یابد.
این مصوبه ها سپس به 44 مصوبه افزایش یافت و هم اكنون ستاد احیای دریاچه ارومیه در سطح ملی و استانی در حال اجرای آنهاست.
تراز اكولوژیك یا میانگین آب این دریاچه یكهزار و 274 متر و 10 سانتیمتر از سطح آبهای آزاد است كه هم اكنون با وجود افزایش پهنه آبی آن حدود سه متر با این تراز فاصله دارد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اكولوژیك خود برسد و یكی از مهمترین مصوبه های این ستاد كاهش 40 درصدی مصرف آب كشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 كیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و 12 هزار هكتار از زمین های كشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.
طرح تشكیل و تجهیز شبكه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
تصفیه خانه گلمان كه از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون متر مكعب آب به دریاچه ارومیه روانه می كند.
تاكنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه كرده است.
7125/2093
** خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
۰ نفر