۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82556974
T T
۰ نفر

فعالیت گازپروم در تركیه كاهش می یابد

۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82556974
فعالیت گازپروم  در تركیه كاهش می یابد

مسكو - ایرنا - شركت روسی گازپروم تصمیم به فروش سهام خود در بسفر گاز از بزرگترین شركت های گازی تركیه گرفته و به این ترتیب حضور خود را در بازار داخلی این كشور به شدت كاهش می دهد.

به گزارش ایرنا، شركت گازپروم قرارداد فروش سالانه 10 میلیارد مترمكعب گاز با شركت بسفر گاز تركیه تا سال 2030 عقد كرده و شریك عمده این شركت تركی محسوب می شود.
دو شركت روسی و تركیه ای پیش از این نیز در مورد بهای گاز صادراتی اختلاف پیدا كرده اند و به دنبال اصرار بسفر گاز برای اخذ تخفیف 10،5 درصدی از روسیه، گازپروم به دادگاه داوری استكهلم شكایت كرد.
روزنامه كامرسانت چاپ مسكو روز چهارشنبه نوشت: گازپروم تصمیم به خروج از بازار گاز داخلی تركیه گرفته و آلكساندر مدودیف معاون این شركت اعلام كرده، فروش سهام 40 درصدی بسفر گاز را در دستور كار قرار داده است.
گازپروم سال 2009 این سهام را برای افزایش حضور و مشاركت خود در بازار گازی تركیه خریداری كرده بود و حتی قصد داشت این سهم را به 71 درصد برساند.
روزنامه روسی نوشت: آنكارا شرایطی را فراهم كرده است تا صادرات گازپروم به شركت های غیردولتی تركیه با بهای پایین تر از گاز شركت دولتی بوتاس تركیه فروخته شود.
تركیه پس از آلمان بزرگترین وارد كننده گاز از روسیه است.
بر اساس آمارها، تركیه سالانه حدود 30 میلیارد متر مكعب از مجموع 50 هزار متر مكعب گاز مورد نیاز سالانه خود را از روسیه وارد می كند.
گازپروم سال 2016 هر هزار مترمكعب گاز را به بهای 260 دلار به تركیه صادر می كرد، اما شركت های گاز خصوصی این كشور خواستار تخفیف بیشتر بوده و چند دور مذاكره برای سال 2017 نیز بی نتیجه ماند.
روزنامه كامرسانت پیشتر در این باره نوشت: در شرایطی كه روابط روسیه و تركیه رو به بهبودی گذاشته، گازپروم روسیه علیه شركت های گاز تركیه ای به دادگاه استكهلم شكایت كرده است.
به نوشته این روزنامه، گازپروم اكسپورت زیر مجموعه گازپروم، شكایت نامه خود را علیه شركت های «آكفل گاز» ،«انركو انرژی»، «آوراسیا گاز»، «بسفرس گاز» ، «شل»، «باتی هاتی» و «كیبار انرجی» تركیه تنظیم كرده است.
گازپروم از خط لوله گاز بالكان سالانه حدود 10 میلیارد مترمكعب گاز در اختیار این شركت ها قرار می دهد.
شركت گازپروم همچنین سالانه بیش از 17 میلیارد مترمكعب گاز به شركت دولتی بوتاس گاز تركیه تحویل می دهد.
به نوشته روزنامه روسی، گازپروم علیه این شركت دولتی تركیه نیز شكایت كرده و دو طرف اختلافات خود را در باره بهای گاز صادراتی در دادگاه مطرح كرده اند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا