۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82556634
T T
۰ نفر

پوتین: در جنگ احتمالی روسیه و آمریكا همه می میرند

۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82556634
پوتین: در جنگ احتمالی روسیه و آمریكا همه می میرند

مسكو – ایرنا – رئیس جمهوری روسیه در باره امكان برتری آمریكا در مناقشه احتمالی جنگی با روسیه گفت: به نظرمن در چنین جنگی هیچكس زنده نخواهد ماند.

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی روز چهارشنبه بخشی از سخنان پوتین در مصاحبه با الیور استون كارگردان مشهور آمریكایی در قالب یك فیلم را منتشر كردند كه روابط مسكو واشنگتن را در بدترین شرایط پس از پایان جنگ سرد توصیف كرده است.
پوتین تاكید كرد كه روابط روسیه و آمریكا در بدترین شرایط پس از پایان دوران جنگ سرد قرار دارد و زیربنای همكاری های متقابل كه در طول چند دهه بنا شده بود، از بین رفته است.
خبرگزاری اسپوتنیك در گزارش خود از این فیلم كه قرار است هفته آینده كامل پخش شود به نقل از سخنان پوتین همچنین نوشت كه به بهبودی روابط روسیه و آمریكا امیدوار است.
رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش كه پیروزی ترامپ در انتخابات آمریكا چه تاثیری بر روابط دو كشور دارد، اظهار كرد: امید (بهبودی روابط) تا زمانی كه ما را در كفن سفید به قبرستان می برند، وجود دارد.
رئیس جمهوری روسیه در مورد پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) نیز گفت كه این پیمان دشمن خارجی جستجو می كند تا موجودیت و فعالیت های خود را توجیه كند.
وی افزود: در حالیكه از مدت ها پیش بلوك شرق از بین رفته است و اتحاد شوروی دیگر وجود ندارد، چرا ناتو وجود دارد. این سازمان برای توجیه موجودیت خود نیاز به دشمن خارجی دارد و همیشه چنین دشمنی را جستجو می كند یا اقدام های تحریك آمیز انجام می دهد تا كشوری را دشمن بنامد.
رئیس جمهوری روسیه همچنین پیمان آتلانتیك شمالی را ابزار سیاسی و آلت دست آمریكا خواند.
وی گفت كه ناتو امروز آلت دست آمریكا شده و در این پیمان متحدان وجود ندارند بلكه همه اقمار و كشورهای وابسته به واشنگتن هستند.
پوتین گفت: برای هر كشور عضو ناتو مقابله با فشار آمریكا كه بر همه اعضا وارد می شود، بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: به همین دلیل در كشورهای عضو ناتو، استقرار هر چیزی به عنوان مثال سامانه های موشكی یا پایگاههای نظامی و حتی در صورت نیاز سامانه های تهاجمی جدید بسیار آسان است.
پوتین تصریح كرد: مسكو مجبور است در این شرایط تدابیری برای مقابله اتخاذ كند، به عبارت دیگر تمام مراكزی كه ممكن است روسیه را تهدید كنند با موشك های روسی هدف گیری می شود.
آمریكا در راس اردوگاه غرب از سال 2014 با پیگیری های گسترده باراك اوباما رئیس جمهوری سابق این كشور چندین بسته تحریم های اقتصادی، بانكی-مالی و فناوری علیه روسیه و همچنین برخی مقام ها روسی اعمال كرده است.
دولت سابق آمریكا با تشویق و فشار بر اتحادیه اروپا و متحدان خود در هفت كشور صنعتی نیز موفق شد، دامنه اقدام های ضدروسی را گسترش دهد كه این رویكرد در دولت دونالد ترامپ هم ادامه و حتی در مواردی افزایش یافته است.
از سوی دیگر، در چهار سال گذشته نیز یگان های ارتش آمریكا به صورت مستقل یا در قالب نیروهای پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) با طرح و تكرار وجود تهدیدهای مسكو علیه غرب، حضور گسترده ای نزدیك خاك روسیه و حتی هم مرز این كشور پیدا كرده اند و در حال افزایش آن هستند.
اكنون این نیروها همیشه یا زمانبندی شده در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و همچنین لیتوانی، لتونی، استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضور دارند كه بارها سبب اعلام هشدارهای مسكو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد.
اروپام*391** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا