۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82556591
T T
۰ نفر

تنش میان چین و هند بر سر پرواز بالگردها

۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82556591
تنش میان چین و هند بر سر پرواز بالگردها

پكن - ایرنا - به دنبال پرواز 2 فروند از بالگردهای چین در مناطق مرزی مشترك و اعتراضات هند به پكن، روابط دو كشور وارد مرحله تازه ای از تنش‌ها شد.

به گزارش ایرنا، هند به تازگی اعلام كرده كه بالگردهای چین در جریان پرواز در منطقه «برهوتی» وارد حریم هوایی این كشور شده اند.
هند می گوید كه بالگردهای نظامی چین در این پرواز در واقع حریم هوایی این كشور را نقض كرده اند و این می تواند باعث بروز مخاطراتی در منطقه شود.
از سوی دیگر «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعتراضات هند را نادرست و مردود دانسته و گفته است كه چنین موضوعی صحت ندارد.
وی در مصاحبه ای در پكن به خبرنگاران گفت كه بالگردهای ارتش چین پروازهای مقرر و معین انجام داده و حریم هوایی هند را در مرز دو كشور نقض نكرده اند.
او بر خلاف هند و اعتراضات این كشور گفت كه پكن از دهلی نو می خواهد بر اساس ساختارهای مرزی و مكانیسم های موجود با چین همكاری داشته باشد.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین روز چهارشنبه در گزارشی با اعلام این خبر می نویسد: وزارت دفاع این كشور هم در بیانیه ای نقض حریم هوایی هند را تكذیب كرده است.
مرزهای هند و چین همواره محل مناقشه دو كشور بوده اما نارندرا مودی نخست وزیر هند می گوید با وجود چنین اختلافاتی در ۴۰ سال گذشته حتی یك گلوله میان طرفین شلیك نشده است.
چین از این اظهارات استقبال كرده و افزوده است كه برای رسیدن به راهكارهایی برای حل صلح آمیز مناقشات مرزی با دهلی نو همكاری می كند.
هر دو كشور هند و چین ادعاهایی در مورد مالكیت بر نقاط مختلف سرزمین های یكدیگر دارند، از جمله منطقه «زنگنان» تحت اداره هند كه در چین «تبت جنوبی» نامیده می شود و هند آن را بخشی از قلمرو استان «آرناچال پرادش» می داند و پس از دو دهه مذاكره هنوز موفق به حل مناقشه مرزی نشدند.
این ایالت كه شامل سه بخش در منطقه خودمختار تبت است، تحت كنترل نیروهای هندی قرار دارد و دولت چین بارها بر حاكمیت پكن بر این مناطق تاكید كرده است.
دو كشور پس از دو دهه مذاكره هنوز موفق به حل این مناقشه مرزی نشدند و حتی پیشتر و در سال 1962 میلادی بر سر حاكمیت بر این مناطق درگیری نظامی هم پیدا كردند.
با این حال و به رغم اختلافات موجود چین بزرگترین شریك تجاری هند است و ارزش مبادلات دو كشور در سال بالغ بر 70 میلیارد دلار برآور شده است.
آساق**۲۳۱*انتشاردهنده:فرهاد راستی