وزیر بهداشت: خواسته‌های 15 میلیون رأی نداده را هم ببینیم/دعواهای سیاسیون مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: باید كاری كنیم كه 15 میلیون نفری كه در انتخابات شركت نكردند نیز به نظام امیدوار شوند و چهار سال آینده پای صندوق بیایند، با دعوا و بی‌اخلاقی،مشكلات حل نمی‌شود، اگر آرامش نباشد، تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی هم محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سیدحسن هاشمی شامگاه سه‌شنبه در ضیافت افطار با خیرین بیماری ام اس در هتل اوین تهران افزود: بیماری ام اس یكی از بیماری‌هایی است كه استرس در بروز آن نقش مهمی دارد، از اینكه در سه سال گذشته استرس در بین مردم كم شده است، خوشحالیم اما در زمان انتخابات و بعد از آن برخی بر استرس مردم افزودند.
وی گفت: بخشی از استرس مردم ناشی از نگاه فردی ماست، اینكه در دین اسلام این قدر به قناعت سفارش شده و چشم و هم چشمی و آرزوهای بلند، خودخواهی و زیاده خواهی نكوهش شده برای این است كه استرس كم شود.
وزیر بهداشت افزود: بخشی از استرس‌ها هم ریشه در مسائل اجتماعی دارد، خطاب من به مسئولان است و گر نه مردم هیچ مشكلی ندارند، به همه جریانات سیاسی می‌گویم، این حق مردم نیست كه این قدر استرس داشته باشند.
هاشمی گفت:‌ با برگزاری شكوهمند انتخابات بخشی از استرس مردم بر طرف شد، استقبال بی نظیر مردم این را نشان داد و افتخاری برای كشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شد اما بعد از انتخابات برخی سیاسیون خوب عمل نكردند، روا نیست با ایجاد التهاب در جامعه، برای مردم استرس ایجاد كنیم.
وزیر بهداشت افزود: كمبود غذا، پوشاك و مدرسه؛ همه این‌ها برای مردم قابل حل و قابل تحمل است، آنچه قابل تحمل نیست، حرف های نامربوط و دعواها، نیش زدن‌ها، آزار رساندن‌های و چنگ انداختن‌ها به صورت هم است، اگر می‌خواهیم استرس مردم كم شود، دعوا نكنیم، امكان ندارد بتوانیم با دعوا كشور را بسازیم.
هاشمی اضافه كرد: نزدیك به 42 میلیون نفر پای صندوق رأی آمدند، اینكه كاری كنیم این افراد ناامید شوند، كار درستی نیست، جالب است هیچ كس از آن 15 میلیونی كه پای صندوق نیامدند، حرفی نمی‌زند، آنها هم ایرانی هستند،اگر هنر داریم كاری كنیم آنها هم چهار سال بعد پای صندوق رأی بیایند و به نظام امیدوار شوند و ببینند كه خواسته‌های آ‌نان نیز مورد توجه مسئولان است.
وزیر بهداشت تاكید كرد: با دعوا و نزاع‌های سیاسی مشكلات و گرفتاری های مردم حل نمی شود،مردم انتظار دارند همه به رأی آنها احترام بگذارند، همه ما مسئولان از هر طیفی كه هستیم باید از همین امروز آستین‌ها را بالا بزنیم، یك ساعت تاخیر هم دیر است باید همه همت خود را به خرج دهیم و چشممان را باز كنیم و مشكلات مردم را حل كنیم.

**نزاع‌های منطقه علیه ایران جدی است
وی گفت: باید چشممان را به اطرافمان و كشورهای همسایه باز كنیم، آن قدر كه خودمان را می بینیم، اطرافمان را نمی‌بینیم،‌ ببینیم در چه شرایطی هستیم، با ما چه كار می‌كنند، كشورهای اسلامی منطقه چه می‌كنند، كاری كرده‌اند به خصوص آمریكا كه جای اسرائیل و ایران عوض شود و ایران هراسی را جایگزین كرده‌اند و هر روز اتفاقی جدید می‌افتد.
هاشمی افزود: به خودمان بیاییم،‌از خودبینی و خودخواهی دست برداریم، به فكر مشكلات مردم باشیم، استرس را از جامعه كم كنیم و كاری كنیم كه نشاط و امید و طراوت بیشتر شود.
وی با اشاره به وضعیت استرس در ایران گفت: در مورد آمار استرس هر كسی آماری می گوید،چون استرس سنج نداریم، آ‌مار دقیقی هم نداریم، البته در مورد افسردگی و اضطراب آ‌مارهایی داریم كه بیش از متوسط جهانی نیست اما با خیلی كشورها موفق وحتی برخی كشورهای همسایه فاصله داریم.

** بخشی از استرس مردم ناشی از عملكرد ما مسئولان است
هاشمی افزود: همه باید تلاش كنیم، حسادت، چشم و هم چشمی، رقابت های منفی و نزاع های بی حاصل را كم كنیم، تا آسیب‌های مردم و آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد. بسیاری از آسیب‌های مردم ناشی از عملكرد ما مسئولان در دولت، قوه قضاییه، مجلس و ائمه جمعه است، از من ایراد نگیرید، این واقعیت است كه اگر همه ما مسئولان مراقبت نكنیم، مسائل كشور حل نمی شود.
وی گفت: مردم هیچ مشكلی ندارند،هر مشكلی هست به خاطر عملكرد و حرف‌های ما مسئولان است، باید این دعواها را كنار بگذاریم تا آرامش در جامعه ایجاد شود، تا آرامش نباشد، كار ایجاد نمی شود و تا كار نباشد، خبری از اقتصاد مقاومتی، تولید،اشتغال و كاهش وابستگی هم نیست و هر چه هست، افزایش آسیب های اجتماعی، طلاق و اعتیاد است.
وزیر بهداشت خطاب به خیرین حاضر در مراسم با اشاره به فیلم مارمولك ساخته كمال تبریزی گفت: چند سال پیش كمال تبریزی فیلمی ساخت به نام مامولك كه با هنرمندی پرویز پرستویی بسیار تاثیرگذار بود، آن فیلم تكه كلامی داشت و آن این بود كه راه‌های رسیدن به خدا فراوان است، من فكر نمی‌كنم كسی موحد باشد و این جمله را قبول نداشته باشد، از اینكه خداوند این را راه به شما(خیرین) نشان داده افتخار كنید و بیش از پیش در این مسیر انسانیت و نوعدوستی، گام بردارید.

**60 هزار مبتلا به ام اس در ایران
هاشمی درباره بیماری ام اس نیز گفت: حدود 2.5 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و در ایران 60 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند كه بیشترین آنها در گروه سنی 20 تا 40 سال هستند و زنان سه برابر مردان به این بیماری گرفتار می‌شوند.
وزیر بهداشت گفت: یكی از خواسته‌های این بیماران این است كه جزو بیماران خاص قرار بگیرند یا لااقل از تسهیلاتی مشابه بیماران خاص برخوردار شوند، حدود 10 بیماری دیگر هم داریم كه مبتلایان چنین انتظاری دارند، امیدوارم دولت و مجلس حمایت‌های بیشتری از این بیماران داشته باشند.
وی افزود: اگر قرار است كاری كنیم كه بیماران جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند، باید برای رفع مشكلات بیماران بیشتر تلاش كنیم، در دولت یازدهم كارهایی انجام شد اما واقعیت این است كه هنوز فاصله داریم.

**بیمارستان‌های توانبخشی استاندارد از تعداد انگشتان دست كمتر است
هاشمی گفت: یكی از نیازهای مهم بیماران ام اس، خدمات توانبخشی است كه حلقه چهارم خدمات نظام سلامت است، متاسفانه تعداد بیمارستان های استانداردی كه بتوانند خدمات توانبخشی به بیماران بدهند در كشور به اندازه تعداد انگشتان دست است و كمبود زیادی داریم كه امیدوارم با همكاری جمعیت هلال احمر كم شود.
وی افزود: در مورد داروهای بیماران ام اس، آن بخشی كه تولید داخل است مورد حمایت 100درصدی بیمه هاست اما در مورد داروهای وارداتی حمایت بین 70 تا 90 درصد است. هزینه این داروها برای بیمارانی كه نیاز دارند یك عمر این داروها را مصرف كنند،‌ بالاست به همین علت نیاز به حمایت بیشتری دارند. امیدوارم اعتبار بیشتری برای حمایت از این بیماران اختصاص یابد.
خبرنگار: افشین شاعری **انتشار: علی حبیبی
اجتمام(3)**3063 **1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej