۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82555839
T T
۰ نفر
مقام روس: تنش عربی پیامد مداخله آمریكا/ میانجیگری واشنگتن فریبكاری است

مسكو - ایرنا - رئیس مركز استراتژی های سیاسی روسیه گفت: مجادله بین عربستان سعودی و قطر كه به بروز بحران شدید بین كشورهای عربی منجر شده، پیامد سیاست ها و اقدامات مخرب و مداخله جویانه آمریكا در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس است.

سرگئی میخییف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: آمریكا فقط راهبرد تنش زایی در منطقه را اجرا می كند تا شرایط مداخله بیشتر در كشورهای مختلف با هدف تامین منافع راهبردی، سلطه جویی و برتری ژئوپلیتیك خود را فراهم كند و این روند به رویكرد همیشگی واشنگتن تبدیل شده است.
مقام روس تاكید كرد: در دوره باراك اوباما هم سیاست های آمریكا همین شیوه بود و ترامپ نیز برای ایجاد تفرقه بین كشورهای منطقه تلاش می كند.
میخییف گفت: هیچ شكی نیست كه آمریكا برای میانجیگری بین عربستان سعودی و قطر تلاش می كند تا از این راه افكار عمومی را گمراه كرده و خود را دوست كشورهای عربی معرفی كند.
وی همچنین ادامه داد: نباید از یاد ببریم كه اهداف اصلی آمریكا ایجاد تفرقه در خاورمیانه و خصومت آفرینی كشورهای عربی علیه ایران است و حتی برای تنش آفرینی بیشتر به اختلاف افكنی بین اعراب هم تمایل دارد.
كارشناس روس افزود: آمریكا صدها میلیارد دلار به كشورهای منطقه خاورمیانه سلاح و تجهیزات جنگی می فروشد و عقد قرارداد تسلیحاتی 350 میلیارد دلاری با عربستان سعودی هم نشانه ای از تلاش های گسترده واشنگتن برای حفظ این بازار جنگ افزاری است.
میخییف ادامه داد: تصادفی نیست كه مجادله بین عربستان سعودی و قطر پس از سفر ترامپ و برگزاری نشست ریاض رخ داد و در واقع بخشی از نقشه كاخ سفید برای تسلط بر خاورمیانه و استعمار كشورهای منطقه با هدف اصلی غارت منابع و ثروت ملت ها است.
كارشناس ارشد روس گفت كه هدف دیگر ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریكا ایجاد بهترین شرایط برای رژیم صهیونیستی متحد نزدیك واشنگتن است تا امنیت این رژیم كامل تامین شود و هیچ خطر تهدید كننده ای وجود نداشته باشد.
رئیس مركز استراتژی های سیاسی روسیه همچنین افزود: در واقع وضعیت كنونی و تنش پیش آمده بین كشورهای عربی، بیشتر به نفع اسراییل است كه حداكثر تلاش را برای گرفتن امتیاز بكار می گیرد.
وی در ادامه پیش بینی كرد كه اقدام های آمریكا به وضعیت كنونی محدود نمی شود و مهم ترین محور تلاش های این كشور حول محور ایران هراسی خواهد بود كه بخش عمده سیاست های كاخ سفید را متوجه خود كرده است.
میخییف گفت: در چارچوب این تلاش ها، آمریكا ادعاهای بیشتری علیه ایران مطرح می كند تا رویارویی ها در خاورمیانه بیشتر شود و در این میان از برخی كشورهای عربی مانند عربستان سعودی نیز به عنوان بازیچه استفاده خواهد كرد و اقدام های گسترده تری برای افزایش فعالیت گروههای تروریستی همچون داعش انجام می گیرد كه بر اوضاع منطقه تاثیر خواهد گذاشت.
وی تاكید كرد: آمریكا به هیچوجه به سركوب گروههای تروریستی علاقه ندارد و به همین دلیل در شرایط كنونی برای ادامه حمایت برخی متحدان خود از آنها تلاش می كند. از سوی دیگر، هیچ بعید نیست با افزایش پنهانی كمك ها، تروریست ها در كشورهایی مانند سوریه و افغانستان به تحركات جدیدی دست بزنند.
مقام روس در پایان مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مسكو تصریح كرد: هدف این تلاش ها، تامین شرایط باقی ماندن آمریكا در خاورمیانه و استقرار نیروها و پایگاههای خود در كشورهای مورد نظر است كه برای ملت های منطقه زیان دارد، زیرا پیامدهای آن تلفات سنگین تر انسانی و خسارت های بیشتر مادی خواهد بود.
اروپام*391