۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82555624
T T
۰ نفر
كارشناسان روس: تنش عربی بر اوضاع سوریه تاثیر مثبت دارد

مسكو - ایرنا - كارشناسان روس معتقدند كه تنش بین عربستان سعودی و قطر با توجه به حمایت این دو كشور از گروههای مسلح و افراطی ضدسوری، بر اوضاع سوریه تاثیر مثبت می گذارد.

به گزارش ایرنا، كارشناسان بر این باورند كه به رغم بروز تنش های شدید میان قطر و عربستان سعودی و متحدانش و حملات لفظی مقام های این كشورها، بعید است وضعیت به مرحله جنگ و مناقشه مسلحانه بكشد.
روزنامه كامرسانت چاپ مسكو امروز (سه شنبه) به نقل از كارشناسان روس نوشت: بعید است، آمریكا اجازه جنگ بین قطر و عربستان سعودی دو متحد خود را بدهد و همزمان در برخی مناطق مناقشه از جمله سوریه كه این كشورها از گروههای معارض و افراط گرا حمایت می كنند، اوضاع تغییر می كند و بهبود خواهد یافت.
آلكسی مالاشنكو كارشناس انستیتوی روسی گفت وگوی تمدن ها گفت: بحران تنش عربی آشكارا وجود اختلاف های فراوان بین اعراب را نشان داد كه به مرور زمان انباشته شده است.
كارشناس روس در مصاحبه با روزنامه كامرسانت، علت مجادله قطر و عربستان سعودی را رقابت دو كشور برای رهبری جریانات سیاسی در جهان عرب خواند.
به گفته مالاشنكو در حالیكه عربستان خود از برخی گروههای افراط گرا و تروریستی حمایت می كند، قطر را به پشتیبانی از گروههایی همچون اخوان المسلمین متهم كرده است، اما ریاض بیش از هر چیز دیگری از نزدیك شدن دوحه و تهران نگران بود.
كارشناس روس تاكید كرد: وضعیت كنونی نشان داد كه طرح آمریكایی تاسیس ناتوی عربی اجرا شدنی نیست و اختلافات بین كشورهای عرب مانع عملیاتی شدن چنین طرحی است.
روزنامه روسی در ادامه گزارش، به نقل از آلیستر كوك عضو باشگاه سیاسی والدای روسیه نوشت: اختلافات بین كشورهای عربی بسیار زیاد است، اما سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی و سخنان ضدایرانی وی، شرایطی را فراهم كرد كه اختلاف ها در قالب یك بحران بزرگ منطقه ای نمایان شود.
وی افزود: اظهارات تند ترامپ در اجلاس ریاض به عربستان سعودی جرات داد به تهاجم سیاسی گسترده علیه قطر دست بزند و متحدان خود را نیز علیه این كشور برانگیزد.
اما واسیلی كوزنتسف رئیس مركز تحقیقات عربی-اسلامی انستیتو شرقشناسی روسیه كه معتقد است نباید وضعیت را بیش از اندازه متشنج ارزیابی كرد، گفت، سال 2014 نیز شرایط مشابهی شكل گرفت و قطر با چند كشورعربی قطع رابطه كرد.
وی افزود: هرچند آن زمان ارتباط هوایی بین كشورها قطع نشد، ولی تنش ها حدود دو ماه طول كشید و در نهایت با عقب نشینی قطر وضعیت بهبود یافت.
عربستان و به دنبال آن بحرین، امارات متحده عربی و مصر روز دوشنبه با اعلام حمایت قطر از تروریسم و افراطی گری، مداخله در امور كشورهای عربی، تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی ها، تمامی روابط خود را با این كشور قطع كردند.
قطر همچنین از ائتلاف ضد یمنی كه از فروردین 94 با حمله به یمن، مردم این كشور را بمباران و تحت فشار قرار داده است، اخراج شد.
اروپام* 391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا