۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82554670
T T
۰ نفر

تخت جمشید صاحب فیبر نوری شد

۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82554670
تخت جمشید صاحب فیبر نوری شد

تهران - ایرنا - پروژه شبكه فیبر نوری مجموعه تاریخی تخت‌ جمشید با اعتبار 2 میلیارد ریال به‌ بهره ‌برداری رسید.

به‌گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، پروژه ایجاد و بهره‌برداری از شبكه فیبر نوری در مجموعه تخت‌جمشید به رسیدن به توسعه پایدار در زمینه مخابراتی و حفاظتی و اطلاع ‌رسانی كمك زیادی خواهد كرد.
بنا به این گزارش، كابل ‌كشی فیبر نوری 24 كُر، به ‌متراژ بیش از 2 هزار متر هفت نقطه از این مجموعه را تحت‌ پوشش قرار داده است.
بر اساس نیاز‌سنجی در محوطه تخت‌ جمشید، نقاط هفت‌گانه عبارت از پاركینگ، یگان حفاظت، گیت ورودی، كاخ تچر و هدیش، كاخ آپادانا، دروازه ملل و درب شیشه‌ای و دیده‌بانی هستند كه تعدادی از سیگنال‌ها از طریق فیبر نوری به این مناطق انتقال می‌ یابند.
با توجه به اینكه تمام هفت نقطه در فضای باز قرار دارند، از رك‌های Outdoor استفاده شده كه ضد گرد و غبار و دارای دماسنج دیجیتال برای خاموش و روشن كردن فن‌ هاست. همچنین به‌ منظور استفاده حداكثری از پهنای باند فیبر نوری برای انتقال تصاویر و شبكه از مدیاكانوِرتورهای گیگابایتی استفاده شده است.
مزیّت استفاده از فیبر نوری در انتقال سیگنال‌های مختلف كه بدون هیچ‌گونه تأخیر و افتی همراه است، برداشتنِ گامی مؤثر در ارتقای سیستم ارتباطی و حفاظتی مجموعه است.
با ایجاد و بهره ‌برداری از شبكه فیبر نوری با مزیت‌هایی چون پهنای بسیار وسیع، افت و نویز‌پذیری و حفاظت الكترونیكی كه تجهیزات پایه‌ای آن با تغییرات جوی دچار خلل یا نوسان می‌شد، مرتفع می‌شود.
از دیگر قابلیت‌های افزوده به این سیستم انتقال صوت است كه یك رك صوتی حرفه‌ای كه شامل یك میكسر با شش ورودی میكروفن و دو ورودی Aux با قابلیت تنظیم صدا به‌ صورت «بم ـ زیر» است و به‌ همراه یك سلكتور با 10 زون استفاده شده است.
تمام محصولات و ادوات موردنیاز اجرای این پروژه ساخت ایران است و 20 تا 30 سال قابلیت استفاده دارد.
تخت جمشید یا پارسه نام یكی از شهرهای باستانی ایران در جنوب است كه طی سالیان پیوسته، پایتخت باشكوه و تشریفاتیِ پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده ‌است.
در این شهر باستانی كاخی به نام تخت جمشید وجود دارد كه در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌ است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است.
تخت جمشید در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد.
این مكان تاریخی از سال ۱۹۷۹ یكی از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسكو است.
فراهنگ**3079*1436* دریافت كننده:علی اسدی** انتشار:داود پورصحت**
۰ نفر