۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82552458
T T
۰ نفر
حاصل 'اجلاس ریاض': اصرار رسانه های پاكستان بر بازگشت ژنرال شریف

اسلام آباد - ایرنا - یكی از مطرح ترین رسانه های پاكستان در مقاله ای، تاكید كرده است كه منافع ملی پاكستان اقتضا می كند ژنرال راحیل شریف، فرمانده سابق ارتش پاكستان كه به فرماندهی ائتلاف نظامی سعودی منصوب شده، بلافاصله از عربستان و فرماندهی این ائتلاف فراخوانده شود.

به گزارش ایرنا، در این مقاله ای با عنوان 'تكلیف پاكستان در قبال مناقشه ایران و عربستان' به قلم 'سلیم صافی' از سرشناس ترین چهره های رسانه ای پاكستان كه در روزنامه 'جنگ' منتشر شده، آمده است: پیش از این، به دلیل اطلاعات نادرستی كه دریافت كرده بود، تصور می كردم موافقت دولت پاكستان با انتصاب ژنرال راحیل شریف به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان، به سود منافع ملی پاكستان است و فكر می كردم ژنرال راحیل شریف از موقعیتی در ائتلاف برخوردار است كه می تواند مانع از سوق داده شدن این ائتلاف به سمت فرقه گرایی شود.
وی می نویسد: اما سفر سه روزه اخیرم به ریاض(برای پوشش خبری اجلاس ریاض) و مشاهداتم در این سفر باعث شد نظرم تغییر كند و متوجه شدم ژنرال راحیل شریف در عربستان در موقعیتی كه من تصور می كردم، نیست. در این سفر متوجه شدم كه وی عملا هیچ نقشی در سیاستگذاری و تصمیم گیری های مربوط به ائتلاف ندارد.
در روزهای اخیر تعداد زیادی از رسانه های پاكستان بحث ضرورت انصراف ژنرال راحیل شریف از فرماندهی ائتلاف را مطرح كرده و حتی از سوی برخی رسانه های این كشور، گمانه زنی هایی مبنی بر تصمیم راحیل شریف به استعفا از این سمت صورت گرفته است.
علاوه بر رسانه های پاكستان، فضای پارلمان این كشور نیز بیش از پیش به سمت مخالفت با حضور این كشور در ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان حركت كرده و شخصیت هایی چون رضا ربانی رئیس مجلس سنا و تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان، از تصمیم دولت پاكستان برای موافقت با انتصاب ژنرال راحیل شریف به فرماندهی ائتلافی كه هیچ یك از اهداف و برنامه های آن هنوز اعلام نشده و مملو از ابهام است، به شدت انتقاد كردند.
درادامه این مقاله تاكید شده است: ... بنا بر این منافع پاكستان اقتضا می كند كه بلافاصله ژنرال راحیل شریف به پاكستان فراخوانده شود و پاكستان هم نقش خود در ائتلاف را همانند تركیه و عمان محدود كند.
در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: بدون تردید عربستان سعودی و ایران هر دو برای پاكستان از مهم ترین كشورها هستند؛ یكی به عنوان مهم ترین كشور جهان عرب و دیگری به عنوان یك همسایه مهم. پاكستان بایستی برای بهترین روابط با هر دو كشور تلاش نموده و در عین حال، مراقب باشد كه روابطش با هر یك از این كشورها، بر روابط با دیگری اثر منفی نگذارد.
'پاكستان نباید به هیچ وجه نباید رویكردهای جانبدارانه در روابط خود با ایران و عربستان اتخاذ كند. چنین رویكردی به سود پاكستان نخواهد بود.'
'پاكستان باید سیاست دوستی با هر دو كشور را بطور متوازن دنبال كند و در روابط خود با عربستان و ایران، دچار احساسات و مواضع جانبدارانه نشود. رفتاری كه آنها با ما دارند، متقابلاً باید همان گونه با آنها رفتار كنیم. هر كسی به ما عزت می دهد، با عزت و احترام پاسخ دهیم.'
در این مقاله آمده است: پاكستان باید برای آرام كردن فضای تنش میان ایران و عربستان تلاش كند زیرا مناقشات بین این دو كشور، به سود پاكستان نخواهد بود.
نگارنده در بخش دیگری از مقاله خود به حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در اجلاس ریاض و تمایل عربستان به روابط با آمریكا و حتی اسرائیل اشاره كرده و نوشته است: زمامداران عربستان سعودی به خوشامد گویی و استقبال گرم از دونالد ترامپ تن می دهند و حاضرند به اسرائیل دست بدهند اما حاضر نیستند كوچك ترین نرمش در برابر ایران از خود نشان دهند.
در ادامه، نگارنده مقاله با اشاره به كمك های مالی سعودی ها به برخی گروه ها و شخصیت های پاكستانی، بطور مثال به ژنرال پرویز مشرف اشاره می كند و می نویسد: خود ژنرال پرویز مشرف به صراحت اعتراف كرد كه با ثروت و پول عربستان سعودی در دبی و لندن ویلا و كاخ خریده است.
'ما فقط نیاز داریم به اینكه پاكستانی باشیم و صرفا بر اساس منافع ملی و كشوری بیاندیشیم. شرایط كنونی منطقه، شرایطی حیثیتی برای پاكستان است. اگر عربستان سعودی برای دوستی با پاكستان، خصومت با ایران را شرط بگذارد پس ما نیز باید شریط بگذاریم كه عربستان برای دوستی با ما، باید با هندی ها دشمنی كند. قطعا عربستان چنین نخواهد كرد. به همین ترتیب اگر ایران از ما بخواهد كه با عربستان دوستی نكنیم، پس ما نیز در مقابل باید بخواهیم كه ایران نیز دوستی با هند را پایان دهد و قطعاً ایران هم چنین نخواهد كرد. پاكستان نیز باید منافع ملی را در روابط با كشورها اصل قرار دهد.'
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی