۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82552440
T T
۰ نفر
اردوغان: در مرزهای عراق و ایران نیز مانند سرحدات سوریه دیوار می كشیم

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه اعلام كرد: تركیه برای كنترل تردد در مرزهای خود اقداماتی را آغاز كرده و بر همین مبنا در مرزهای عراق و ایران نیز مانند سرحدات سوریه دیوار كشی می كنیم.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اردوغان شب گذشته در ضیافت افطاری مختارها(كدخدایان) تركیه در آنكارا گفت: ما كار را در كنترل مرزها آسان خواهیم كرد و در مرزهای عراق و ایران نیز در مكان های مناسب و لازم دیواركشی خواهیم كرد.
وی با اشاره به احداث دیوار در 651 كیلومتر از مرزهای تركیه با سوریه بیان كرد: در تمام مرزهای خود به همان شكل دیواركشی خواهیم كرد.
وی با تاكید بر این كه 'ورود و خروج به تركیه باید به شكل هدفمند و كنترل شده انجام شود، افزود: تنها به دیوار كشی بسنده نخواهیم كرد.
وی با بیان این كه دیوارهای مرزی را برای جلوگیری از هر نوع عبور مجهز می كنیم، اظهار كرد: به این طریق از ورود و خروج تروریست ها و انتقال سلاح به داخل تركیه جلوگیری خواهیم كرد.
اردوغان اضافه كرد: دیگر اتباع خارجی و تروریست ها به تركیه وارد نخواهند شد و تنها از دروازه های مشخص ورود و خروج به تركیه مقدور خواهد بود.
وی همچنین گفت: شهروندان عادی تروریست نیستند و در عین دیواركشی و كنترل مرزها، ما تردد آنها در دو سوی مرزها را آسان خواهیم كرد.
وی افزود: به علت همین كنترل ها در مرزها، امروز در استان كیلیس در جنوب تركیه و در مرزهای سوریه هیچ شهروند تركیه ای ترسی از راكت، بمب و گلوله خمپاره شلیك شده از آن سوی مرزها ندارد و در همه استان های ما نیز به همین شكل اقدام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، تركیه عملیات ساخت دیوار 144 كیلومتری در مرزهای خود با ایران در استان های ایغدیر و آغری را از حدود یك ماه پیش آغاز كرده است.
بنا به گفته ارگون توران رئیس اداره تاسیسات مسكونی وابسته به نخست وزیری تركیه (TOKİ)، پروژه احداث دیوار در مرز تركیه با ایران در پنج مرحله انجام خواهد شد و در طول این دیوار حایل، 15 درب تردد با شیشه های ضد گلوله ساخته می شود و برای ساخت این درب ها از مطمئن ترین مواد و تجهیزات استفاده خواهد شد.
بنا به اعلام وی، این دیوارها 2 متر عرض، سه متر ارتفاع و هفت تن وزن دارند و ارتفاع دیوارها با سیم خاردار نصب شده بر روی آن به چهار متر می رسد و این دیوارها قابلیت حمل و انتقال دارند و برای ساخت این دیوارها از بتن‌ با سطح مقاومت بالا به شكل بلوك استفاده می شود.
دیوار حایل در جنوب تركیه و در مرزهای سوریه در استان های هاتای، كیلیس، غازی آنتپ، شانلی‌اورفا، ماردین و شیرناك احداث شده است.
دولت تركیه همچنین تمام 270 كیلومتر مرز مشترك خود با بلغارستان را با استفاده از دیواره سیم خارداری مسدود كرده است.
تركیه با سوریه حدود 910 كیلومتر، با عراق در حدود 600 كیلومتر و با ایران نیز 570 كیلومتر مرز مشترك دارد.
استان آذربایجان غربی از ایران با استان های آغری، ایغدیر، وان و حكاری از تركیه مرز مشترك دارد.
بخش اعظمی از مرزهای ایران و تركیه را مناطق كوهستانی صعب العبور تشكیل می دهد و شرایط جغرافیایی دو طرف مرز اجازه تردد در مرز را به خصوص در ماه های سرد سال محدود می كند.
استان های آغری و ایغدیر كه دولت آنكارا قصد دارد در آنها دیوار مرزی بین ایران و تركیه احداث كند، در شمالی ترین قسمت مرز مشترك دو كشور قرار دارد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری