۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82552338
T T
۰ نفر
پرتاب موشك «اسكندر-ام» روسیه در رزمایش مشترك این كشور با تاجیكستان

تهران - ایرنا - روسیه برای نخستین بار موشكهای پیشرفته «اسكندر- ام» را خارج از قلمرو كشور خود در آسیای میانه و در چهارچوب رزمایش ضدتروریستی موسوم به «دوشنبه- انتی تروز -2017» در رزمایشگاه لاهور تاجیكستان پرتاب كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا رسانه های محلی تاجیكستان به نقل از«یراسلو راشوپكین» فرمانده حوزه نظامی مركزی روسیه نوشتند كه موشك «اسكندر-ام» از رزمایشگاه لاهور در نزدیكی پایتخت تاجیكستان پرتاب شده است. هدف این موشك محل تجمع تروریستان فرضی» در رزمایشگاه «حربمیدان (ناحیه قبادیان) در مسافت 140 كیلومتری از محل رزمایش لاهور (ناحیه رودكی) عنوان شده است. رزمایشگاه حربمیدان» در 15كیلومتری مرز تاجیكستان با افغانستان واقع است.
به گفته تحلیلگران پایگاه 201 روسیه در تاجیكستان از سالها پیش بود اما حالا مسكو با آزمایش موشك «اسكندر- ام » نشان داد كه هر لحظه قادر است، به تاجیكستان نیرو و اداوات نظامی بسیار پیشرفته بیاورد.
به گزارش بخش تاجیكی تارنمای آزادی مجموعه موشكهای تاكتیكی «اسكندر-م» قبل از آغاز رزمایش ضدتروریستی از منطقه «آرینبورگ» روسیه به تاجیكستان با هواپیمای بزرگ باربری «روسلن» انتقال داده شد. سری موشكهای پیشرفته اسكندر-ام» از جدیدترین سلاح های روسیه دانسته می‌شود كه به سیستم های موشكهای بالدار (بالستیكی) و موشكهای «ایربالستیكی»، مجهز هستند. این موشكها می‌توانند هر گونه هدف را در مسافت تا 500 كیلومتر نابود كنند.
پرتاب موشك «اسكندر- ام» به محل تجمع تروریست های فرضی در نزدكی مرز تاجیكستان و افغانستان در حالیست، كه هفته گذشته كشورهای اعضای ناتو اعلام كردند، كه حضور نظامی خود در افغانستان را تقویت می كنند. به این دلیل، برخی از كارشناسان حدس می‌زنند، كه استفاده موشكهای نوین روسیه در مرز تاجیكستان و افغانستان، به نوعی ادامه‌ رقابت نظامی روسیه و غرب است.
رزمایش مشترك ضد تروریستی نیروهای ویژه روسیه و تاجیكستان در پایگاه «حربمیدان» ناحیه «قبادیان» این كشور چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری انجام شد.
در این رزمایش حدود دو هزار افسر و سرباز با در اختیار داشتن بیش از300 نوع تجهیزات نظامی روسیه شركت داشتند.
این دومین تمرین بزرگ نظامی مشترك روسیه و تاجیكها در قلمرو تاجیكستان طی سال جاری است.
آساق**1663**خسرو حسینی**انتشار دهنده:1577**حسن حسین زاده
۰ نفر