۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۵۲
کد خبر: 82552227
T T
۰ نفر

اسپوتنيك: تركيه بدنبال متحدان جديد در خارج از ناتو

۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۵۲
کد خبر: 82552227
اسپوتنيك: تركيه بدنبال متحدان جديد در خارج از ناتو

تهران – ايرنا – خبرگزاري اسپوتنيك گزارش داد كه بي ميلي برلين و برخي ديگر از اعضاي ناتو براي برگزاري نشست سال آتي سران اين سازمان در استانبول، نشانه وجود شكاف در اين بلوك است و تركيه در جستجوي يافتن همپيماني جديد خارج از اين پيمان نظامي است.

به گزارش پنجشنبه شب ايرنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رسانه هاي آلمان به تازگي گزارش هاي منتشر كردند مبني بر اينكه برلين و برخي از همپيمانان آن در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نسبت به برگزاري نشست سال آينده سران اين سازمان در استانبول ابراز نارضايتي كرده اند.
به نوشته اسپوتنيك به نقل از روزنامه آلماني «دي ولت»، ديپلمات هايي از 20 كشور عضو اين پيمان گفته اند كه اين كشورها با مخالفت خود مي خواهند اين پيام را به دولت تركيه بدهند كه با سياست داخلي اردوغان مخالفند.
يك مقام بلندپايه به روزنامه دي ولت آلمان گفت: ما نمي خواهيم اعتبار بين المللي تركيه را ارتقا دهيم؛ نمي خواهيم طوري وانمود شود كه ناتو از سياست داخلي دولت آنكارا حمايت مي كند.
تركيه در نشست سال گذشته ناتو در ورشو پايتخت لهستان پيشنهاد كرد كه نشست بعدي در استانبول برگزار شود. اما اين پيشنهاد با مخالفت آلمان، فرانسه، هلند و دانمارك روبه رو شد كه خواستار برگزاري آن در بروكسل پايتخت بلژيك بودند.
18 عضو ناتو به همراه كانادا از برگزاري نشست در بروكسل حمايت كردند و در نهايت نشست امسال (2017) سران ناتو هفته پيش در بروكسل برگزار شد.
اسپوتنيك به نقل از «الكساندر پرندژيف» تحليلگر نظامي و سياسي روس نوشت: مخالفت ناتو با تركيه ريشه در شكافي دارد كه در ميان اين متحدان ايجاد شده است.
به گفته پرندژيف، گرايش آشكاري در دولت تركيه براي يافتن متحداني جديد خارج از ناتو شكل گرفته كه اولين آن ها روسيه خواهد بود.
پرندژيف افزود: همه اين ها نشان دهنده اين امر است كه تركيه در حال دور شدن از ناتو، و اين سازمان در حال پس زدن دولت آنكارا است.
وي همچنين نتيجه گيري كرد كه رد پيشنهاد ميزباني تركيه از سوي ناتو شكاف ميان آنكارا و متحدانش را عميق تر خواهد كرد.
شبد**ع.آ**1010
مترجم:عليرضا آقازاده**انتشار:حسن معظمي