۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82551971
T T
۰ نفر
هشدار پوتین: سامانه موشكی آمریكا سرعت مسابقه تسلیحاتی را بیشتر می كند

مسكو - ایرنا - رئیس جمهوری روسیه در نشست با رئیسان خبرگزاری های كشورهای مختلف در شهر سن پترزبورگ با اشاره به ادامه استقرار سامانه موشكی آمریكا در شرق اروپا، گفت: من فقط در این مورد صحبت می كنم و دیگران سكوت كرده اند، گویا هیچ كس نمی داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همه این ها موجب تسریع مسابقه تسلیحاتی می گردد.

به گزارش ایرنا، در این نشست كه امروز (پنجشنبه) در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ برگزار شد، ولادیمیر پوتین ادامه رویكرد كنونی روس هراسی غرب را برای همه زیان بخش اعلام و ابراز امیدواری كرد، این روند زیاد طول نكشد.
پوتین تاكید كرد: روس ستیزی در برخی از كشورها از هر حد و مرزی فراتر می رود.
وی همچنین در باره سامانه دفاع موشكی آمریكا گفت كه این وضعیت باعث می شود روسیه مداوم به فكر بیافتد، چگونه باید پاسخگو باشد. فكر می كنیم، نیاز به بهبود تجهیزات لازم برای غلبه بر سامانه دفاع موشكی داریم. این امر موجب مسابقه تسلیحاتی می شود. مسكو همواره به این فكر می كند كه چگونه با اطمینان، امنیت خود را حفظ كند. فكر ما این است كه چگونه در شرق دور از تهدید ها جلوگیری كنیم.
پوتین اظهار كرد: هنگامی كه سخن از سامانه دفاع موشكی آمریكا در اروپا می آید، فورا ایران را خطاب قرار می دهند كه برای جلوگیری از برنامه هسته ای و تهدیدهای ظاهرا ناشی از این كشور است، ... در حال حاضر توافق با تهران به سر انجام رسیده است، هیچ تهدیدی وجود ندارد، جامعه بین المللی توافق كرد كنترل را در دست بگیرند و آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را تایید می كند، اما سامانه دفاع موشكی و دیگر سازه های آن با سرعت بسیار در حال انجام است و در نتیجه اكنون در برابر كه (چه كشوری) قرار گرفته است؟
وی همچنین گفت كه پایگاههای پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در حال حركت به سوی مرزهای غربی روسیه و حوادث جدیدی در حال رخ دادن است. اكنون ما چه باید انجام دهیم؟ فقط نگاه كنیم و هیچ حركتی نكنیم؟ نه ما این كار را نخواهیم كرد و واكنش نشان خواهیم داد.
روابط مسكو با غرب به ویژه واشنگتن از سال 2014 در قالب پرونده اوكراین بشدت تیره و در بدترین حالت از سال 1991 (تشكیل روسیه نو پس از فروپاشی شوروی) قرار گرفته است.
در چارچوب این رویكرد ضدروسی، آمریكا همراه اتحادیه اروپا مجموعه گسترده ای از تحریم های اقتصادی و اجتماعی را علیه روسیه وضع كرده است.
باراك اوباما نیز در آخرین روزهای ریاست جمهوری با اخراج ناگهانی 35 دیپلمات و توقیف دو مكان دیپلماتیك روسیه، روابط این كشور و آمریكا را در بدترین شرایط قرار داد و با وجود بارها طرح موضوع از سوی مسكو تاكنون از جانب ترامپ و دولت وی اقدامی برای حل این مسائل صورت نگرفته است.
در بخش نظامی هم نیروهای ناتو و نظامیان آمریكا به صورت مستقل در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و لیتوانی نزدیك روسیه و هم مرز این كشور یعنی در لتونی و استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضوری دائمی یا موقت دارند كه بارها سبب اعلام هشدارهای مسكو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد.
نشست بین المللی سه روزه سن پترزبورگ كه امروز با حضور كشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است به بررسی مسائل مختلف بین المللی، منطقه ای و چالش های جهانی اختصاص دارد.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا