۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82551696
T T
۰ نفر
روسیه به آمریكا  برای حمایت از تروریست ها در افغانستان هشدار داد

مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به آمریكا نسبت به پیامدهای احتمالی حمایت از گروههای تروریستی و افراط گرا در افغانستان هشدار داد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه روسیه در كنفرانس خبری مشترك با هری كالابا وزیر امور خارجه زامبیا در باره حمله تروریستی دیروز (چهارشنبه) كابل گفت: این پیام شرورانه تروریستی، ضرورت توقف اجرای سیاست معیارهای دوگانه و همچنین لزوم هماهنگی كامل تمامی بازیگران خارجی در مساله افغانستان و حمایت از دولت قانونی این كشور را در مبارزه با تروریسم نشان می دهد.
پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) به نقل از سخنان لاوروف، نوشت: باید از تلاش ها برای استفاده از رویدادهای افغانستان در بازی های ژئوپلیتیكی خودداری كرد، زیرا بر سرنوشت ملت افغان و برنامه های رفع بحران كنونی تاثیرهای ناگواری دارد.
وزیر خارجه روسیه گفت: مساله دیگر كه اهمیت بیشتری دارد، رویدادهایی است كه اخیرا در آسمان افغانستان اتفاق می افتد كه از سوی آمریكا و متحدانش در ناتو كنترل می شود.
وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس افغانستان در مورد پرواز بالگردهای بدون نشان ساخت آمریكا در برخی مناطق تحت كنترل تروریست ها و افراط گرایان، افزود: شواهدی وجود دارد كه بالگردها مدتی پس از فرود در نواحی تحت كنترل افراط گرایان به پایگاه خود بازگشتند كه حامل نظامیان آمریكایی بودند.
لاوروف گفت: این مسائل پرسش برانگیز است. اگر صحبت از تلاش برای استفاده از افراط گرایان به عنوان متحدان موقت برای دستیابی به اهدافی در افغانستان مطرح باشد، این اقدام ها كوته بینانه خواهد بود.
وی اظهار كرد: چنین اقداماتی بارها توسط آمریكا و غرب انجام گرفته و در افغانستان و عراق نیز شاهد آن بودیم كه منجر به تشكیل گروههای تروریستی قدرتمندی همچون القاعده، داعش و جبهه النصره شد، در حالیكه هر كشوری می خواهد به افغان ها در این شرایط دشوار كمك كند، نباید دستور كار پنهانی داشته باشد.
لاوروف گفت: مسكو در این راستا گفت وگوهایی را پیشنهاد می كند كه شامل دولت افغانستان، كشورهای همسایه و سایر بازیگران می شود و ماه آوریل نیز یك نشست بین المللی در این باره برگزار و از آمریكا برای شركت در آن دعوت كرد كه بنا به دلایل نامشخص پذیرفته نشد.
روسیه روز چهارشنبه نیز پس از انتشار اطلاعات كمك های جنگ افزاری به گروه تروریستی داعش در افغانستان با استفاده از پرتاب هوایی و انتقال تسلیحات به مناطق تحت كنترل تروریست ها با بالگردهای ناشناس، روسیه از آمریكا و پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در این باره توضیح خواست.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای نوشت: اخبار و شواهد عینی در افغانستان حاكی از موارد متعدد پرواز بالگردهای ناشناس در این كشور حامل محموله هایی برای حمایت از گروه داعش است.
در بیانیه برای نمونه به اظهارات مقام های ولایت جوزجان اشاره شده است كه به موارد پرتاب جعبه های سلاح، مهمات و انواع تجهیزات از هواپیماهای ناشناس برای دسته های گروه تروریستی داعش در این ولایت، فریاب و سر پل خبر دادند
وزارت خارجه روسیه سوم اریبهشت ماه نیز اطلاعات مربوط به اقدام مستقیم گروهی از نظامیان آمریكایی در افغانستان برای فروش جنگ افزار به تروریست های داعشی را فاش كرد و هر دو گروه نیز دستگیر شده اند.
در بیانیه ای كه در این زمینه انتشار یافت، آمده است: بر پایه اطلاعات انتشار یافته، سه نظامی آمریكایی در حالیكه مقادیری تسلیحات داشتند در منطقه كوهستانات ولایت سرپل دستگیر شدند و در همین منطقه نیز چند تروریست داعشی با مقادیری پول بازداشت شدند كه می خواستند این جنگ افزارها را از سربازان آمریكایی خریداری كنند.
ساعت 8 و 30 دقیقه صبح چهارشنبه انفجاری مهیب در منطقه دیپلماتیك كابل و در نزدیكی یكی از دفاتر امنیت ملی و سفارتخانه های خارجی در افغانستان، پایتخت این كشور را لززاند كه به كشته شدن 100 تن و زخمی شدن 400 تن انجامید.
شماری از مقام های امنیتی افغانستان گفته اند كه حمله های انفجاری و انتحاری در این كشور روندی پیچیده به خود گرفته و با همكاری چند گروه انجام می شود و در برخی حمله ها، گروه طالبان تجهیزات لازم را فراهم می كند، شبكه حقانی اجرای آن را به عهده می گیرد و داعش مسئولیت می پذیرد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا