۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82542154
T T
۰ نفر
كلنی پنج هزار قطعه ای از پرنده 'سار صورتی' در كردستان شناسایی شد

سنندج- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست كردستان گفت: كلنی پنج هزار قطعه ای از پرنده مهاجر 'سار صورتی' برای نخستین بار در حاشیه سد آزاد سروآباد شناسایی شد.

حیدر ویسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كارشناسان این اداره كل در عملیات گشت و پایش در زیستگاه های استان یك كلنی بزرگ جوجه آوری سار صورتی با جمعیت پنج هزار قطعه ای در محدوده سد آزاد سروآباد شناسایی كردند.
وی با اشاره به اینكه در گذشته نیز كلنی های چند صدقطعه ای سار صورتی در كردستان مشاهده شده گفت: برای نخستین بار است كه كارشناسان این اداره در سطح استان كلنی بزرگ و پنج هزار قطعه ای از این گونه حمایت شده را شناسایی كردند.
وی اضافه كرد: این كلنی در لابلای توده های سنگ ریزشی، مشرف به مراتع درجه یك و دارای امنیت این سد، كه شرایط زیستگاه مناسبی برای جوجه آوری دارد، اسكان پیدا كرده اند.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست كردستان گفت: این گونه پرندهف مهاجرت خود را از مناطق گرمسیری جنوب در اردیبهشت ماه به مناطق سردسیر شروع كرده و پس از جوجه آوری و شروع فصل سرما دوباره از این مناطق كوچ می كنند.
وی اظهار كرد: این گونه پرندگانی اجتماعی و بسیار پرسر و صدا بوده و دارای سه تیره سار، سار صورتی و مینا است
و 2 گونه اول و دوم در كردستان جوجه آوری می كند.
ویسی گفت: این پرنده در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و با توجه به اینكه دارای ارزش حفاظتی است مكانهای جوجه آوری آن باید مورد توجه قرار گرفته و امنیت آن حفظ شود.
به گفته وی این گونه مهاجر كه در كردستان جوجه آوری می كند با ملایم شدن هوا و فصل بهار وارد زیستگاه های استان شده و در مركز و غرب كردستان پراكنش بیشتری دارد.

**سار صورتی
پرنده ای با طول 12 تا 22 سانتیمتر بوده كه از نظر اندازه و ساختار بدن شبیه 'سار ' است اما بواسطه رنگ صورتی و سیاه بدن و كاكل آویخته بر روتنه از آن متمایز می شود.
نر و ماده هم شكل و دارای اندك تغییرات فصلی بوده كه پرنده نربالغ در فصل جوجه آوری سر و سینه سیاه با جلای بنفش دارد و دارای كاكل بلندی بوده كه تا پس سر آویزان است.
منقار به نسبت كوتاه و ضخیم، به رنگ قرمز مایل به نارنجی و پاها صورتی روشن دارد.
در دوره جوجه آوری بیشتر از حشرات به ویژه ملخها، موریانه ها، انواع میوه ها از جمله انگور، توت و انجیر و شهد برخی گیاهان تغذیه می كند.
این پرنده كه نواحی استپی و نیمه بیابانی، دشتها و علفزارهای باز را به عنوان زیستگاه برمی گزیند، با تشكیل كلنی های بزرگ متشكل از صدها تا هزاران جفت در سوراخ دیوارها و شكاف سنگها و لابلای توده های سنگ و چوب به صورت گروهی لانه گزینی و جوجه آوری می كند.
در سرشماری زمستانه پرندگان در منبع آبی استان كردستان، در مجموع 18 هزار و 200 قطعه در 22 تیره و 63 گونه سرشماری شد.
پناهگاه حیات وحش زریبار، سدهای شهیدكاظمی سقز، گاوشان، وحدت، سورال، سنگ سیاه، تلوار، گلبلاغ، سیاه زاخ، آزاد و گاران از جمله زیستگاه های پرندگان آبزی و كنارآبزی در كردستان است.
سد آزاد سروآباد در 75 كیلومتری غرب سنندج با حجم مخزن 280 میلیون مترمكعب آب از جمله سدهای مرزی كردستان است كه بر روی رودخانه كوماسی احداث شده است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی

سرخط اخبار استان‌ها