۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82542079
T T
۰ نفر
وزیران كشاورزی ایران و ارمنستان برای افزایش همكاری ها توافق كردند

مسكو - ایرنا - در نشست محمود حجتی وزیر جهادكشاورزی ایران با ایگنادی آراكلیان وزیر كشاورزی ارمنستان ضمن بررسی محورهای همكاری دو كشور در این حوزه و بخش های وابسته، برای گسترش مناسبات در این زمینه توافق شد.

به گزارش ایرنا، در نشست هیات ایرانی به ریاست حجتی و هیات ارمنستانی كه روز سه شنبه با حضور سیدكاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در
اقامتگاه دولتی ارمنستان برگزار شد، آراكلیان با شادباش برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد حسن روحانی، ابراز امیدواری كرد كه روابط مطلوب تهران و ایروان مانند گذشته درحوزه های مختلف تداوم یابد.
وی همچنین با اشاره به امضای یادداشت های تفاهم همكاری در عرصه های مرتبط و فراهم بودن زمینه های حقوقی لازم برای این كار، خواستار تشكیل كارگروه مشترك با هدف حمایت از فعالان اقتصادی دو كشور در حوزه های مختلف كشاورزی شد.
آراكلیان با اشاره به عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا، آمادگی ایروان را برای همكاری با تهران با هدف ورود جمهوری اسلامی به بازار این اتحادیه و صادرات محصولات كشاورزی اعلام كرد.
تاكید بر همكاری در زمینه های شیلات، دامپروری و فرآوردهای دامی و افزایش همكاری های بین استانی از دیگر محورهای مذاكرات دو وزیر در اجلاس مشترك كشاورزی بود.
حجتی نیز ضمن اعلام سپاس برای شادباش طرف ارمنستانی در زمینه برگزاری انتخابات در ایران، وضعیت همكاری های دو كشور در حوزه های كشاورزی، دامپروری و شیلات را خوب خواند و تاكید كرد كه روند این مناسبات باید بیش از پیش پرشتاب تر شود.
وی با اشاره به اینكه ایران در پهنه خشك جغرافیایی قرار دارد كه لازمه كشاورزی بهره وری از آب، زمین و كاربرد كشاورزی نوین است، گفت: با افزایش بهره وری از آب و زمین های زراعی، ایران بیشتر محصولات استراتژیك خود را تامین می كند و به خودكفایی رسیده است.
وزیر جهاد كشاورزی همچنین آمادگی ایران را برای همكاری در این بخش، دامپروری، گیاهان دارویی و فراورده های لبنی با ارمنستان اعلام كرد و از آمادگی فعالان اقتصادی ایرانی برای ایجاد صنایع تبدیلی در ارمنستان خبر داد.
سجادی سفیر ایران نیز در این نشست، مذاكرات برنامه ریزی شده برای هیات ایرانی را زمینه ای برای تحرك بخشیدن به همكاری های دو كشور در بخش كشاورزی و دامپروری خواند و گفت كه تلاش های دو كشور موجب شكل گیری پنجره جدیدی در روابط شده است و بی شك دستاوردهای آن سال های آینده مشخص خواهد شد.
سجادی همچنین خواستار تشكیل كارگروه كشاورزی برای حمایت از تجار و فعالان اقتصادی دو كشور شد و با ابراز امیدواری از اینكه تفاهم های موجود عملیاتی شود، روان سازی امور اداری و گمرگی برای تسهیل سرمایه گذاری تجار ایرانی درارمنستان را ضروری خواند.
حجتی كه دیروز وارد ایروان شد با كاران كاراپتیان نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار و مذاكره خواهد كرد و همچنین در جریان این سفر چهار روزه از چند پروژه در بخش های مختلف كشاورزی و صنایع وابسته دارای استانداردهای روز بازدید خواهد كرد.
تهران و ایروان كه روابط بسیار نزدیك سیاسی دارند، از دی ماه سال گذشته پس از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به ایروان، مذاكره با سرژ سركیسیان همتای ارمنستانی و امضای چندین سند همكاری، اجرای برنامه های مختلفی را برای افزایش همكاری های اقتصادی و تجاری و افزایش سطح ارزش مبادلات بین دو كشور را در دستور كار دارند.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان