۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82530542
T T
۰ نفر
دیناروند:نسبت تولید دارو به واردات در دولت تدبیر و امید، افزایش یافت

تهران- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو گفت : قبل از دولت یازدهم، نسبت تولید دارو به واردات آن، 60 به 40 درصد بود درحالیكه این نسبت در زمان حاضر 70 به 30 درصد شده است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ، رسول دیناروند روز دوشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه ایران هلث، افزود: رشد تولید داخلی تجهیزات پزشكی را هم داریم اما هنوز به سهم مورد نظر در مقابل بازار وارداتی نرسیده ایم.
وی با اشاره به ایجاد بازار خرید دو هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشكی از شركت های دانش بنیان از سوی وزارت بهداشت، اظهاركرد:عمده این بازار را شركت‌های دولتی تشكیل می دهند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیمارستان های دولتی قدرت خرید بالایی دارند و وزارت بهداشت، دستورالعمل هایی صادر كرده است و این بیمارستان ها ، موظف هستند، تجهیزات داخلی را خریداری كنند.
دیناروند افزود: هرگاه بین تجهیزات پزشكی تولید داخل و وارداتی، محصول مشابهی وجود داشته باشد، ترجیح می‌دهیم از تولید داخل استفاده كنیم و این موضوع ، ابلاغ شده است.

**كاهش هزینه ارزی تجهیزات پزشكی وارداتی در دولت یازدهم
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان واردات تجهیزات پزشكی در سال های گذشته، متغیر و بین 800 میلیون تا یك میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.
دیناروند خاطرنشان كرد: هزینه ارزی تجهیزات پزشكی وارداتی در سال 95، كاهش محسوس با میانگین كاهش 35 درصدی نسبت به سال های گذشته داشته است.
وی ادامه داد: بسیاری از لوازم پزشكی وارداتی را با قیمت كمتر ی نسبت به سه تا چهار سال قبل می خریم.
وی افزود: این امر با روش های جدید اتخاذ شده قیمت گذاری میسر شده است. با اجرای طرح تحول سلامت و در سال 93 ، مكانیسم های كاهش قیمت‌ها را بكار بردیم.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: در نتیجه بكارگیری این مكانیسم ها، بطور مثال قیمت یك استنت قلبی كه چهار سال قبل، چهار میلیون تومان بود به یك و نیم میلیون تومان و قیمت 500 هزار تومانی یك لنز چشم به 200 هزار تومان رسید.
وی یادآور شد: هم اكنون سهم واردات تجهیزات پزشكی به تولید داخل، 60 به 40 است كه می خواهیم این نسبت را برعكس كنیم كه با توجه به مسیر طی شده در سه تا چهار سال گذشته، مطمئنا قابل حصول است و امیدواریم این روش را بتوانیم ادامه دهیم.
دیناروند افزود: این روش، علاوه بر مدنظر قرار دادن كیفیت و دسترسی به تجهیزات پزشكی به حمایت از تولید داخل و رضایت بیماران توجه دارد.
وی خاطرنشان كرد: با اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید، دسترسی مردم به خدمات سلامت و به تبع آن به تجهیزات پزشكی به شدت افزایش پیدا كرده است و با توجه به كاهش قیمت این ملزومات، توانستیم هزینه‌های سلامت را كنترل كنیم.

** شرایط سخت رقابت تولید كنندگان داخلی با خارجی ها
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید داخلی تجهیزات پزشكی، كار راحتی نیست و رقابت بین تولید كنندگان داخلی با خارجی سخت است.
دیناروند تصریح كرد: تولید كنندگان خارجی، سرمایه و امكانات بیشتری دارند و به همین علت، ما گاهی تضمین خرید تولیدات داخلی را انجام می دهیم.
وی خاطرنشان كرد: به همین منظور، محدودیت های واردات تجهیزات پزشكی را نیز اعمال می كنیم و هرجا كه توان داخلی از نظر كمی و كیفی پاسخگوی نیاز بازار باشد، واردات محدود می شود.
بیستمین نمایشگاه تجهیزات پزشكی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و گردشگری سلامت (ایران هلث) از 25 تا 28 اردیبهشت ماه از 10 صبح تا 6 بعدازظهر در محل نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.
اجتمام**9185**1776
خبرنگار: سادات حسینی خواه** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر