۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82524525
T T
۰ نفر

احیای روابط فرهنگی ازبكستان و تاجیكستان پس از 25 سال

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82524525
احیای روابط فرهنگی ازبكستان و تاجیكستان پس از 25 سال

تهران - ایرنا -روابط فرهنگی ازبكستان و تاجكستان امروز چهارشنبه پس از 25 سال با برپایی مراسم «روزهای فرهنگ ازبكستان در تاجیكستان» احیا شد. این دوكشور در ماههای گذشته شاهد گسترش همكاری ها در بخشهای مختلف بودند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «میرهاج‌الدین حاجیمت اف» و «شمس‌الدین آروم بیكزاده» معاون وزیر فرهنگ ازبكستان و وزیر فرهنگ تاجیكستان به همین مناسبت در یك نشست خبری گفتند كه این اقدام فرهنگی مثل پل ارتباطی است كه راه را نه تنها برای توسعه همكاریهای فرهنگی، بلكه سایر بخشها، از جمله سیاسی و اقتصادی باز خواهد كرد.
«میرهاج‌الدین حاجیمت اف»، معاون اول وزیر فرهنگ ازبكستان با بیان اینكه در چند ماه گذشته نسبت به احیا و بهبود روابط دو كشور اقدام شده است،‌ گفت: ازسرگیری پرواز میان تاشكند و دوشنبه و برگزاری نمایشگاه محصولات ازبكستان در دوشنبه از جمله این اقدام هاست.
به گفته وی، در نمایشگاه اقتصادی ازبكستان 160 شركت بزرگ ازبك، یكهزار و 500 محصول خود را معرفی كردند و در طی برپایی این نمایشگاه، میان شركتهای خصوصی دو كشور به مبلغ 50 میلیون دلار قراردادهای همكاری امضا شده است.
شمس‌الدین آرومبیك زاده، وزیر فرهنگ تاجیكستان نیز در این نشست خبری گفت، كه تحولات در روابط میان دو كشور راه را برای سفرهای هنری ازبكستان باز كرد و در جشن نوروز بین‌المللی تاجیكستان در سال جاری، گروه های هنری موسیقی ازبك نیز شركت كردند.
معاون اول وزیر فرهنگ ازبكستان در این رابطه گفت، كه 'روزهای فرهنگ كشورش در تاجیكستان' نخستین اقدام فرهنگی بین دو كشور است كه راه را برای تقویت روابط باز خواهد كرد.
وزیر فرهنگ تاجیكستان نیز گفت، كه بر اساس توافق میان وزارت خانه های فرهنگ دو كشور، قرار است در ماه آوریل سال آینده ( فروردین 97) در شهر تاشكند برنامه 'روزهای فرهنگ تاجیكستان در ازبكستان' اجرا شود.
تحلیلگران اجرای این برنامه فرهنگی، افتتاح خط پرواز میان دو كشور و نمایشگاه اقتصادی ازبكستان در تاجیكستان را كه ماه گذشته برگزار شد، حاكی از آغاز روابط گرم دو كشور پس از 25 سال است.
به گزارش ایرنا دربیش از دو دهه گذشته روابط تاجیكستان و ازبكستان به تدریج محدود شده بود به گونه ای كه حجم مبادلات تجاری و اقتصادی آنها از 500 میلیون دلار در سالهای آغازین2000 میلادی به 12 میلیون دلار در سال 2015 كاهش یافت.
با درگذشت اسلام كریم اف، رئیس جمهوری پیشین ازبكستان در سال گذشته، دولت جدید به ریاست شوكت میرضیایف درصدد ترمیم روابط سرد این كشور با تاجیكستان است.
آساق**1663**خسرو حسینی**انتشار دهنده: مریم شفیعی