۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82524214
T T
۰ نفر
27 هزار روستای كشور به اینترنت متصل شد

تهران-ایرنا- بیش از 27 هزارروستای كشور درحالی در دولت یازدهم به اینترنت متصل شدند كه تا پیش از این هیچ روستایی از این فناوری برخودارنبود و شكاف دیجیتالی بین مناطق برخوردار و محروم موجب مهاجرت جوانان روستایی شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،اتصال روستاها به اینترنت یك دستاورد مهم برای كاهش شكاف دیجیتالی و رفع محرومیت است ،زیرا درحالی كه بردن برخی امكانات به روستاها از نظر اقتصادی شاید مقرون به صرفه نباشد اما با آنلاین شدن روستا كه هزینه ای چندان زیادی به همراه نخواهد داشت، روستایی می تواند هرامكاناتی را بدون نیاز به فراهم شدن زیرساخت های آن به صورت برخط دریافت كند.
اكنون روستاییان كه متصل به اینترنت پرسرعت هستند می توانند خدمات آموزشی، بهداشتی، رفاهی و راهكارهای بهترو بهینه كشت كردن را بدون نیاز به خارج شدن از روستاهای خود دریافت كرده و علاوه برآن سطح زندگی روستایی خود را ارتقاء دهند.
اكنون روستاییان علاوه بردریافت اطلاعات آموزشی مورد نیاز به صورت برخط، می توانند تولید های كشاورزی و صنایع دستی خود را بدون نیاز به واسطه هایی كه خون آنان را درشیشه می كردند در معرض دید ساكنان كره زمین قرار داده و با فروش آنها ضمن كسب درآمد فرهنگ اصیل ایرانی را به اقصی نقاط جهان صادركنند.
امروز و با اتصال به اینترنت دیگر روستایی ناگزیرنیست برای فروش صنایع دستی خود منتظرحضور واسطه ای باشد كه محصول را با ثمن بخس از وی خریداری كرده و با گران ترین قیمت به فروش می رساند امروز خود روستایی می تواند با اتصال مستقیم با مركزهای فروش زنجیره ای و معرفی محصول هزینه خوبی بابت تلاش هایش بگیرد .
اكنون روستاهایی كه متصل به اینترنت شده اند می توانند با اتصال به جهان نسبت به معرفی روستای خود اقدام كرده و با جذب درآمدهای سرشار فكر مهاجرت را برای همیشه از سرخود بازكنند.
اتصال روستاها به اینترنت حسن دیگری كه برای روستاییان به همراه دارد آن است كه می توانند با زدن یك دكمه اطلاعات بیماری خود و یا حیوانات خود به اقصی نقاط جهان ارسال كرده و بهترین و موثرترین راه درمان را بدون نیاز به خروج از روستاها دریافت دارند .
پیش از روی كارآمدن دولت یازدهم وضعیت توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت نگران كننده ای به حالت تعلیق درآمده بود و این وضع در روستاهای كشور اسف بارتر از شهر ها بود درحالی كه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات درجهان به سرعت درحال درنوردیدن قله های پیشرفت و تكامل بود و ثروت آفرینی از محل این صنعت جایگزین ثروت آفرینی از طریق سایر صنایع شده بود.
پس از روی كارآمدن دولت تدبیرو امید و درمراسم روز جهانی ارتباطات اردیبهشت سال 1393 حسن روحانی رییس جمهور با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عهد بست تا این نهاد همه تلاش خود را برای توسعه پرشتاب زیرساخت ها بكار گیرد.
محمود واعظی نیز به عنوان وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم همه بخش های تحت مدیریت خود را بسیج كرد تا به سرعت زیرساخت های آی.سی.تی در كشور توسعه یابد.
دركنار این تلاش برای توسعه زیرساخت ها واعظی از توجه به گسترش زیرساخت ها در روستاها نیز غافل نماند و برای تحقق این هدف پروژه ای به نام خدمات الكترونیكی در مناطق روستایی و كمتر برخودار با هدف كاستن از شكاف دیجیتالی را در دستوركار قرارداد.
اقدام های صورت گرفته برای اجرای این پروژه سبب شد تا سال 1394 بیش از 25 هزار روستای كشور به اینترنت پرسرعت متصل شوند .
آخرین گزارش عملكرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات كه بهمن ماه پارسال منتشر شد نشان داد كه تعداد روستاهای دارای اتصال اینترنت پرسرعت به 27 هزار روستا رسیده است و گام مهمی برای تحقق روستای آنلاین برداشته شده است.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات آذرماه پارسال و دردومین همایش ملی خدمات عمومی الزامی آی.سی.تی در مناطق روستایی و كمتر توسعه یافته كشور از در نظر گرفتن بودجه ای معادل ۳ میلیارد و 500 میلیون ریال(350 میلیاردتومان) برای ارتباط رسانی به روستاهای كشور در سال ۱۳۹۶ خبر داد.
واعظی در این همایش اظهار كرد: محدودیت‌های بودجه‌ای در خدمات رسانی به روستاها كمتر تاثیر برجای گذاشته است واكنون شرایط به گونه‌ای است كه همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به تلفن دسترسی دارند و تلاش بر آن است كه در یك ‌سال آینده دسترسی به اینترنت نیز در این روستاها صورت بگیرد.
واعظی با بیان اینكه بردن ارتباطات اینترنتی به روستاها موجب رونق كسب و كار در روستاها خواهد شد، اظهار كرد: زمانی با بردن اینترنت به روستاها مخالفت‌های متعددی وجود داشت و این‌گونه تعبیر می‌شد كه با این اقدام روستاها دچار فساد خواهند شد. در حالی كه تلاش ما ارائه خدمات در روستاهاست.
وزیرارتباطات ادامه داد: ما ارائه اینترنت در روستاها را بخشی از شبكه ملی اطلاعات می‌دانیم چرا كه شبكه ملی اطلاعات بدون دسترسی روستاییان كامل نخواهد بود.
واعظی با تاكید بر این كه دسترسی به اینترنت در روستاهای مختلف كشور می ‌تواند دسترسی به خدمات مختلفی را برای مردم فراهم كند از شبكه سلامت به عنوان یكی از این خدمات یاد كرد و از همكاری ‌های میان دو وزارت‌خانه بهداشت و ارتباطات در این حوزه خبر داد.
عضو هیات دولت با بیان این كه باید هنر دولت آن باشد كه جلوی مهاجرت از روستا به شهر را بگیرد افزود: این كار در هیچ جای دنیا با زور انجام نشده و نیازمند سیاست‌های تشویقی است كه ارائه اینترنت در روستاها نیز باعث بهبود كسب و كار و رونق گردشگری در این مناطق شده و اقتصاد روستاها را ساماندهی می كند.
هم اكنون حدود 27 هزار روستا در سه سال و نیم گذشته به اینترنت پرسرعت متصل شده اند كه برای این اقدام بیش از 55 میلیارد ریال(550 میلیارد تومان) در دولت یازدهم هزینه شده استو با یك ضرب و تقسیم مشخص می شود كه برای رساندن اینترنت پرسرعت به هر روستا به طور متوسط كمی بیشتر از 200 میلیون ریال(20میلیون تومان) هزینه شده است.
*كلام آخر
تلاش دولت یازدهم برای بردن اینترنت به روستاها و پس از آن ارایه خدمات با استفاده از این ظرفیت در همه مناطق محروم گرچه با مخالفت هایی روبرو شد اما با اتصال روستاها به اینترنت و معرفی صنایع و طبیعت روستاها، آداب و روسوم روستایی ایران اكنون شاهد رونق گردشگری بین المللی در این روستاها و علاوه برآن رونق كسب و كارهای در ارتباط با صنایع دستی هستیم و این امر سبب شده در برخی مواقع حتی درآمد روستاییان از درآمد های كل كشور بیشتر شود زیرا رونق گردشگری برای آنان درآمد زایی هم داشته است.
اكنون اتصال روستا به اینترنت به یكی از مطالبه های جدی روستاییان تبدیل شده است به گونه ای كه درحوادث طبیعی كه رخ می دهد نخستین تقاضای روستاییان برقراری اتصال اینترنت آنان است درحالی كه پیش از این چنین نبود.
اكنون تلاش دولت تدبیرو امید برای برقراری زیرساخت ها در مناطق محروم به آبادانی بسیاری از روستاها منجرشده و می رود كه روند مهاجرت معكوس شود.
همانطور كه انتظار می رود روند تغییرات با گسترش اینترنت در كشور سرعت فزاینده ای به خود گرفته است و این تحول سیمای روستایی ایران را تغییر خواهد داد و دیگر زندگی كردن درروستاها نه یك محرومیت كه یك افتخارخواهد بود.
اقتصام**2078*1579*گزارش :محمد مهدی بهرامی **انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر