۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82523223
T T
۰ نفر
تخریب و بداخلاقی در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری دیده می شد

تهران - ایران - معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینكه در دو مناظره برگزار شده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، شاهد تخریب و بد اخلاقی بودیم، گفت: تابع نظامی هستیم كه می گوید حرمت مومن از حرمت كعبه بیشتر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا مستقر در شهر آفتاب، حجت الاسلام مجید انصاری عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از كتابخانه دیجیتال قوانین و مقررات (نسخه الكترونیكی ) مجموعه های معاونت تدوین ، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات این مطلب را عنوان كرد.
انصاری افزود: تابع نظامی هستیم كه می گوید حرمت مومن از حرمت كعبه بیشتر و تخریب شخصیت مومن حرام است ، اما در مناظره های برگزار شده شاهد شكسته شدن حریم اخلاق و حرمت انصاف توسط برخی نامزدها بودیم ؛ هرچند این سنت سیئه 12 سال پیش بنیان نهاده شد.
وی اظهار كرد: در گذشته به دلیل آنكه قوه قضاییه به موقع با این سنت زشت و حق كشی آشكار برخورد نكرد برخی به اتهام ثابت نشده و برخی متهمین جز مجازات شدند در حالی كه بنیان گذاران آن سنت بد و زشت اخلاقی در حاشیه امن باقی ماندند.
به گفته انصاری در سال 88 این بی اخلاقی باردیگر تكرار شد و مردم شاهد این پدیده شوم بودند.
وی اظهار امیدواری كرد كه مردم فهیم به این نوع رویكردها پاسخ منفی دهند و دستگاه های ذیربط اجازه ندهند بی اخلاقی و سوء اخلاق به جامعه سرایت كنند.
معاون رییس جمهوری اظهار داشت: اولین اقدام در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ادای سوگند در برابر خدا، قرآن، پیشگاه ملت در خانه مردم برای پاسداری از حقوق اساسی مردم و دفاع از حیثیت آنها صورت می گیرد.
انصاری ادامه داد: در صورتی كه در گام اول در نگاه مردم این سوگند نقض شود دیگر نمی توان به صاحبان این سوگند اعتماد كرد.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: بهتر است نامزدها سابقه عملكرد خود را منصفانه بیان كنند هجمه غیر منصفانه توام با سیاه نمایی و تخریب و آمار دروغ به دولت مستقر پسندیده نیست.
به گفته انصاری تابلویی كه برخی از نامزدها از ایران و جمهوری اسلامی در سخنرانی های خود ترسیم كردند یك كشوری در فقر فرو رفته ، ویران و تباه شده را نشان می دهد اگر كسی ایران را ندیده باشد تصور می كند مردم ما عقب مانده ترین جوامع هستند كه این ظلمی آشكار به انقلاب و ملتی است كه 38 سال تلاش كرده ، كشور خود را ساخته و به یك قدرت در عرصه های مختلف تبدیل شود.
وی اظهار امیدواری كرد: افرادی كه دست به تخریب زده اند این كار خود را جبران كنند.

** فیلتر شدن سایت 'كارانه' توسط دولت نبوده است
معاون حقوقی رییس جمهوری یكی از حقوق شهروندی، دانستن، است در حالی كه در فضای تهمت و دروغ این حق ضایع شد و مردم نتوانستند حق را شفاف بشنوند لذا از همه نامزدها می خواهم حقوق مردم ، نامزدهای دیگر و طرفداران آنها را بخصوص در شهرستان ها رعایت كنند تا هر كس با هر گرایشی آزادانه حرف خود را بزند.
انصاری خرید رای و تبلیغات سوء را از جرایم انتخاباتی بر شمرد و افزود: این دو موضوع در قانون انتخابات مورد تاكید قرار گرفته است تا جایی كه در صورت عدم رعایت موجب ابطال آراء می شود.
وی با بیان اینكه دولت در خصوص فیلتر كردن سایت ' كارانه ' محمد باقر قالیباف نامزد دوازدهمین دور ریاست جمهوری اقدامی نكرده ، افزود: وظیفه معاونت حقوقی آن است كه روزانه همه جا را رصد می كند و در مواردی كه به دولت یا دستگاهی تهمتی زده شود و حقی از كسی یا نهادی ضایع شود به هیات نظارت بر تبلیغات انتخابات و شورای نگهبان شكایت می كند.
به گفته انصاری هیات نظارت بر انتخابات نظرش این است كه سایت ثبت نام كارانه به منزله خرید رای است و ممنوع می باشد بنابراین اقدام قانونی خود را انجام داده است.

** انتشار 600 كتاب با 370 عنوان توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری
انصاری در بخشی دیگر از سخنانش با تاكید بر تسهیل عرضه كتاب و محصول اندیشه نویسندگان گفت: دولت تدبیر و امید به این امر اهتمام ویژه داشت و تلاش شده كه امور به صنف و اصحاب نشر واگذار شود.
به گفته وی نگاه دولت حتی در برنامه ممیزی این است كه صاحبان صنف با همفكری صاحبان دانش فضای فكری سالم را برای جامعه آماده و به نحو مناسب عرضه كنند.
معاون رییس جمهوری گفت: با وجود پیشرفت های فضای مجازی ، كتاب جایگاه و جاذبه خود را دارد و ایجاد توازن و تعادل بین كتاب سنتی و الكترونیكی امری ضروری است.
انصاری با بیان اینكه معاونت حقوقی از طریق معاونت تدوین ، تنقیح و انتشار قوانین حدود 600 كتاب با 370 عنوان منتشر كرده ، ویژگی كتاب ها را جامعیت آنها دانست.
وی اظهار داشت: یكی از مشكلات، حجم بیش از حد قوانین است كه این مساله موجب شده مردم در دسترسی به قوانین مورد نیاز دچار اشكال شوند.
به گفته وی بسیاری از مردم به دلیل حجم قوانین از یكسو و مشكلات فرصت از سوی دیگر آشنایی لازم با قوانین كشور بخصوص قوانین مرتبط با فعالیت خود ندارند ، بنابراین ناخواسته مرتكب تخلفی می شوند كه ناشی از جهل آنها است.
انصاری ادامه داد: شهروندان به دلیل عدم اشراف به قوانین گرفتار پرونده در حوزه های اقتصادی و تجاری می شوند بنابراین این معاونت كتابهایی را با نگاه تنقیحی منتشر كرده است.
معاون حقوقی رییس جمهوری توضیح داد: در صورتی كه بتوانیم 200 یا 300 قانون جامع را تدوین كنیم و ذیل آنها بقیه قوانین را كد گذاری ، مراجعه كاربران به قوانین آسانتر خواهد شد.
به گفته وی این موضوع در سیاست های كلی نظام قانون گذاری با همت مرحوم هاشمی رفسنجانی تصویب شد و توسط مقام معظم رهبری در آستانه ابلاغ است.
انصاری در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: رییس جمهوری حقوقدان از ابتدای كارخود تدوین این منشور را در دستور كار قرار داده و در سه سال گذشته نظر همه صاحبنظران قضات و كارشناسان اخذ شده است.
وی توضیح داد: این گام نخست از خروج از نظام دیوان سالاری به نظام سالم و چابك است و مبارزه با فساد اداری جز اصلاح فكورانه زیرساخت های اداری میسر نیست. تا وقتی كه در نظام اداری حبس اطلاعات وجود دارد رانت اطلاعات هم هست و از رانت اطلاعات خیلی ها صاحب ثروت می شوند.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در قانون شفافیت تلاش شده همه مسوولان نظام در فعالیت های خود شفاف باشند و اطلاعاتی را ارائه كنند تا زمینه فساد باقی نماند. در این زمینه لایحه تعارض منافع نیز آماده است ، لایحه ای كه با آن می توان جلوی تصمیم گیری های اشخاص و نهادهای ذینفع را گرفت.

فراهنگ** 1880**1540** 1823 ** خبرنگار: پروین اروجی* انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر