۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82522754
T T
۰ نفر

صدای انفجار در قصرشیرین مربوط به مین بود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82522754
صدای انفجار در قصرشیرین مربوط به مین بود

قصرشیرین- ایرنا- معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: انفجار چند قبضه مین در شهرستان قصرشیرین مربوط به انهدام و خنثی سازی مین از سوی گروه های پاكسازی در زمین های آلوده به مین و مهمات عمل نكرده و به جای مانده از جنگ تحمیلی است.

نعمت الله نازپرورده روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون گروه های پاكسازی در قصرشیرین نسبت به بازنگری زمین های آلوده به مین مشغول فعالیت هستند كه انفجار های امروز در حوالی مرز ناشی از انهدام و خنثی سازی مین های های جمع آوری شده است.
وی تاكید كرد كه این انفجارها هیچ گونه خسارت مادی و جانی در بر نداشته است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
وی بیان كرد: از ابتدای امسال تاكنون هفت مورد انفجار مین در شهرستان مرزی قصرشیرین رخ داد كه در اثر این انفجارها سه تن مجروح ، 10 راس دام تلف و هشت راس دام نیز آسیب دیدند و یك دستگاه تراكتور، سه دستگاه بولدوزر و یك دستگاه بیل مكانیكی نیز دچار خسارت مادی شدند.
پارسال در مجموع 20 مورد انفجار مین به جا مانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی رخ داد كه در اثر آن یك تن كشته و 12 تن مجروح و یا دچار موج گرفتگی شدند.
نیروهای نظامی، كشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاكسازی كننده مواد منفجره در مناطق آلوده، از حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصرشیرین هستند.
در 14 مورد از این انفجارها، 6 دستگاه بولدوزر متعلق به مركز مین زدایی، یك دستگاه گریدر، 2 دستگاه كمباین و چهار دستگاه تراكتور كشاورزان فعال در منطقه دچار خسارت مادی شد و در سه مورد دیگر از این انفجارها، 11 راس گوسفند تلف شد.
جشن پاكسازی 700 هزار هكتار از زمین های آلوده به مین استان كرمانشاه بهمن ماه سال 91 با حضور مسوولان برگزار شد اما با این وجود از آن زمان تاكنون چند مورد برخورد خودرو یا انسان با مین های باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی در نواحی مرزی این استان مشاهده شده است.
اكنون 2 شركت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 9 تیم به استعداد 30 تن تخریب چی و ناظر و 20 تن عوامل پشتیبانی در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری زمین های آلوده به مین هستند.
بازنگری به صورت دستی و 2 گروه مكانیزه توسط گروه های پاكسازی در منطقه در حال انجام است و همچنان نیز این عملیات ادامه دارد.
قصرشیرین در غرب كرمانشاه با بیش 27 هزار تن جمعیت دارای 186 كیلومتر مرز با عراق است كه در زمان جنگ تحمیلی 2 سال كامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و جنگ هشت ساله تحمیلی از این منطقه غربی كشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز این منطقه بود.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:علی مولوی
۰ نفر