برنامه ریزی ذوب آهن برای صدور یك میلیون تن محصولات/ صادرات تیرآهن به اروپا ازسرگرفته شد

تهران- ایرنا- شركت ذوب آهن اصفهان كه برخی با انتشار اخبار غیرواقع درصدد تضعیف جایگاه این مجموعه و اثربخشی آن در اقتصاد ملی هستند، نه فقط سرپا و با تمام توان مشغول به تولیداست بلكه رشد100 درصدی صادرات را درسال گذشته داشته وبا تنوع بخشی به محصولات درصدد ورود به بازارهای جدید است.

« احمد صادقی » مدیرعامل شركت ذوب آهن اصفهان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه های صادراتی این شركت در سال جاری گفت: امسال برنامه صادرات این واحد صنعتی دستیابی به صدور یك میلیون تن محصولات است كه نسبت به عملكرد پارسال كه 700 هزار تن بود، رشد بیش از 40 درصدی خواهد داشت .
وی افزایش صادرات و تلاش برای دستیابی به بازارهای جدید صادراتی را از جمله سیاست های این واحد صنعتی عنوان كرد كه دستاورد آن در سال 1395 رشد 100 درصدی میزان صادرات محصولات نسبت به سال قبل از آن بود كه به رقم حدود 700 هزار تن رسید و پس از سالها، صادرات تیرآهن به كشورهای اروپایی از سرگرفته شد.

** برنامه صدور 500 هزار تن چدن به اروپا
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه افزود: امروز با توجه به شرایط بازار، امكان صادرات 500 هزار تن چدن نیز به كشورهای اروپایی فراهم شده است كه امسال با راه اندازی مجدد كوره شماره یك انجام می شود .

** سیاست های جدید فروش، گسترش بازارها
صادقی درباره وضعیت بازار داخلی با اشاره به اینكه ركود در این بازار حاكم است، گفت: سیاست های جدیدی در امر فروش دنبال می شود كه گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش و ارایه بهتر خدمات پس از فروش به مشتریان، افزایش فروش محصولات جانبی، برنامه ریزی برای فروش فرآورده های جدید و با ارزش افزوده بالا از قبیل تیرآهن های بال پهن، انواع كلاف های صنعتی، ریل و آرك تونلی ، حفظ و بهبود سهم بازار داخلی از جمله اینها است كه در كنار توسعه صادرات دنبال می شود. بسیاری از این برنامه ها شكل اجرایی به خود گرفته است.

** اجرای طرح تزریق پودر زغالسنگ به كوره بلند
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : این واحد صنعتی در میان و بلند مدت طرح هایی را دنبال می كند كه منجر به تحول اقتصادی این شركت می شود و یكی از پروژه های اصلی كه اجرای آن همیشه در ذوب آهن پیگیری شد، اما به دلایل مختلف امكان پذیر نبود، طرح تزریق پودر زغالسنگ به كوره بلند (PCI)است كه این طرح آغاز شده و با سرعتی فراتر از برنامه در حال پیشرفت است .
صادقی افزود: طرح یاد شده، هزینه مواد اولیه ذوب‌آهن را بسیار كاهش می دهد و تاكنون 21 درصد پیشرفت داشته و تا آذرماه امسال به بهره برداری می رسد. علاوه بر پروژه های ذكر شده ، برنامه ریزی برای تولید گندله در ذوب آهن و طی مراحل نهایی خط تولید تیرآهن H از دیگر پروژه های این شركت برای پیگیری در سال 96 است .

** كسب موافقت دولت برای تهاتر بدهی
مدیرعامل ذوب آهن درباره این شركت برای كاهش بدهی هایش گفت: یكی از اقدامات مهم برای كاهش بدهی های ذوب آهن، كسب موافقت دولت به منظور تهاتر بدهی این شركت به دولت از محل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به مبلغ هفت هزار و 600 میلیارد ریال است كه این امر در مراحل نهایی قرار دارد و نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد. در صورت موافقت، این امر شرایطی فراهم خواهد كرد كه موجب افزایش تعامل و همكاری بانك ها با ذوب آهن می شود و گام مهمی در جهت حل و فصل مشكلات مالی این شركت برداشته خواهد شد .

** رویكرد ذوب آهن - حفظ اشتغال و افزایش تولید
صادقی تاكید كرد: امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ذوب آهن رویكرد خود را برپایه حفظ اشتغال و افزایش تولید در این مجتمع صنعتی، متمركز ساخته تا بتواند با تولید محصولات خاص و صادرات آن به بسیاری از كشورهای دنیا از جمله اروپایی، نام ایران و تولیدات آن را پرآوازه تر كند.

** تحولات جهانی و ركود صنعت ساختمان سازی
مدیرعامل ذوب آهن درباره تحولات جهانی صنعت فولاد گفت: اكنون صنعت فولاد در ایران و جهان با چالش های بسیاری روبرو است و افزایش صادرات در كشورهای تولید كننده فولاد ،‌ كاهش مصرف داخلی فولاد در چین و ‌میل به صادرات واحدهای فولاد سازی در كشور مربوطه هم سو با كاهش قیمت نفت به عنوان مهمترین چالش ها در سطح جهانی محسوب می شود.
وی اضافه كرد: امروز در ایران با توجه به ركود صنعت ساختمان و اختصاص بودجه های عمرانی به طرح های بالای 70 درصد پیشرفت، در عمل شركت های فولادی به ویژه تولید كنندگان مقاطع ساختمانی و در صدر آنها ذوب آهن را با مشكلات زیادی روبرو ساخته است .

** افزایش بی سابقه قیمت زغالسنگ در بازار جهانی
به گفته صادقی، سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر و بی سابقه قیمت زغال سنگ در بازار جهانی بودیم و هزینه مواد اولیه را برای ذوب آهن بسیار افزایش داد .
وی افزود: شركت ذوب آهن اصفهان با تكیه بر نیم قرن تجربه خود در برابر این چالش ها موضع انفعالی نداشته است و با اتخاذ راهبردهای تركیبی از جمله تولید محصولات جدید ( تیرآهن بال پهن ، آرك و ...) ، ارتقای دستیابی به بازارهای بین المللی و توسعه صادرات، مدیریت موثر هزینه ها، برنامه ریزی و اجرای پروژه تولید ریل، انجام پروژه های بهبود و با به بهره برداری رساندن چندین طرح موثر، توانسته جایگاه خود را در عرضه جهانی و داخلی حفظ كند.

** مشكلات مالی ریشه در دوران تحریم دارد
به اعتقاد مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ، امروز برخی در صدد نادیده گرفتن افتخارات و دستاوردهای این شركت هستند، نسبت به مشكلات مالی آن كه ناشی از عوامل مختلف به ویژه دوران تحریم است، ابراز بی اطلاعی می كنند.
وی گفت: آنهایی كه امروز همگام با رسانه های بیگانه موجب تضعیف تولید ملی و اقتصاد مقاومتی می شوند، دانسته یا نادانسته به بیگانگان خدمت می كنند.

** بومی سازی قطعات و تجهیزات عمده ترین فعالیت
مدیرعامل شركت ذوب آهن اصفهان تاكید كرد: امروز عمده ترین فعالیت های صورت گرفته ذوب آهن در سال گذشته و امسال را می توان به بومی سازی قطعات و تجهیزات و انجام پروژه های قراردادی توسط نیروهای داخلی به جای استفاده از پیمانكاران خارجی عنوان كرد.
به گفته صادقی، طراحی و تولید محصولات جدید از جمله ریل ملی راه آهن، كلاف های صنعتی با مارك فولادهای سری SAE ، ناودانی های بال شیبدار سایز 18 و 20 ، نبشی بال مساوی سایز 6 ، میلگردهای آجدار مطابق استاندارد ( BS 4449 (2005) و همچنین انجام ممیزی مقدماتی شركت CARES به منظور كسب گواهینامه مربوطه و تولید محصولات صادراتی از اقدامات پارسال و برنامه های امسال است.

** كاهش هزینه ها از اولویت های اصلی
فعال حوزه معدنی تصریح كرد: امروز كه حاشیه سود فولادسازان به شدت كاهش یافته، ‌تلاش برای كاهش هزینه ها به منظور افزایش قدرت رقابتی ذوب آهن یكی از اولویت های اصلی این شركت است و در این ارتباط اقدام های گسترده ای، از جمله مدیریت هزینه ها، ‌كاهش مصرف كك در كوره بلند، تغییر در مواد مصرفی در كل خطوط و كاهش ضایعات را به مورد اجرا گذاشته شده است .

** تلاش برای افزایش سودآوری- كاهش بدهی بهره دار
صادقی درباره اقدام های در دست انجام برای ارتقای بهره وری و سودآوری این شركت گفت: ارتقای بهره وری منابع انسانی از طریق بازنگری ساختار سازمانی ذوب آهن آغاز شده و افزایش سودآوری و ارزش سهام نیز در این شركت مورد توجه ویژه قرار دارد و در این ارتباط مدیریت اثربخش بازار گردانی سهام به منظور كنترل تغییرات قیمت،‌ بررسی و انجام سرمایه گذاری در زنجیره ارزش فولاد ، برنامه ریزی برای كاهش بدهی های بهره دار، استقرار سیستم ارزیابی بانك ها و موسسه های مالی و تفاهم و تعامل با بانك های بزرگ انجام می شود .

** سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای حفظ محیط زیست
مدیرعامل این واحد صنعتی گفت: ذوب آهن به عنوان نخستین تولید كننده فولاد در كشور، از سال 1388 تا كنون با صرف هزینه های بسیار هنگفت ( بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال ) اقدام به تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی در قالب طرح های بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش های هوا، آب ، پساب و پسماند كرده است.
به گفته وی، پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار كنورتورها یكی از مهمترین پروژه های زیست محیطی ذوب آهن در سال 95 بود و گام مهمی در چارچوب تبدیل شدن این شركت به صنعت سبز بشمار می رود كه با توانمندی كاركنان ذوب‌آهن انجام شد .
علاوه براین با توجه به بحران آب، به منظور كاهش مصرف آب، اقدامات گسترده ای صورت گرفته، به نحوی كه این شركت در سالهای 78- 1377 به ازای تولید هر تن فولاد، حدود 15 متر مكعب آب از رودخانه برداشت داشت، اما اكنون به 6 متر مكعب كاهش یافته كه نشان دهنده كاهش حدود 50 درصدی برداشت آب است .
به گزارش ایرنا، ایران برنامه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی را در افق 1404 هدف گذاری كرده كه از این رقم بیش از 15 میلیون تن صادرات باید صورت گیرد.
انتظار می رود در سال 96، میزان صادرات فولاد كشور به بیش از 6 میلیون تن برسد .
كارخانه های ذوب آهن اصفهان ، فولاد مباركه اصفهان و فولاد خوزستان سه واحد بزرگ و تولید كننده فولاد كشور محسوب می شوند كه بیش از دو سوم تولید را به خود اختصاص داده اند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1559 **1561 ** خبرنگار: حسین عضدی فسا** انتشار :مژگان توانا
۰ نفر