۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82520806
T T
۰ نفر
نقش سیاست خارجی در انتخابات

تهران- ایرنا- «نقش سیاست خارجی در انتخابات»، «مخاطب اصلی مناظره‌ها كیست؟» و «سال 1404 برای جبران دیر است!» محورهای تحولات انتخاباتی در روزنامه های دوشنبه 18 اردیبهشت به شمار می روند.

روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «نقش سیاست خارجی در انتخابات»، «مخاطب اصلی مناظره‌ها كیست؟»، ، «سال 1404 برای جبران دیر است!» «برائت از قالیباف»، «تخریب خلاق»، «معمـای یارانه‌ها»، «آرزوی همه ما بود: اعتراض امن»، «تقسیم‌بندی قالیباف از جامعه جوك است»، «قواعد قدرت حاكمیتی رخصت عریان‌سخن‌گویی به روحانی نمی‌دهد»، «چشم انداز شكست و خشم فزاینده»، «ضرورت حمایت وكلا و حقوقدانان از دكتر حسن روحانی»، «دشواری‌های كاهش پایدار نابرابری»، «بال و پرگیری صنعت هسته ای در پسابرجام»، «محاكمه نظام به بهانه مناظره»، «مرز میان قدرت سخت و نرم در دیدگاه رئیس جمهور»، «نه به تمام نجومی‌ها»، «اقتصاد در دام سیاست‌زدگی و عوام گرایی»، «دشواری‌های كاهش پایدار نابرابری» و «آنچه دیدید، آوار اشرافی‌گری بود!» اختصاص دادند و به انعكاس آنها پرداختند.

** نقش سیاست خارجی در انتخابات
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای به قلم بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه و با درج عنوان «نقش سیاست خارجی در انتخابات»، نوشت: با یادآوری مجدد اهمیت سیاست خارجی در جهان به‌هم‌پیوسته امروز، اهمیت پیوند سیاست داخلی با سیاست خارجی و مسیری كه سیاست داخلی به سیاست خارجی كشور می‌دهد و متعاقب آن پیوند سیاست خارجی با اقتصاد كشور و نقش آن در حل معضلات اقتصادی، متذكر می‌شود كه همچنان چند و چون راهبرد سیاست خارجی كشور و نوع نگاهی كه نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به آن دارند، باید یكی از كلیدی‌ترین مؤلفه‌های انتخاب نزد رأی‌دهندگان در انتخابات پیش‌ِرو باشد.

** مخاطب اصلی مناظره‌ها كیست؟
مهرزاد دانش در یادداشتی در روزنامه شرق با درج عنوان «مخاطب اصلی مناظره‌ها كیست؟»، آورد: پایان این هفته، آخرین نوبت مناظره‌های گروهی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری است. خیلی‌ها منتظرند تا كم‌وكیف این مناظره را ببینند، اما این انتظار تا چه حد معطوف و منتهی به تعیین تصمیم مخاطبان است؟ آیا قرار است این تبلیغ‌ها و مناظره‌ها و كلیپ‌ها و مصاحبه‌ها، مخاطبان را راهنمایی كند كه از بین این شش نفر، كسی را برگزینند؟ آیا مخاطب از قبل تصمیمش را نگرفته كه به چه كسی رأی دهد؟ آیا تماشای این منازعه‌ها، بیشتر مانند هیجان دیدن یك مسابقه برای هواداران تیم‌های ورزشی نیست؟ در پی هر مناظره و كلیپ و مصاحبه هم، جدل‌ها افزون می‌شود و هركسی یا هر گروهی، می‌خواهد اثبات كند نامزد گروه مقابل، چقدر ضعیف و غیراخلاقی و بد ظاهر شده است، اما واقعیت آن است كه نتیجه این‌همه كری‌خوانی، به تغییر رأی و دیدگاه كسی منجر نمی‌شود. همه از قبل تصمیم خود را گرفته‌اند و این مناظره‌ها، فقط هیجان‌ها را برای حمله به طرف حریف و افتخار به طرف خود افزون می‌كند.

** سال 1404 برای جبران دیر است!
خدایار سعید وزیری در یادداشتی با عنوان «سال 1404 برای جبران دیر است!» در روزنامه «آفتاب یزد» می نویسد: دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و بازهم همان وعده‌های بی حساب و كتاب، بدون آنكه برنامه‌ای برای اجرای آنها ولو روی كاغذ ارائه شود، از سوی برخی نامزدهای محترم بیان شد! رقابتی كه بین حرف و عمل است! یك طرف یا بدون سابقه اجرایی و یا دارای سابقه نه چندان مطلوب در امور اجرایی بسیار كوچكتر از اداره كشور، وعده‌هایی فضایی می‌دهد و طرف دیگر كه چهارسال مردم عمل آن را دیده‌اند به اتكای عملكرد خود و اطلاع از وضع كشور، راه صحیح آینده را به ملت نشان می‌دهد و برنامه خود برای تداوم هدایت كشور در مسیر عقلانیت را كه طبیعتا پیشرفت و توسعه را به دنبال دارد، به پیشگاه ملت عرضه می‌دارد.

** برائت از قالیباف
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «برائت از قالیباف»، آورد: در روزهای اخیر، انتخابات ریاست‌جمهوری به سوژه داغی در فضای مجازی تبدیل شده است. اما در دو روز گذشته، فهرستی از اسامی ورزشكاران منتشر شد كه آن‌ها را حامی محمدباقر قالیباف معرفی می‌كرد. این نخستین‌بار نیست كه توسط برخی از نام ورزشكاران و هنرمندان برای افزایش محبوبیت كاندیداها نزد مردم، سوء استفاده می‌شود. ابراهیم جوادی پیشكسوت كشتی آزاد گفت كه من حمایت خودم از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران را تكذیب می‌كنم. هیچ تماسی با من در این باره گرفته نشد و نمی‌دانم چرا نامم را در این فهرست قرار داده‌اند. حسین اوجاقی قهرمان ووشو بیان داشت كه در روزهای اخیر شایعات زیادی در گروه‌ها و كانال‌های تلگرامی منتشر شده است اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، استفاده از نام من به عنوان یكی از حامیان محمد باقر قالیباف، كاندیدای ریاست جمهوری كشورمان است.باید بگویم كه من نه امروز و در گذشته و نه در آینده، علاقه‌ای به حمایت از كاندیدای خاصی ندارم.

** تخریب خلاق
حجت الله صیدی در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان ««تخریب خلاق» در دولت یازدهم»، می نویسد: سازندگی و اصلاح در تمامی گونه‌هایش، اعم از اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی، چنین مسیری از تخریب، آوار‌برداری و خاك‌برداری را ایجاب می‌كند كه برخی از نظریه‌پردازان توسعه، آن را «تخریب خلاق» نام نهاده‌اند و آن تخریب ناگزیری است كه باید برای برخورداری از اقتصادی شكوفا، مقاوم و تاب‌آور، تن به آن داد. از یك سو سیاست‌مدار در پی جلب رضایت و افزایش رفاه مردمان است و از سوی دیگر، ایجاد رفاه و سازندگی و تعمیر و اصلاح، نارضایتی‌هایی به دنبال دارد كه اگرچه ممكن است مقطعی باشد، اما شدت این نارضایتی گاهی چنان است كه سیاست‌مدار را به صرف‌نظركردن از ساختن و اصلاح وادار می‌كند. باید همه نخبگان تلاش كنند تا با تداوم دولت كنونی، گام‌های اساسی بعد از تخریب خلاق كه همان ساختن و افراشتن است، برداشته شود. بازگشت به عقب، شایسته كشور ثروتمند و روبه‌رشد ایران نیست.

** معمـای یارانه‌ها
روزنامه «قانون» با اشاره به عنوان «معمـای یارانه‌ها»، آورد: می‌توان گفت وضعیت نابسامانی كه امروز در كشور با آن روبه‌رو هستیم، نتیجه سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته است و باعث شده تا بستری فراهم شود كه برخی بتوانند با چنین وعده‌های سیاسی و انتخاباتی به عوام‌فریبی بپردازند. علاوه بر آن در صورت تحقق این وعده‌ها، مشكلات زیادی برای اقتصاد كشور ایجاد می‌شود، ضمن آنكه نه‌تنها چنین وعده‌هایی امكان‌پذیر نیست بلكه تنها منجر به افزایش انتظارات جامعه شده و زمینه‌های تشدید بحران‌ و درگیری را در كشور فراهم می‌كند. سعید لیلاز نیز گفته بود كه پرداخت یارانه به این شكل، بلایی بود كه هنوز كشور دچار آن است و نمی دانیم با آن چكار كنیم ولی آن چیزی كه مسلم است این است كه دیگر مردم، فریب این تبلیغات و جوسازی را نخواهند خورد. این روزها كه بازار مناظره‌های انتخاباتی و ارائه برنامه از سوی كاندیداها داغ است، مشاهده می‌كنیم كه برخی از كاندیداها صحبت از یارانه 250 هزار تومانی می‌كنند بدون اینكه تبعات فاجعه‌بار چنین طرحی را برای مردم توضیح دهند. ب

** آرزوی همه ما بود: اعتراض امن
روزنامه «شهروند» در یادداشتی به قلم علیرضا كیانپور و با اشاره به عنوان «آرزوی همه ما بود: اعتراض امن»، می نویسد: راست یا ناراست آنچه مسلم است این روزها روزهای انتخابات است و چه بخواهیم و چه نه، این روزها همه‌چیز انتخاباتی می‌شود. حادثه معدن یورت هم از این قاعده مستثنی نبود. البته این‌بار كسانی كه این حادثه را سیاسی كردند، كاندیداهای انتخابات نبودند و بلكه این خود مردم و البته برخی رسانه‌ها بودند كه همه‌چیز را سیاسی و انتخاباتی دیدند و سیاسی و انتخاباتی نوشتند. البته این نخستین حادثه‌ای نبود كه رئیس‌جمهوری در محل حاضر شد اما موج اصلی آن زمان به ‌راه افتاد كه حامیان توییتری روحانی در انتخابات و گروهی از كاربرانی كه سعی داشتند، واقع‌بین‌تر باشند، دست به دست هم دادند و «اعتراض امن» را هشتگ كردند.

** تقسیم‌بندی قالیباف از جامعه جوك است
روزنامه «شرق» در گفت وگو با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با درج عنوان «تقسیم‌بندی قالیباف از جامعه جوك است»، نوشت: این چه حرف‌هایی است كه بیان می‌شود؟. فقط ادعا پشت ادعا، بدون هرگونه سند و دلیلی، تعجب می‌كنم می‌شود برای رأی‌جمع‌كردن، هرگونه تعهدی كرد؟ كسانی كه این حرف‌ها را می‌زنند، در عملكرد اجرائی خودشان عمدتا متحد همین گروه‌ها (گروه‌های رانت) هستند... همین شهردار، مدعی تقسیم جامعه ایران به چهار درصد و ٩٦ درصد است. واقعا چنین بحثی از سوی این فرد، جوك است!

** قواعد قدرت حاكمیتی رخصت عریان‌سخن‌گویی به روحانی نمی‌دهد
امید فراغت در یادداشتی با عنوان «قواعد قدرت حاكمیتی رخصت عریان‌سخن‌گویی به روحانی نمی‌دهد» در روزنامه «قانون»، آورد: مردم كه در واقع با ورود شبكه های مجازی، به طبقه متوسط شهری تبدیل شده اند بازی شطرنج را یاد گرفته اند و می دانند كه در آستانه یك بازی، وزیر به وزیر كردن یعنی آماتور بودن! نكته ای كه می تواند قابل تامل باشد این است‌كه مردم ، بسیاری ممانعت های گذشته را پشت سرگذاشته اند و وارد یك فضای جدید شده اند. مردم به دلایل مختلف، كنشگر شده‌اند و بیشتر مناظره ها پاسخ به كنش‌های مردمی بوده، كنش‌هایی كه برخواسته از ادبیات های پیشین است و بر همین اساس، روحانی و جهانگیری افق دیدگاه‌های مردمی را دریافته اند و به صورت ایما و اشاره، خواست و مطالبات مردم را بیان می دارند ولی به دلیل آداب قدرت از عریان سخن‌گویی پرهیز دارند، چرا كه قواعد قدرت حاكمیتی به آنان چنین اجازه ای را نمی دهد!

** چشم انداز شكست و خشم فزاینده
روزنامه «ابتكار» در سرمقاله ای به قلم محمدصادق جنان صفت با درج عنوان «چشم انداز شكست و خشم فزاینده»، نوشت: تردیدی نیست كه انتخابات دوازدهم در چارچوب سنت و آداب نظام جمهوری اسلامی مبارزه ای سوزان و نفس گیر میان دوهماوردهمیشگی و پایان ناپذیر در این 38 سال سپری شده است. اكنون و در بهار 1396 كاندیداها دو رفتار و گفتار سازگاری و مدارا و ناسازگاری و برخورد نبردی سوزان را كلید زده و یك نیمه این نبرد نیز سپری شده است. برآیند نیمه نخست نبرد نشان از برتری نگاه سازگاری بردیدگاه برخورد و ناسازگاری دارد. نشانه های این شكست رامی توان در سراسیمگی وآشفتگی رفتار و گفتارناسازگاران به خوبی دید. كارنامه ناروشن و پر از نقاط سیاه جبهه ضد سازگاری و اصلاح طلبی دولتهای پیشین و پرچمدار شدن مردان شكست همان دولتهای در ستاد انتخابات یكی از كاندیداهای جبهه ناسازگاری شهروندان را به سوی دورشدن از آنها می كشاند و این چیزی است كه دیدن آن سخت نیست.

** ضرورت حمایت وكلا و حقوقدانان از دكتر حسن روحانی
سعید باقری در یادداشتی با عنوان «ضرورت حمایت وكلا و حقوقدانان از دكتر حسن روحانی»، در روزنامه «شرق» می نویسد: یكی از شعارها وبرنامه‌های اجرایی خود را در دولت تدبیر و امید، تصویب و انتشار منشور حقوق شهروندی قرارداد و برای اولین‌بار چنین دستاوردی در دولت‌های نظام جمهوری اسلامی محقق گردید. این نشان از درك عمیق ایشان از ضرورت حفظ حقوق شهروندان دارد؛ موضوعی كه همواره دل‌مشغولی وكلا و حقوقدانان فرهیخته در داخل كشور و در سطح جهانی بوده و هست. میدوارم جامعه فرهیخته وكلا وحقوقدانان با درك عمیقی كه از شرایط سیاسی و اجتماعی كشور دارند با حمایت همه‌جانبه خود از این نامزد حقوقدان و مدافع توسعه حقوق شهروندی، رسالت خطیر خود را مانند همیشه به درستی ایفا كنند. امید است حمایت از دكتر روحانی به حاكمیت هرچه بیشتر قانون واعتدال‌گرایی و عقلانیت و توسعه نهادهای حقوقی و مدنی و آزادی‌های سیاسی و امنیت در جامعه بینجامد.

** دشواری‌های كاهش پایدار نابرابری
روزنامه «شهروند» در یادداشتی به قلم محمد وصال و با انتشارعنوان «دشواری‌های كاهش پایدار نابرابری» آورده است: در انتخابات اخیر نابرابری،‌ فقر و سیاست‌های حمایت از فقرا مورد توجه همه كاندیداها قرار گرفته است. بحث معمولا از اینجا شروع می‌شود كه رشد اقتصادی لزوما به معنای انتفاع فقرا و كاهش نابرابری نیست و لازم است دولت كمك‌هایی را برای دستگیری از افراد كم‌درآمد انجام دهد. وعده‌هایی چون افزایش سه برابری یارانه همه گروه‌ها یا افزایش یارانه گروه‌های كم‌درآمد برای نیل به این هدف پیشنهاد شده است. در این نوشتار ابتدا تمایز بین فقر و نابرابری تشریح می‌شود و سپس تحولات نابرابری در ایران در دوره 1380 تا 1394 مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا چالش‌های سیاست‌های یارانه‌ای در كاهش نابرابری بحث می‌شود.

** بال و پرگیری صنعت هسته ای در پسابرجام
روزنامه «نوآوران» در گزارشی با عنوان «بال و پرگیری صنعت هسته ای در پسابرجام»، می نویسد: «با وضعی كه من در حال حاضر مشاهده می‌كنم ما بسیاری از دانشمندان و علمای خود را درزمینه هسته‌ای از كار بركنار كرده‌ایم و بسیار از تأسیسات را تعطیل كرده‌ایم و بتن ریختیم و از آن‌طرف در مقابل تحریم‌ها نمی‌دانیم چه بكنیم و هنوز هم مشكلات بانكی ما برقرار است و ضررهای آن را تحمل می‌كنیم.» این بخشی از انتقاد یكی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از برجام است. انتقادی كه با واكنش های متفاوت هر یك از دستگاه های مجری اعم از سازمان انرژی اتمی،وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت امورخارجه مواجه شد.واكنش هایی كه جملگی همه بر واهی بودن این ادعاها تاكید داشتند. سازمان انرژی اتمی انرژی اتمی با طرح این موضوع كه هم اكنون هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای ایران هستند،تاكید می كند كه این موضوعی است كه حتی هیات حاكمه ‌آمریكا به خصوص شخص اوباما هم انتظار آن را نداشتند.

** محاكمه نظام به بهانه مناظره
روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله ای با عنوان «محاكمه نظام به بهانه مناظره»، آورد: با نزدیكتر شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برحجم تبلیغات نامزدها و هواداران آنان مرتباً افزوده می‌شود. نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در این زمینه چشمگیرتر است، اما آنچه بیشتر اهمیت دارد این است كه در برخی موارد، تبلیغات نامزدها به ویژه آنجا كه جنبه تهاجمی و تخریب دیگران را به خود می‌گیرد، نه تنها لزوماً به نفع مهاجمین و تخریب‌گران تمام نمی‌شود، بلكه نتایج معكوسی به بار می‌آورد كه دقیقاً «ضد تبلیغ» است و «نقض غرض». متاسفانه آنچه در مناظره تلویزیونی از بعضی نامزدها مشاهده شد، محاكمه نظام جمهوری اسلامی بود. این افراد اگر قدری انصاف داشتند به گوشه‌هائی از آن همه خدمت كه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به كشور و ملت ایران كرده نیز اشاره می‌كردند.

** مرز میان قدرت سخت و نرم در دیدگاه رئیس جمهور
روزنامه «رسالت» با انتخاب عنوان «مرز میان قدرت سخت و نرم در دیدگاه رئیس جمهور»، نوشت: در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی، یكی از نامزدهای انتخابات گفت: «آنجایی كه خواسته ایم برجام را به هم بزنیم؛ دیدیم چه‌كار كردند؛ آمدند چگونه شهر های زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشك شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند.». این سخن روحانی كه به نشان دادن شهر موشكی سپاه پاسداران اشاره دارد، واكنش كارشناسان مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی را برانگیخت.سخنان آقای رئیس جمهور در خصوص توان موشكی كشورمان و نقش سلبی آن در به ثمر رساندن توافق هسته ای از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. لازم است آقای رئیس جمهور علاوه بر اصلاح سخنان خود در مناظره اخیر، رویكرد مبنایی خود نسبت به نظام بین الملل و در نتیجه سیاست خارجی كشور را تغییر دهد.

** نه به تمام نجومی‌ها
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم سعید برآبادی و با عنوان «نه به تمام نجومی ها»، آورده است: تنور انتخابات شاید كمی داغ شده، اما مردم هنوز در جواب این سؤال كه «به چه كسی قرار است رأی بدهی؟» خاموشند. می‌گوید ماجرای املاك نجومی را از تلگرام شنیده، اما نفهمیده كه به كجا ختم شده است. در میدان بعدی كمی اوضاع روشن‌تر به نظر می‌رسد؛ چندنفری تكلیفشان با رأی آخر اردیبهشت روشن است و چندتایی هم از مناظره‌ها راضی بوده‌اند، خصوصا از معاون اول رئیس‌جمهور كه بعد از مدت‌ها، از اصلاح‌طلبی در رسانه ملی به نیكی یاد كرده است: «رأی من آقای روحانی خواهد بود، اما برای این رأی مثل خیلی‌های دیگر، پیش‌شرط‌هایی دارم. از همین‌جا به ایشان می‌گویم كه اگر تكلیف مسائل داخلی و مطالبات زنان روشن نشود، ایشان رأی بالایی نخواهند آورد. اگر نمی‌توانند در این زمینه كاری كنند، لااقل با صدای بلند این را بگویند تا مردم بدانند به خواسته آنها توجه شده است».

** اقتصاد در دام سیاست‌زدگی و عوام گرایی
روزنامه «تفاهم» در یادداشتی به قلم فرشید پورشهابی و با عنوان «اقتصاد در دام سیاست‌زدگی و عوام گرایی»، می نویسد: با توجه به نزدیكی انتخابات ریاست جمهوری دلیل تشدید سیاست زدگی و عوام گرایی در موضوعات اقتصادی چیست؟ متأسفانه علی رغم آنكه معیشت و به تبع آن اقتصاد به یكی از اولویت‌های اصلی جامعه در طی سال های اخیر تبدیل شده است، اما شاهد آن هستیم كه این موضوع سیاست زدگی و عوام گرایی را در اقتصاد تشدید نموده است و این مسأله می‌تواند حركت اقتصاد در مسیر درست را كاملاً تحت تأثیر قرار دهد. این موضوع در زمان‌های نزدیك به انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حساسیت آن بیشتر آشكار می‌شود.

** دشواری‌های كاهش پایدار نابرابری
روزنامه «قانون» در گفت وگو با نمایندگان مجلس و با درج عنوان «دشواری‌های كاهش پایدار نابرابری»، آورد: جهانبخش محبی نیا عضو هیات‌رییسه كمیسیون برنامه‌وبودجه بیان داشت كه مناظره یكی از شیوه‌های مرسوم است كه بیش از انتخابات، در مسائل گوناگون و در نقاط مختلف دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سعی می‌كنند تا با به چالش كشیدن یكدیگر، خود را از دیگری برتر نشان داده و بتوانند قدرت را از آن خود كنند. سید ناصر موسوی لارگانی عضو كمیسیون اقتصادی نیز گفت كه ما در قسمت دوم مناظره تلویزیونی شاهد آن بودیم كه آقایان رئیسی و میرسلیم یك حضور قابل‌توجه و چشمگیر داشتند. قالیباف نیز مانند قسمت اول، عملكرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و بیشتر سعی كرد نكاتی را مطرح كند كه لازم بود مردم در مورد آن‌ها مواردی را بدانند. اما در سوی دیگر شاهد آن بودیم كه برخی كاندیداها فضا را به سمت رقیب هراسی می‌بردند كه این موضوع زیبنده كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیست.

** آنچه دیدید، آوار اشرافی‌گری بود!
مسعود فروغی در یادداشتی با عنوان «آنچه دیدید، آوار اشرافی‌گری بود!» در روزنامه «وطن امروز» نوشت: اگر انتخابات نزدیك نبود، مشاوران آقای روحانی سفر و بازدید از وضعیت معدن «یورت» را برای رئیس‌جمهور تجویز نمی‌كردند، آن وقت جناب روحانی شاید به‌جای اینكه فكر كند شعار «عزا عزاست امروز...» كارگران در مراسم روز كارگر، «حرف دل» و «درد واقعی» جامعه است، تصور می‌كرد دست‌هایی پشت پرده برایش برنامه‌ای طراحی كرده‌اند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131
۰ نفر