۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82516260
T T
۰ نفر
معاون وزیر راه: خط آهن قزوین - رشت تابستان به بهره برداری می رسد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور روز پنجشنبه پیش بینی كرد خط آهن قزوین به رشت تا تابستان سال جاری به بهره برداری برسد.

خیرالله خادمی روز پنجشنبه همزمان با بازدید وزیر راه و شهرسازی از مسیر ریلی قزوین به رشت در جمع خبرنگاران افزود: اكنون 63 كیلومتر از مسیر ریلی قزوین تا رشت در حال ریل گذاری است و روزانه به طور متوسط بیش از یك كیلومتر در این مسیر ریل گذاری می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه مسیر خط آهن قزوین به رشت یكی از منحصر به فرد ترین طرح های ریلی كشور به طول 164 كیلومتر است، گفت: 25 كیلومتر از این مسیر را تونل تشكیل می دهد و 50 پل بزرگ نیز در این مسیر ریلی احداث شده و بزرگترین پل خط آهن كشور نیز در این مسیر قرار دارد.
خادمی اظهار داشت: قرار گرفتن این مسیر در محور كریدور شمال - جنوب و اتصال بندر انزلی به خلیج فارس از مهم ترین ویژگی های این خط آهن است و علاوه بر ترانزیتی بودن این مسیر، این خط آهن یك مسیر توریستی و یكی از زیباترین مسیرهای ریلی كشور است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با بیان اینكه انتظار داریم تا تابستان امسال خط آهن قزوین - رشت به بهره برداری برسد، گفت: این مسیر ریلی برای حمل سالیانه 90 میلیون تن بار و سه میلیون تن مسافر طراحی و احداث شده و تمام مراحل آن نیز توسط متخصصان ایرانی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: اتصال پنج استان كشور به شبكه ریلی مهم ترین اولویت دولت یازدهم برای توسعه شبكه ریلی است و اكنون در حال احداث سه هزار و 500 كیلومتر خط آهن در كشور هستیم.
خادمی گفت: برای اتصال مركز پنج استان ما نیازمند 837 كیلومتر ریل گذاری هستیم كه تاكنون 500 كیلومتر آن انجام شده و 337 كیلومتر آن باقی مانده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: اكنون به طور متوسط برای اتصال این پنج استان روزانه پنج كیلومتر ریل گذاری می شود و ما امیداریم كه تا 80 روز آینده همه این طرح ها به اتمام برسد.
خادمی بیان داشت: خوشبختانه در تامین ریل مورد نیاز هیچ مشكلی نداریم و اكنون ریل مورد نیاز شبكه ریلی در دست اجرای كشور تامین شده و هر وقت تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان به وضعیت انبوه رسید، شركت ساخت و راه آهن آمادگی دارند تمامی تولید این كارخانه را خریداری كنند.
وی افزود: طول خط آهن قزوین به رشت 164 كیلومتراست و از رشت یك مسیر 41 كیلومتر به بندر انزلی و یك مسیر 170 كیلومتری به آستارا در دست اقدام قرار گرفته است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: پیش بینی می شود برای حداث خط آهن رشت به آستارا بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شود كه ما دنبال آن هستیم كه این میزان سرمایه گذاری را از محل فاینانس چینی ها و برخی از شركت های سرمایه گذاری تامین كنیم، ضمن اینكه جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده است 500 میلیون دلار در این مسیر سرمایه گذاری كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108 **2022** خبرنگار: ایرج منصوری ان تشاردهنده:\لی خورسندی
۰ نفر