۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۰:۵۱
کد خبر: 82515716
T T
۰ نفر
مقام وزارت راه: پدیده حاشیه نشینی در دولت یازدهم كنترل شد

سبزوار-ایرنا- مدیركل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی گفت: سیاست های دولت یازدهم در ارائه خدمات به روستاها سبب شد تا پدیده حاشیه نشینی كنترل شده و روند مهاجرت از روستاها به شهر كاهش یابد.

به گزارش ایرنا، نریمان مصطفایی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید ازمحله های ناكارآمد شهری سبزوار در جمع خبرنگاران افزود: هم اكنون 82 پروژه عمرانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی با اختصاص 500 میلیارد ریال در سطح محله های ناكار آمد در سراسر كشور در حال اجراست كه زمینه برای ارائه خدمات لازم به ساكنان این محلات فراهم می كند.
وی اظهار كرد: 2 هزار و 700 محله ناكارآمد در سراسر كشور شناسایی شد كه از این تعداد یك هزار و 100 محله سكونتگاه غیر رسمی، 600 محله مناطق حاشیه نشین و یك هزار محله بافت تاریخی است.
مدیركل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی افزود: جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر در این مناطق سكونت دارند كه از این میزان 11 میلیون نفر حاشیه نشین هستند.
وی ادامه داد: در یكسال گذشته 6 هزار و 400 میلیارد ریال برای اجرای طرح های بازآفرینی در این محله ها،‌ تخصیص داده شد كه تاكنون یك هزار و 400 میلیارد ریال از این اعتبار تامین شده است.
او افزود: با همكاری دولت و مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق برنامه افق برنامه 1404 و برنامه ششم توسعه كشور برنامه ریزی شد تا در یك مدت زمان 10 ساله طرح توانمند سازی و ساماندهی محلات و سكونتگاه های غیر رسمی اجرایی شود.
مصطفایی، شناسایی سه هزار و 987 روستا در حریم شهرها را یادآور شد و اظهار كرد: تا زمانی كه روستاهای حاشیه شهرها تعیین تكلیف و مدیریت نشود جمعیت شهرها افزایش پیدا خواهد كرد.
وی با اشاره به اینكه طرح باز آفرینی محلات در 15 شهر كشور به صورت آزمایشی در حال اجراست گفت: هم اكنون 60 سازمان مردم نهاد (سمن) و نهاد خیریه در راستای اجرای توانمندسازی محلات با ستاد ملی بازآفرینی محلات همكاری می كنند.
وی افزود: همچنین در سال 1396 برنامه باز آفرینی در 60 شهر كشور به صورت عملیاتی آغاز شد كه برای اجرای این طرح تاكنون 23 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی گفت: بر اساس آمارهای وزارت كشور یكی از مهمترین دلایل بروز پدیده حاشیه نشینی در كلان شهرها و مهاجرت روستائیان بروز پدیده خشكسالی در سال های اخیر است.
وی ادامه داد: استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی از جمله استان هایی هستند كه پدیده های خشكسالی سبب مهاجرت روستائیان از روستاها به حاشیه كلان شهرهای و شهرهای بزرگ این استان ها شده است.
سكونت گاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی نوعی از پدیده های ناپایدار كننده توسعه پایدار شهری است كه به اصطلاح حاشیه نشینی اطلاق می شود.
بالغ بر 50 هزار نفر در پنج محله ناكارآمد و بافت فرسوده در شهرستان سبزوار ساكن هستند.
مركز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 كیلومتری از غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500خبرنگار: جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
۰ نفر