۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82513706
T T
۰ نفر
رئیس مركز آمار ایران:‌بخاطر انتخابات تحلیل نادرست آماری به مردم ندهید

تهران-ایرنا- رئیس مركز آمار ایران گفت: بخاطر انتخابات تحلیل نادرست اطلاعات آماری به مردم تحویل ندهید،انتخابات مهم است اما مراقب باشیم كه تحلیل نادرست به مردم ارایه ندهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'امید علی پارسا' روز سه شنبه در نشست خبری كه در خصوص آمارهای اشتغال در مركز آمار ایران برگزار شد، افزود: آمارهای ارایه شده از سوی مركز امار ایران مبنای علمی دارد و هیچ دخل و تصرفی در آنها نیست.
رئیس مركز آمار ایران با اشاره به نرخ تورم گفت: برخی می گویند چرا قیمت ها با كاهش تورم پایین نیامده در صورتی كه شتاب افزایش قیمت ها كند شده است.
پارسا گفت: مركز آمار ایران می خواست دخالتی در موضوع انتخابات نداشته باشد اما متاسفانه برخی تحلیل های آماری كه از سوی برخی رسانه ها مطرح می شود انقدر خنده دار است كه مرغ پخته هم به خنده می افتد.
پارسا گفت: ارقامی كه در آمار ارایه می شود باید با هم دیده شود و نمی توان یك شاخص را فقط در نظر گرفت و به فصل های متفاوت و دوره های زمانی بی توجه بود.
وی تصریح كرد: میانگین اشتغال ایجاد شده در دولت نهم سالانه ١٢٠ هزار نفر، در دولت دهم ٧٦ هزار و ١٨٣ نفر و در دولت یازدهم ٤٨٩هزار و ٩٥٧ نفر است.
رئیس مركز آمار ایران گفت: آمارهای مركز آمار ایران آنچنان متقن هستند كه فردا اگر من در این مركز نباشم با اطمینان از این آمارها دفاع می كنم.
وی تاكید كرد: نباید با تشكیك در آمارها سرمایه اجتماعی مردم را خدشه دار كنیم اگر مردم بی اعتماد شوند همه برنامه های توسعه بی معنا می شود و دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.
پارسا به مقوله رشد اقتصادی اشاره كرد و گفت: از سال ١٩٨٢ دنیا خواست كه همه كشورها تمام كارهایی را كه منجر به تولید می شود ، حتی یك تا دو ساعت كار در هفته را در آمار اشتغال محاسبه كنند.
رئیس مركز آمار ایران گفت: بدین معنا كه باید اشتغال ناقص هم در تولید ناخالص ملی محاسبه شودو اگر اشتغال ناقص را درنظر نگیریم اینها كجا باید دیده شوند.
وی به رسانه هایی كه ارقام و اطلاعات مركز آمار را زیر سوال می برند، گفت: آیا مشكل كشور با یك درصد افزایش نرخ بیكاری حل می شود، بهرحال هم اكنون كشور با مشكل بیكاری مواجه است و باید به دنبال حل آن باشیم.
پارسا اظهارداشت: همینكه توانسته ایم سالانه ٤٩٨ هزار شغل ایجاد كنیم نشان می دهد نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشته ایم هر چند كه هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9123*1579*خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر