۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82513245
T T
۰ نفر
علی لاریجانی: مجلس با شعارهای انتخاباتی یارانه ای مخالف است

تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی، از طرح شعارهای انتخاباتی با موضوع افزایش یارانه ها از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی لاریجانی روز سه شنبه در مراسم افتتاح سی امین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در شهر آفتاب گفت: گاهی شعارهایی درباره افزایش یارانه داده می شود كه این شعارها به صلاح مملكت نیست، نمی دانم مطرح كنندگان این شعارها از كجا می خواهند منابع آن را تامین كنند.
وی افزود: كسانی كه این شعارها را طرح می كنند، باید بدانند موضوع یارانه ها از شئونات دولت نیست، بلكه از شئونات مجلس است و مجلس شورای اسلامی با این رفتارها مخالف است.
لاریجانی كه چند اقدام راهگشا در حوزه نشر را توضیح می داد گفت: مخالف یارانه دادن در حوزه نشر نیستم، ولی كلید یارانه در دست دولتی هاست، از این رو زندگی افرادی كه در این حوزه فعالیت می كنند، قابل پیش بینی نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نكات پیام رئیس جمهوری ایتالیا كه در مراسم افتتاحیه قرائت شد، اظهار داشت: ایران و ایتالیا كشورهای با عظمت و تاریخی هستند و این سابقه تاریخی موجب شده برخی از خصوصیات ایرانیان در سنن كشور ایتالیا مشاهده شود
وی افزود: این رویداد فرهنگی یك ویژگی در نهان تفكر ایرانی است كه نشان‌دهنده علاقه به علوم و داشتن تعامل فرهنگی با سایر كشورها است.
لاریجانی خاطرنشان كرد: خوشبختانه در تفكر اسلامی نیز توجه به علم بسیار زیاد است و این امر در قرآن كریم و در سایر كتب حدیثی دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است
وی تاكید كرد: 3 مقوله تفكر، كتاب و زبان همیشه در هم تنیده هستند، فیلسوفان معتقدند تفكر بدون زبان ممكن نیست لذا كسانی كه از قدرت زبانی برخوردارند از قدرت تفكر نیز برخوردار هستند؛ از این رو با توجه به قدمت زبانی ایرانیان، تفكر نیز در آنها ریشه‌دار است طوری كه بعد از آمدن اسلام به ایران عرصه تفكر گسترش یافت.
لاریجانی ادامه داد: توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانان عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است، كتب زیادی از متفكران ایرانی وجود دارد كه نشان‌دهنده گرایش به مسائل علمی است كه در واقع نشانگر این است كه تأملات عقلانی در عرصه اسلامی امری ریشه‌دار و در ذات اندیشه و تفكر اسلامی قرار دارد.
لاریجانی تصریح كرد: تولید فكر در عرصه اسلام آنقدر عمیق بوده كه در قرون وسطی و در زمانی كه در غرب شاهد تاریكی علم بودیم این جریان در حال پیشرفت بود تا جایی كه آثار ابن سینا به عنوان كتابهای مرجع در مراكز علمی اروپا مورد استفاده قرار می گرفت و به عبارتی یك نهضت و جریان ابن سینایی در اروپا رواج یافت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه تعامل فكری بین ایران و غرب در مقایسه با سایر كشورهای بیشتر است، اظهار داشت: این موضوع نشانگر علاقه به تعامل فرهنگی و فكری در بین ایرانیان است؛ كشورهایی كه تاریخ خودشان را به خوبی بشناسند و از این بستر استفاده كنند آن وقت جهش علمی‌شان عمیق‌تر خواهد بود.
وی با بیان اینكه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به حوزه علم بیشتر شد، افزود: بر این اساس در برخی عرصه‌ها شاهد پیشرفت و جهش‌های علمی ارزشمندی بوده‌ایم كه ریشه این امر به آزادی فكر و اندیشه در بین متفكران باز می گردد
وی گفت: ما هیچ‌گاه از آزادی فكر و اندیشه ضرر نكرده‌ایم بلكه بالندگی تفكر اسلامی را شاهد بوده‌ایم لذا آنجایی كه جلوی آزادی گرفته شد در بالندگی نیز دچار ضرر شدیم.
لاریجانی با بیان اینكه برخلاف حرف‌هایی كه برخی سیاستمداران وامانده منطقه در خصوص ایران وهلال شیعی می‌زنند، گفت: سطح جمهوری اسلامی ایران بالاتر از این است كه به دنبال هلال شیعی باشد، ایران به دنبال هلال شیعی نیست، متأسفم از اینكه یكی از شاهان منطقه مكرراً این را مطرح می‌كند در حالی كه ما به همه مسلمانان ارج می‌نهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه ایران به دنبال همزیستی مسالمت آمیز و نوعدوستی است، تصریح كرد: نباید فراموش كرد كه ما با تروریست‌ها و افراطی ها مخالف هستیم زیرا آنها دست به اسلحه برده‌اند و ما نیز بر این اساس جلوی آنها ایستاده‌ایم؛ البته ستیز فكری و مقابله با این افراد از گذشته مطرح بوده است.
وی ادامه داد: ما به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با همه كشورها هستیم و بنا نداریم در تفكر اسلامی دیوار بكشیم؛ برخی از كشورها گرایش به ملیت را به معنای گرایش به دیواركشی می دانند در حالی كه این اشتباه است.
فراهنگ**1003**1027**خبرنگار: محمدرضا جعفرملك**انتشار: جواد دهقانی