دانشگاه به نهاد اصلی تولید علم و آینده پژوهی تبدیل شود/از الزامات اشتغال زایی ایجاد نكردن تنش در تعاملات بین المللی است

تهران - ایرنا - معاون اول رئیس جمهوری گفت: دانشگاه باید به نهاد اصلی تولید اندیشه و علم، نواندیشی، نظریه پردازی، پرسشگری، نقد، طرح و حل مسئله و آینده پژوهی در مسائل آنی و آتی كشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران افزود: لازمه این موضوع توافق مجموعه نظام است كه از یك دانشگاه منفعل به یك دانشگاه فعال تبدیل شود.
وی ادامه داد: یك دانشگاه امنیتی به یك دانشگاه امن باید تبدیل شود و از یك دانشگاه نگران و مایوس به یك دانشگاهی برخوردار از آزادی های علمی، سیاسی، فرهنگی و امیدوار به آینده تبدیل شود.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: به طور حتم در دولت بعدی یكی از مسیرهایی كه باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، دانشگاه است.
جهانگیری افزود: پیش نیاز و عامل اصل توسعه پایدار، توسعه انسانی، فرهنگی و علمی است، كانون اصلی كه می تواند توسعه علمی را به صورت جدی پیش ببرد، دانشگاه است.
وی تصریح كرد: تلاش دولت یازدهم توسعه علم و فناوری ها بود كه در این زمینه سیاست های دقیقی برنامه ریزی شد كه از جمله آنها می توان به اقتصاد دانش بنیان اشاره كرد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین گفت: تلاش بر این بود كه در مرحله اول فناوری، حلقه علم و تجارت را به هم وصل كنیم و پیوند پویایی بین مراكز علمی كشور اعم از دانشگاه ها بوجود بیاوریم و تلاش كنیم علم در جامعه عمومی شود.
جهانگیری ادامه داد: سهم كارآفرینی و اشتغال زایی بویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه را باید به كمك دوستان افزایش دهیم، مسایل آموزشی و پژوهشی كشور را نیز با پیوند با مراكز علمی معتبر دنیا با دانشگاه ها روز آمد كنیم.
وی یادآور شد: تمركززدایی در مسایل دانشگاه ها و آموزش عالی كشور در دستور كار دولت است چرا كه دانشگاه به عنوان یك نهاد می تواند از نظر علمی، اداری، مالی و به طوركلی از هر نظر مستقل باشد.
وی با بیان این كه دانشگاه ها از هر نظر می توانند مستقل باشند، خاطرنشان كرد: هم وزارت علوم و هم دولت باید در این مسیر قدم های بزرگی بردارد . ما در دولت خاتمی كه بحث هیات امناهای دانشگاه ها را مطرح كردیم با این انگیزه بود كه استقلال به دانشگاه ها بازگردد و بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: منابع دولت برای تخصیص بودجه محدود است و هیچ وقت هم از این محدودیت منابع نجات پیدا نكرده و نخواهیم كرد، تامین مورد نیاز دانشگاه ها برای كارهای علمی، پژوهشی و آموزشی جزو سیاست های دولت بوده است كه به بخشی از این سیاست ها عمل شد.
جهانگیری ادامه داد: بخشی از آن هم با موانعی روبرو شد و دولت یازدهم نتوانست به این سیاست ها را آن طور كه نیاز بود، عمل كند و بتوانیم اقتدار را به دانشگاه ها بازگردانیم.
وی همچنین گفت: یكی از دلایل این بود كه ما در دولت یازدهم چند نفر را به عنوان وزیر وزارت علوم به مجلس معرفی كردیم اما آنها موفق نشدند رای لازم را كسب كنند.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: رضا فرجی دانا، جعفر میلی منفرد دو نفر از مدیرانی بودند كه ما از دانشگاه برای آموزش عالی در نظر گرفتیم كه موفق به كسب رای نشدند. جهانگیری افزود: فرجی دانا در مقطع كوتاهی در خدمت وزارت علوم و دولت بود بنابراین فهمیدیم كه دولت در این بخش با راه بسیار سختی روبرو است البته دكتر فرهادی در این مدت كوتاهی كه به دولت پیوست كارهای خوبی انجام داده است.
وی با بیان این كه دانشگاه می تواند در حل مسایل مبرم و حیاتی كشور نقش آفرین باشد، اظهاركرد: امروز یكی از اصلی ترین دغدغه های پیش روی كشور مساله بیكاری است و این كه چگونه می خواهیم آن را حل كنیم. در همین ماه های اخیر جلسه ای با رهبر انقلاب داشتیم و به هشت مورد از چالش هایی كه به اعتقاد ما به ابر چالش تبدیل شده اشاره كردیم كه نمونه آن مساله بیكاری و كمبود آب است.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: درمورد كمبود منابع آب بسیار هشدار داده می شود كه آینده ایران ممكن است به خطر بیفتد یا در مساله زیست محیطی هشدار می دهند كه هرچه زودتر اگر اقداماتی در كلان شهرها و ریزگردها انجام نشود، بخش گسترده ای از كشور را می تواند با فاجعه روبرو كند.
جهانگیری گفت: استنباط من این است كه ما می توانیم برای حل مساله بیكاری با این عظمتی كه دارد، كارهایی انجام دهیم. زمانی می شود بیكاری را با شعار حل كرد و هركسی می تواند بگوید من چند میلیون شغل ایجاد می كنم، گفتن این حرف هم زحمتی كه ندارد اما گاهی واقعا می خواهیم كار ایجاد كنیم و این معضل را از پیش پای كشور برداریم .
وی ادامه داد: در بهترین دوران ایجاد شغل در اقتصاد ایران بین 600 تا 700 هزار شغل ایجاد شد، در دوران طولانی هم بوده مثلا یك دوره هشت ساله كه در بهترین دوران درآمدی كشور بود شغل ایجاد شده صفر است.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه این اقتصاد یك اقتصاد عجیب و غریبی است، اظهاركرد: هم رشد 12تا 13 درصدی در یك دوره ، هم رشد منفی 7 درصدی، هم تورم 50 درصدی ، هم تورم 6 تا 7 درصدی داشته ایم. همچنین اشتغال زایی 600 تا 700 هزار نفر و هم اشتغالزایی صفر داشته ایم، مشخص است كه اقتصاد ایران با یك مشكلات جدی روبرو است.
جهانگیری افزود: درحال حاضر متولدین دهه 60 وارد بازار كار شده اند، بیش از پنج میلیون دانشجو در كشور داریم و به طور متوسط سالی بیش از یك میلیون نفر فارغ التحصیل می شوند. اگر مدیریت و ظرفیت كشور مثل دورانی خوب باشد باز معنایش این است كه سالی 600 تا 700 هزار نفر به بیكاران كشور اضافه می شود.
وی در ادامه به ظرفیت های فراوان كشور و امكان اشتغال زایی به تناسب آن اشاره كرد و گفت: برای اینكه بتوانیم به اهداف مورد نظر در اشتغال زایی دست پیدا كنیم نیازمند الزاماتی هستیم كه باید محقق شوند.
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح كرد: در كشور همواره هدف های خوب مورد توجه همه قرار می گیرد و همه علاقمند هستند كه این اهداف محقق شود به عنوان مثال وقتی می گوییم سالی یك میلیون شغل ایجاد می كنیم، همه می گویند این خیلی خوب است برویم دنبال آن اما باید توجه داشته باشیم كه بدون تحقق الزامات مورد نیاز نمی توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا كنیم.
معاون اول رئیس جمهوری از الزامات اشتغال زایی در كشور را ایجاد نكردن تنش در تعاملات بین المللی ذكر كرد و یادآور شد: باید بتوانیم با دنیا دادوستد اقتصادی داشته باشیم و فناوری نوین به كشور بیاوریم ، كالاهایمان را به دنیا صادر كنیم، امنیت سرمایه گذاری نیز باید در حد عالی در كشور وجود داشته باشد یعنی كسی دغدغه نداشته باشد كه اگر در این كشور سرمایه گذاری كرد با مشكل روبرو می شود بنابراین باید به این گونه الزامات تن دهیم چرا كه در غیر اینصورت به اهداف مطلوب نخواهیم رسید.
وی در ادامه به اقداماتی كه در حوزه توسعه علوم دانش بنیان صورت گرفته اشاره كرد و گفت: امروز مراكز و پارك های علم و فناوری، كریدورهای علم و فناوری و مراكز رشد فعال شده اند و دانشجویان می توانند با ارائه ایده های خود جهشی جدید در اشتغال زایی در كشور ایجاد كنند.
معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر این كه باید به دنبال توسعه پارك ها و مراكز علم و فناوری و ایجاد شهرهای دانش در مجاورت دانشگاه ها باشیم، خاطرنشان كرد: باید جهت گیری پایان نامه های دانشجویی به سمت ایده های بازار گرا و حل مشكلات كشور باشد و اساتید دانشگاه ها نیز تلاش كنند موضوع پایان نامه ها را به سمت حل ابرچالش های كشور هدایت كنند.
به گزارش ایرنا، چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، جمعی مسئولان دانشگاهی كشور و اساتید و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
سیام ** 1058 ** 9314خبرنگار: محمد افضلی**انتشار:مهرنوش خانزائی
۰ نفر