۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82504210
T T
۰ نفر
فردا؛ نخستین نشست كمیسیون مشترك ایران و 1+5 در دوران ترامپ

تهران- ایرنا- هفتمین نشست كمیسیون مشترك ایران و كشورهای 1+5 فردا - سه شنبه - در وین به ریاست عراقچی - اشمید برگزار می شود. این نخستین نشست كمیسیون در زمان روی كار آمدن دولت جدید آمریكاست.

به گزارش ایرنا، نشست قبلی، روز 21 دی - 10 ژانویه - ده روز پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما و به درخواست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد تا به بدعهدی های آمریكا و تمدید قانون موسوم به ایسا بپردازد.
یكی از موضوعاتی كه در دستور كار نشست فرداست، رسیدگی به درخواست خرید 950 تن كیك زرد از قزاقستان طی یك دوره سه ساله است كه موافقت همه كشورهای طرف كانال خرید در خصوص آن اخذ نشده است.
گفته می شود انگلیس با این درخواست موافق نیست و قرار است در این نشست درباره آن مذاكره شود. هرچند كه مخالفت با این درخواست، به معنای نقض برجام محسوب نمی شود.
سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه كه ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را نیز به عهده دارد، دو روز پیش گفت در جریان نشست كمیسیون مشترك ایران و كشورهای 1+5 'تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله جویی دولت آمریكا نسبت به برجام را مطرح و پیگیری خواهد كرد'.
هنوز تعداد روزهای ریاست جمهوری ترامپ به 100 نرسیده است اما تاكنون ده ها بار به روش های مختلف علیه برجام سخن گفته است.
هرچند كه او از موضع تند انتخاباتی خود نسبت به توافق هسته ای با ایران كوتاه آمده و وزیر خارجه اش هم در گزارش 90 روزه به مجلس نمایندگان آمریكا، پایبندی ایران به اجرای برجام را تایید كرده است.
با این حال اظهارنظرهای متناقض وزیر خارجه و رییس جمهوری آمریكا كه با سخنان تند نماینده تازه كار این كشور در سازمان ملل نیز همراه بوده، می تواند موارد نقض برجام به حساب آید.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز جمعه در توییتی به سخنان تند ترامپ كه ایران را به نقض روح برجام متهم كرده بود، واكنش نشان داد و نوشت: خواهیم دید كه آیا آمریكا آماده است به متن برجام پایبند باشد یا نه، چه برسد به روح آن! تاكنون كه از هر دو سرپیچی كرده است.
او در پاسخ به همتای امریكایی اش ' ركس تیلرسون ' كه از بازنگری برجام سخن گفته بود هم گفت: اتفاقا برجام نتیجه بازنگری اسلاف آقای تیلرسون در سیاست های سراپا اشتباه آمریكا در گذشته در مقابل ایران و منطقه بوده است.
هرچند كه فضای اظهارنظر و پاسخ در میان تهران - واشنگتن گرم است ولی به نظر نمی رسد تغییری محتوایی در اجرای برجام روی دهد.
دولت ترامپ به رغم همه اظهارنظرها، تاكنون پایبندی خود را به برجام نشان داده و اعلام كرده آن را تحمل می كند و قصد برهم زدن توافق هسته ای با ایران را نخواهد داشت.
1553**1429
خبرنگار: كتایون لامع زاده**انتشار:محسن طاهرزاده