۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر: 82501784
T T
۰ نفر

گردش نظامی و گویش جدید اقتصادی آمریكا در آسیا

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر: 82501784
گردش نظامی و گویش جدید اقتصادی آمریكا در آسیا

تهران - ایرنا - آمریكا در هفته های اخیر با اصلاحاتی در سیاست خارجی خود در دو بخش نظامی و اقتصادی ، درپی حضور فعالتری در آسیاست، رویكردی كه با اظهارات و اقدامات اولیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور در قبال این منطقه مهم جهان تغییری محسوس پیدا كرده است.

** شبه جزیره كره و رویكرد نظامی آمریكا
دونالد ترامپ پس از چند ماه حضور در كاخ سفید سرانجام سكوت خود را در قبال آزمایش های موشكی كره شمالی با واكنش های تندی شكست، به گونه ای كه پس از دو آزمایش اخیر موشكی كره شمالی و تهدید متحدان آمریكا در آسیا، وی در اظهاراتی جدید از تصمیم آمریكا برای مقابله كامل آمریكا با پیونگ یانگ حتی با ورود به مرحله نظامی خبر داد.
كره شمالی روز 16 فروردین ماه جاری یك فروند موشك بالستیك و 12 اسفند ماه سال 95 به طور همزمان 4 فروند موشك بالستیك با بردهای مختلف به سمت دریای ژاپن شلیك كرد.
آمریكا در نخستین واكنش علیه پیونگ یانگ چین را هدف قرار داد. در واقع منازعه دیپلماتیك آمریكا با كره شمالی پس از سفر شی جین پینگ به آمریكا و درخواست ترامپ از همتای چینی خود برای اعمال نفوذ پكن بر كره شمالی و جلوگیری از تكرار آزمایش های موشكی پیونگ یانگ ظاهرا پیش زمینه ای برای شروع یك پروژه نظامی آمریكا در منطقه بود.
همزمان با این گفت و گوها ناو غول پیكر «یو.اس.اس كارل وینسون» و چند ناو هدایت كننده موشك نیز به دستور ترامپ به آبهای همجوار كره شمالی به ویژه فیلیپین گسیل شدند.
استرالیا یكی از هم پیمانان اصلی آمریكا در منطقه نیز با قرارداد نظامی كه بستر آن در سال های قبل آماده شده بود، حضور نظامی 2500 تفنگدارآمریكایی درمنطقه داروین این كشور و آبهای منطقه را فراهم ساخت.
سیدنی و واشنگتن در سال 1393 توافقنامه نظامی دوجانبه 25 ساله ای را امضاء كردند كه مجوز گسترش حضور نظامیان آمریكایی در بیش ازدو دهه و نیم آینده در استرالیا و منطقه اقیانوس آرام را فراهم می كرد.
پس از افزایش تنش میان آمریكا و كره شمالی ، نخستین گروه از این نظامیان هفته گذشته در قالب یك هزار و 250 نیروی نظامی و تفنگدار دریایی وارد استرالیا شدند كه قرار است این تعداد تا پایان سال به 2 هزار و 500 نفر برسد.
علاوه بر نیروهای نظامی ، آمریكا اعلام كرد كه تجهیزات گسترده نظامی پیشرفته ای را نیز در حوضه های آبی منطقه مورد استفاده قرار می دهد. بكارگیری 13 هواپیمای نظامی آمریكا، از جمله هواپیمای تیلت روتور، بالگردهای سوپر كبرا و بالگردهای مدل 'هیویی' و سه چهار هواپیمایی كه پیشتر در داروین مستقر بودند، از جمله این تجهیزات هستند.
آمریكا سال 2011 توافق نظامی با استرالیا برای اعزام ناو های جنگی، جنگنده ها و دو هزار 500 تفنگدار دریایی به شهر داروین استرالیا، در نزدیكی چین را امضا كرد و از آن به عنوان نخستین اقدام كاخ سفید برای گسترش نظامی در منطقه اقیانوس آرام بعد از جنگ ویتنام یاد شد.
مایك پنس معاون رئیس جمهوری آمریكا نیزدر سفر اخیر خود به آسیا پس از دیدار با نخست وزیر استرالیا، گفت در صورتی كه چین، كره شمالی را مجبور به دست برداشتن از برنامه سلاح هسته ای نكند، دولت 'ترامپ' و متحدانش كره شمالی را به این كار وا می دارند.
**رویكرد اقتصادی
دو اتحادیه اقتصادی آسه آن و اپك با جمعیتی حدود یك میلیارد نفر ظرفیت های بسیار بالای اقتصادی را برای تحرك اقتصاد نوین آمریكا داراست. اقتصادی كه استفاده از پتانسیل های اقتصادی جهان برای توسعه را یكی از شاخص های اصلی خود اعلام كرده است.
اگرچه ترامپ در نخستین حركت اقتصادی خود قرارداد تی پی پی را كه میان واشنگتن و 11 كشور حوزه اقیانوس آرام منعقد شده بوود لغو كرد، اما گام های جدید دولت ترامپ حاكی از این است كه ترامپ در رویكردی جدید در پی بازتعریف حضور اقتصادی آمریكا در بزرگترین بازار اقتصادی دنیاست.
نخستین سفر آسیایی مایك پنس معاون رئیس جمهوری آمریكا به سه كشور اندونزی، فیلیپین و استرالیا در روزهای اخیر و اعلام وی مبنی بر اینكه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشوردر ماه نوامبر 2017 برای در اجلاس سران آسه آن و اپك شركت می كند،درواقع بیانگر این واقعیت است كه ترامپ به رغم همه دافعه اش نسبت به قدرت اصلی اقتصادی آسیا (چین) ، درصدد است تا حضور اقتصادی اش را در حیات خلوت پكن افزایش دهد.
ناظران این عرصه می گویند: اظهارات و اقدامات ترامپ در سه ماه اول فعالیتش همواره بر نوعی عدم اعتماد بر چند جانبه گرایی بوده است. لغو امضای تی پی پی ، اظهارات پرسر و صدا علیه ناتو و فعالیت های اقتصادی چین و اما برنامه های جدید دولت ترامپ ، شاید شروع تازه ای از تغییر رفتارهای ترامپ در این زمینه باشد.
در آسیا امسال 10 كشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' پنجاهمین سالگرد تاسیس این باشگاه اقتصادی را در ماه نوامبر جشن می گیرند.
این اتحادیه در واقع سنگ بنای همگرایی اقتصادی در آسیا محسوب می شود .بسیاری از نهادهای آسیایی دیگر از این باشگاه منطقه ای باهدف حفظ و تقویت صلح و آرامش در منطقه الگو برداری كرده اند.
«آ سه آن» كه مجموعه ای از 9 كشور كوچك مالزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار (برمه) ، كامبوج و كشور بزرگ اندونزی است با چهار میلیون و 500 هزار كیلومتر ، حدود 500 میلیون نفر جمعیت دارد و بازاری بسیار كلان برای تاجران آمریكایی در زمینه های مختلف اقتصادی محسوب می شود.
نینا هاچیگیان ، سفیر آمریكا در اتحادیه اقتصادی آسه آن در سال های 2014 – 17 منطقه آسه آن را برای اقتصاد آمریكا ضرورتی می داند كه دولت ترامپ به رغم همه رویكردهای متعارض، قادر به چشم بستن بر روی آن نیست.
وی در گزارش اخیر خود 21 آوریل / جمعه اول اردیبهشت/ در فارین پالیسی نوشت: 'آسه آن در واقع به عنوان چهارمین بازار كالاهای صادراتی آمریكا در جهان محسوب می شود .این منطقه تاكنون عامل ایجاد 500 میلیون شغل و ظرفیت های اشتغال برای تاجران و فعالان اقتصادی آمریكا بسیار موثر بوده است. از سوی دیگر برخی كشورهای این منطقه مانند ویتنام نیز حتی ذائقه مصرف خود را با محصولات شركت های آمریكایی وفق داده اند .
وی مزیت های دیگری را نیز برای حضور بیشتری شركت های آمریكا مطرح می كند : اعضای آسه آن به طور فزاینده ای علیه تهدیدهای فراملی كه آمریكایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند جنگجویان تروریست خارجی كه از عراق و سوریه بازگشتند، مساله قاچاق انسان و ماهیگیری غیرقانونی، هماهنگ عمل می كنند. علاوه بر این مزیت هایی مانند همكاری های عملی اعضای آسه آن برای گفت وگو به جای جنگ علیه یكدیگر و برخورداری از استاندارهای اقتصادی مشترك، اینكه دو كشور تایلند و فیلیپین نیز پیمان همكاری با واشنگتن دارند، وجود دارد.
'اتحادیه آسه آن همچنین یك محور توافق در آسیا محسوب می شود. این انجمن آسیایی هر ساله تعداد زیادی اجلاس با رهبران و مسئولان عالی رتبه هفت شریك مهم خود، استرالیا، چین، هند، نیوزیلند، روسیه،كره جنوبی و آمریكا برای ایجاد تفاهم در موضوعات مهم سیاسی و امنیتی مانند برنامه هسته ای كره شمالی و مسائل دریای چین جنوبی برگزار می كند. '
كارشناسان حوزه روابط بین الملل همچنین آسه آن را یك مجمع حیاتی در احیای قوانین بین الملل می دانند. این اتحادیه به استناد حقوق بین الملل تاكنون به عنوان مركز فشاری علیه چین درمساله دریای چین جنوبی عمل كرده است . از سوی دیگر اگرنه همه اعضای آسه آن اما بسیاری از آنها خواستار دخالت بیشتر آمریكا در این موضوع هستند.
به هر صورت آمریكا در چهار دهه اخیر همواره در یك رویكرد ثابت با اعضای آسه آن روابط دوجانبه و چند جانبه را در قالب پیمان های اقتصادی و فرهنگی مورد پیگیری قرار داده است.
اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریكا برخلاف پیشینیان خود، در نخستین اقدامات پیمان تجاری مشترك 11 كشور حوزه اقیانوس آرام را به صورت یكطرفه لغو كرد كه این اقدام نوعی جهت گیری اقتصادی آمریكا در این منطقه محسوب شد.
بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در وزارت خارجه و سایر نهادها ومراكز تحقیقاتی و رسانه های آمریكا به مخالفت با رویكرد ترامپ پرداختند و به ویژه بر ظرفیت های آسه آن به عنوان نوشدارویی برای اقتصاد جویای اشتغال آمریكا در دوره ترامپ تاكید كردند.
'هاچیگیان' سفیر آمریكا در اتحادیه آسه آن در سال های 2014 تا 2017 در انتقاد از اظهارات ترامپ مبنی براینكه آمریكا به جای قراردادهای جمعی اقدام به انعقاد قراردادهای دوجانبه در آسیا می كند، گفت: در آسیا تلاشها و یا قراردادهای دو جانبه تجاری و امنیتی برای توسعه همكاری ها كافی نیست. چین با علم به این موضوع در زمینه های مختلف با اعضای آسه آن و دیگر كشورهای آسیایی قراردادهای متعدد و متنوع دو و چند جانبه را پیگیری كرده است.
وی از ایجاد بانك توسعه آسیایی ، پیگیری ایجاد مسیر دریایی جاده ابریشم و سیاست یك كمربند و یك جاده به عنوان نمونه ای از سیاست گذاری های موثر چین كه در دهه اخیر منجربه توفیق بسیار زیاد اقتصادی برای این كشور شده ، نام برد.
این تحلیلگر ارشد اقتصاد آسیایی واشنگتن معقتد است: آمریكا باید از بستر موجود در آسه آن كه از یكسو چین را به عنوان شریك اصلی خود می خواهد و از سوی دیگر خواستار تعامل با آمریكا بیش از هند ، ژاپن و یا دیگر كشورهای آسیایی است، استقبال كند.
شاید این گونه انتقادها و رایزنی ها در محافل آمریكایی بوده كه مایك پنس در سفر اخیر خود به چند كشور آسیا اعلام كرد كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور درنوامبر سال جاری برای شركت در سه نشست آسیایی ، پنجاهمین سالگرد تاسیس آسه آن در قالب اجلاس سران این اتحادیه درفیلیپین ، اجلاس سران همكاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپك) و اجلاس سران شرق آسیا در ویتنام، به این منطقه سفر خواهد كرد.
آساق**مریم شفیعی**انتشار دهنده**1663**خسروحسینی