۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۵۴
کد خبر: 82501276
T T
۰ نفر

راه اندازي نخستين آكادمي كشتي چوخه در فاروج

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۵۴
کد خبر: 82501276
راه اندازي نخستين آكادمي كشتي چوخه در فاروج

فاروج- ايرنا- رئيس فدراسيون ورزش روستايي و بازي هاي بومي و محلي گفت: آكادمي كشتي چوخه براي نخستين بار در فاروج راه اندازي مي شود كه زيرساخت هاي اين رشته بايد در شهرستان تامين شود.

غلامرضا جعفري شامگاه جمعه در حاشيه برگزاري رقابت هاي كشتي چوخه گود امام مرشد شهرستان فاروج به خبرنگار ايرنا گفت: كشتي چوخه به عنوان ميراث ناملموس كشور ضروري است كه به نسل آينده معرفي شود.
وي با اشاره به اينكه كشتي چوخه در 3 استان فعال است افزود: براي حفظ اين ميراث، براي نخستين بار ليگ كشتي چوخه را برگزار كرديم واز سويي در تلاش براي تحقق ايجاد فدراسيون ويژه اين رشته هستيم .
وي با اشاره به اينكه حفظ اين ميراث در سايه مشاركت مردم رقم مي خورد بيان داشت: با همين رويكرد نخستين آكادمي كشتي چوخه را در فاروج راه اندازي مي كنيم .
جعفري با بيان اينكه ، كشتي چوخه به عنوان بخشي از اعتبار فرهنگي كشور از جايگاه ويژه اي برخودار است گفت: اين فرصت ها وظرفيت ها ما را مكلف به داشتن برنامه براي رونق و معرفي آن در جهان مي كند.
وي گفت: با نظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و دولت در زمينه حمايت از ورزش و تصويب تخصيص 37صدم از ماليات بر ارزش افزوده كشور به ورزش، مي توانيم بگويم نقطه عطفي در مسير ارتقاي ورزش كشور شكل گرفته و اميدواريم فدراسيون ورزش روستايي و بازي هاي بومي و محلي كشور نيز از اين ظرفيت بهره مند شود.
وي، برگزاري جشنواره هاي بين المللي ورزشي با رويكرد فرهنگي، توسعه ورزش كلاسيك در روستاها، برگزاري كارگاه و كلاس هاي آموزشي و تقويت ورزش در روستاها را از برنامه هاي فدراسيون ورزش روستايي و بازي هاي بومي و محلي كشور براي امسال اعلام كرد.
جعفري گفت: برنامه ها را به فراخور ظرفيت هاي استاني و منطقه اي هر استان تعريف شده و مسئولان هر استان مكلف به برگزاري جشنواره هاي خاصي براي ترغيب جامعه روستايي به عنوان جامعه مولد كشور است.
وي با اشاره به اينكه، جلب مشاركت جامعه زنان در ورزش به خاطر نقش بارزي كه دراركان زندگي روستايي و تربيت نيروي انساني دارند در اولويت قرار گرفته تاكيد كرد: با استفاده از توان تخصصي ساير فدراسيون ها ، برگزاري دوره هاي بازآموزي، ارتقا، دانش افزايي در حيطه مربيگري وداوري امسال اهتمام ويژهاي خواهيم داشت.
جعفري گفت: 2 هزارو 400 شكل بازي بومي ومحلي در قالب 700 نوع در كشور داريم كه اصالت بازي ها همان حدود 700 نوع است وساير آن شكل مشابه بازي هاي ديگر است.
وي گفت: در تلاش هستيم با تبار شناسي كه صورت مي گيرد فلسفه ومنطق حاكم بر اين بازي ها را تبين كنيم.
وي يادآورشد: اگر اعتبارات تصويب شده در سال 96، تخصيص يابد ورزش كشور با كمترين چالش مواجه است.
برگزاري كشتي گود امام مرشد از ديرباز در 14 فروردين بوده است كه امسال برودت هوا مسئولان را برآن داشت كه زمانش را به اول ارديبهشت تغيير دهند.
كُشتي با چوخه از معروفترين ورزش‌هاي محلي ايران است كه ميان اقوام كرد و ترك خراسان رواج دارد، كشتي كه اكنون در فهرست ميراث ناملموس ثبت ملي نيز شده است و در جشن‌هاي عروسي و نوروز همراه با ساز و دُهل اجرا مي‌شود.
نام كشتي از جليقه‌اي كه كشتي‌گيران به تن دارند، يعني‌ همان «چوخه» گرفته شده است، كشتي‌گيرها علاوه‌بر آن به كمر شال آبي و يا قرمز مي‌بندند تا به اين ترتيب داور آن‌ها را از يكديگر تشخيص دهد. پوشش كشتي‌گيرها خاص و كاملا محلي است.
معمولا آستين لباس‌ها تا آرنج بالا زده مي‌شود و شلوارها كوتاه است و يا تا بالاي زانو بالا زده مي‌شود.
گوش چوخه‌كارها نيز مثل ساير كشتي‌گيرها شكسته شده است، بدن‌شان تنومند و آداب‌شان در گود، پهلواني است، پيش از آغاز كشتي و به خاك زدن پشت حريف، بوسه بر خاك مي‌زنند و در پايان دست حريف را مي‌فشارند.
****************************************
خبرنگار: مرضيه مهربان **انتشاردهنده: علي اصغرافتاده
7187
۰ نفر