۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۳۲
کد خبر: 82501148
T T
۰ نفر
همكاری های روسیه، ایران و تركیه برای تقویت آتش بس در سوریه ادامه دارد

مسكو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد كه همكاری های این كشور با ایران و تركیه برای تقویت آتش بس برقرار شده در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، آتش بس فراگیر در سوریه از 10 دی ماه سال گذشته به ابتكار ایران، روسیه و تركیه سه كشور پشتیبان مذاكرات سوری آستانه برقرار شده و در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است كه ارتش سوریه و بسیاری از گروههای مسلح مخالف دولت آن را رعایت می كنند.
سرگئی لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد: تهران، مسكو و آنكارا برای تنظیم ساز و كاری به منظور واكنش به نقض اتش بس در سوریه همكاری می كنند.
خبرگزاری روسی اینترفكس به نقل از سخنان لاوروف نوشت: روسیه همراه ایران و تركیه ساز و كاری را ایجاد می كنند كه نه فقط نقض آتش بس را ثبت و گزارش می كند، بلكه به آن پاسخ داده و ناقض را تحت فشار قرار دهد.
وزیر خارجه روسیه گفت: در چارچوب مذاكرات سوری آستانه پایتخت قزاقستان برای به دست آوردن توافقی تلاش می شود تا مناطق پذیرنده آتش بس در یك مجموعه با یكدیگر متحد شوند و برای اخراج افراط گرایان و تروریست ها از قلمرو خود به یكدیگر كمك كنند.
لاوروف همچنین به خودداری تشكل گروههای مسلح موسوم به كمیته عالی مذاكرات (تحت الحمایه ریاض) از مشاركت در گفت وگو برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه از جمله تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریسم اشاره كرد.
وی ادامه داد: اعضای این تشكل از بحث در باره هر مساله ای جز سرنگونی حكومت بشار اسد خودداری می كنند كه در قطعنامه های شورای امنیت نیز این موضوع پیش بینی نشده است.
نخستین دور مذاكرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه سال گذشته به ابتكار ایران، روسیه و تركیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاكره كردند.
هیات های كارشناسی روسیه، ایران، تركیه و نمایندگان سازمان ملل اواسط بهمن ماه نشست دوم را برگزار كردند كه در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و كار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
نشست سوم آستانه 28 بهمن سال گذشته با حضور هیات های ایرانی روسیه ای و تركیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریكا به عنوان ناظر برگزار شد.
دور چهارم این مذاكرات روز 24 اسفندماه سال گذشته به مدت دو روز برگزار شد و معارضان مسلح از شركت در آن خودداری كردند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان