۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82498953
T T
۰ نفر

همايش ملي عطاملك جويني در سبزوار برگزار شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82498953
همايش ملي عطاملك جويني در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ايرنا- همايش ملي نكوداشت عطاملك جويني روز چهارشنبه با پيام رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سبزوار آغاز شد.

به گزارش ايرنا، غلامعلي حداد عادل در اين پيام آورده است: عطاملك جويني ديوانسالار امير و مورخي است كه نام وي با اثر بزرگ و مهم و ماندگارش 'تاريخ جهانگشا'، گره خورده است.
وي افزود: كتاب 'تاريخ جهانگشا'ي جويني نه تنها تاريخ سياسي محض كه روحيات مغولان، آداب و رسوم قوانين و طرز حكومت آنها را بيان كرده است.
حدادعادل در اين پيام ادامه داد: برخي اطلاعات درباره تاريخ مغولان در اين كتاب در هيچ منبع ديگري ديده نشده است.
وي افزود: جويني در بيان حقايق ابا نكرده و چهره واقعي و حقيقي مغولان را منصفانه به تصوير كشيده است.

* معرفي مفاخر و بزرگان، كشور را در برابر هجوم فرهنگي مصون مي كند
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي سبزوار نيز در اين همايش گفت: ارج نهادن به فرهنگ ايراني، اسلامي از طريق معرفي و شناسايي بزرگان، جوانان را در برابر نفوذ فرهنگي دشمن مصون مي سازد.
محمد رضا سعيدي اصل افزود: توسعه و رشد جامعه فرهنگي ارتباط مستقيم با مفاخر هر سرزمين دارد و تجليل و بزرگداشت عطاملك جويني و مفاخر اين ديار زمينه اي براي تشويق اقشار مختلف مردم به فرهنگ فارسي است.
وي اظهار كرد: اين همايش با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي، فرمانداري و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان هاي سبزوار و جوين با هدف شناسايي بيشتر شخصيت جويني برگزار شده است.
وي گفت: در مجموع 40 مقاله از سراسر كشور به دبيرخانه همايش ارسال شده كه 12 مقاله از اين تعداد برگزيده شده و به چاپ مي رسد.
سعيدي اصل افزود: اين مقالات در موضوعاتي از قبيل زندگي، افكار و آثار جويني، عطاملك جويني و فن نويسندگي، سيماي اخلاقي و اجتماعي عطاملك در آيينه تاريخ جهانگشا، جنبه هاي زيبا شناختي و بررسي سنديت تاريخ جهانگشا، نقد تاريخي و ادبي اثر و بررسي خصوصيات سبكي تاريخ جهانگشا نگاشته شده اند.

* عطاملك جويني تجديد حيات فرهنگ ايراني را در دوره ايلخاني رقم زد
فرماندار جوين نيز در اين همايش گفت: عطاملك جويني با پشتكار و نفوذ فرهنگي خود در دربار ايلخاني تجديد حيات فرهنگي ايران را در آن عهد رقم زد.
حسين جمشيدي افزود: اين شخصيت بزرگ براي اولين بار پس از حمله مغول نماز جمعه را برقرار كرد و باعث احياي مناسك حج شد.
وي اظهار كرد: جويني از سياست ورزان و تاريخ نگاران چيره دست قرن هفتم هجري است كه علاوه بر تاليف تاريخ جهانگشا، سالها حاكم و فرمانرواي بغداد بود و خدمات ارزنده اي در عمران و آبادي اين سرزمين انجام داد.
وي گفت: عطاملك جويني در مدت حكومت خويش در بغداد با ترميم سدها، ايجاد دارالشفا و ضرب سكه مسي رونق تجارت را در منطقه بغداد و شهرهاي اطراف برقرار كرد.
جمشيدي افزود: همايش ملي بزرگداشت عطاملك جويني باعث شناساندن اين مورخ و حاكم مشهور و شناختن اماكن تاريخي و مشاهير خطه جوين مي شود.
علاءالدين ابوالمنظر عطاملك بن بهاءالدين محمد جويني (681-623 هـ.ق) مورخ و اديب ايراني قرن هفتم قمري است كه مهمترين اثر وي تاريخ جهانگشاست.
وي در منطقه جوين از توابع سبزوار خراسان متولد شد و از جواني به خدمت امير ارغون حكمران خراسان درآمد و 2 بار به همراه وي به پايتخت مغولستان قراقروم سفر كرد.
وي در اين سفرها با احوال مغولان آشنايي پيدا كرد و در همين مسافرت‌ ها شروع به نوشتن كتابي با موضوع فتوحات مغولان كرد كه به تاريخ جهانگشا شهرت دارد.
وي در سال 654هجري قمري در خراسان به هلاكوخان پيوست و در جنگهاي وي با اسماعيليان در الموت همراه او بود و با جلب رضايت هلاكو توانست قسمتي از كتابخانه الموت را از نابودي نجات دهد.
وي همچنين در سقوط بغداد هلاكو را همراهي ‌كرد و به عنوان فرماندار بغداد، جنوب بين النهرين و خوزستان منصوب شد.
عطاملك جويني در چهارم ذيحجه 681 قمري در اران درگذشت.
سبزوار در 230 كيلومتري غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8145/7500/ 6053 خبرنگار: حميد دلاوري هروي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
۰ نفر