۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82498650
T T
۰ نفر
چهار میلیارد صفحه وب فارسی دراینترنت/ طراحی نسخه وب دولت همراه

تهران-ایرنا-رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به افزایش صفحات وب فارسی دراینترنت درسال های اخیر اشاره كرد و گفت:صفحات وب فارسی در شبكه اینترنت از حدود 1.1 میلیارد صفحه در سال های گذشته اكنون به 4 میلیارد صفحه رسیده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نصرالله جهانگرد روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه سومین كنگره بین المللی كه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، افزود: این موضوع به عنوان سرمایه كشور محسوب می شود و هرچه تولید و عرصه موضوعات فرهنگی و داده های بومی ما در اینترنت افزایش باید به نفع كشور است.
وی با اشاره به اینكه ظرفیت شبكه انتقال كشور تقریبا 20 برابر شده است، اظهار كرد:ظرفیت شبكه انتقال كشور از 500 گیگ به 20 هزار گیگ رسیده است كه انتظار داریم این ظرفیت حداقل 3 برابر رشد پیدا كند.

** طراحی نسخه وب دولت همراه
جهانگرد با اشاره به اینكه پورتال های اصلی iran.gov.it راه اندازی شده است، اظهار كرد كه نسخه وب دولت همراه طراحی و كار خود را آغاز كرده است و در حال بازنگری این وب هستیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هر كاربر با عنوان خدمت می تواند وارد صفحه خدمت مورد نظر خود شده و هر نوع اطلاعات را مشاهده و دریافت كند.
وی ادامه داد كه اطلاعات به صورت خوشه ای و دستگاهی قابل جستجو است و از طریق این پورتال به چهار روش می توان به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا كرد.
جهانگرد با اشاره به اینكه مجموعه كارهای دولت برای اولین بار احصاء شده است، گفت: بیش از 1400 خدمت در نظام اداری ما انجام می شود كه در سایر كشورها نیز تقریبا این تعداد است.
وی افزود: در ایران حدود 70 درصد كارها در دولت انجام می شود كه این درصد در كشورهای پیشرفته كمتر از 30 درصد است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تعداد دستگاه های اصلی كشور را حدود 100 دستگاه اعلام كرد و گفت: وب سایت و پورتال فعال 83 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینكه ارتباطات نسل سوم و چهارم تلفن همراه در 1100 شهر كشور پیاده سازی شده است، گفت: حدود 70 هزار كیلومتر از جاده های كشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته است.
دبیر سومین كنفرانس بین المللی وب پژوهی نیز در این مراسم گفت: مجوز انتشار مجله بین المللی وپ پژوهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده و در تلاش هستیم كه مجوز نمایه فعالیت های علمی و پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اخذ شود.
دكتر محمد جواد كارگر افزود: 148 مقاله به دبیرخانه این كنفرانس ارسال شده كه حدود 50 مقاله به صورت سخنرانی طی دو روز ارائه خواهد شد.
كارگر به استقبال مناسب محققان خارجی از این كنگره اشاره كرد و گفت: محققان بیش از 10 كشور دنیا همچون مالزی، هند، عمان، بنگلادش،فرانسه، بلژیك، آرژانتین و بزریل، مقالات خود را به این كنگره ارسال كردند.
وی بیان كرد: ارسال مقالات در حوزه های مختلف اعم از هنر و علوم انسانی نشان می دهد كه حوزه وب پژوهی مختص رایانه نبود و این حوزه دارای ابعاد مختلف ازجمله جامعه شناسی، روان شناسی، هنر و حقوق است.
كارگر افزود: توسعه فعالیت های علمی متكی به دانشگاه ها بوده و اگر این اقدامات در مسیر درست و صحیح قرار گیرد می تواند به رشد و توسعه پایدار كشور بیانجامد.
همچنین رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این مراسم به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه وب اشاره كرد و گفت: با مساعدت مسئولان و همراهی محققان و دانشگاهیان در این حوزه توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
دكتر محمد حسین ایمانی خوشخو اظهار كرد كه با این اقدامات، جوانان مستعد و ایده پرداز كشور در این مسیر گام های مناسبی را برداشتند و توانستد دستاوردهای خوبی را بدست آوردند.
وی ادامه داد: سومین كنفرانس بین المللی وب پژوهش در صدد است تا دستاوردهای مناسبی را برای توسعه علم در این حوزه فراهم كند و امیدواریم در فضای جدید علمی و تحقیقاتی كشور بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاه در این مراسم به برپایی نمایشگاه كسب و كار موفق فضای مجازی اشاره كرد و گفت: این نمایشگاه با حضور 51 شركت از 29 تا 31 فروردین ماه در حاشیه سومین كنفرانس بین المللی وب پژوهس در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.
دكتر محمد صادق بیجندی اظهار كرد: ایجاد 6 هزار و 884 شغل مستقیم و 142 هزار و 135 شغل غیر مستقیم حاصل تلاش این 51 شركت بوده كه امیدواریم این روند با سرعت بیشتری در كشور ادامه یابد.
سومین كنفرانس بین المللی وب پژوهی امروز ( 30 فروردین ) با حضور محققان داخلی و خارجی در سالن همایش های دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به كار كرد و تا فردا به كار خود ادامه می دهد.
تحلیل محیط های مجازی و شبكه های اجتماعی، سكوهای رایانش توزیعی، ابری – رایانش وب در كاربردهای همراه، معماری كلان داده بر بستر رایانش ابری و توسعه اپلیكیشن های تحت وب روی موبابل از جمله موضوعات قابل ارائه در روز اول كنگره است.
ارزیابی كیفیت وب، اقتصاد اینترنتی و مدل های كسب و كار ، بازاریابی وب و تحلیل محتوا و تحلیل محیط های اجتماعی با رویكرد آلتمتریكس از موضوعات قابل ارائه در روز دوم این كنگره است.
علمی ** 1201 ** 1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن
۰ نفر