۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82498378
T T
۰ نفر

معاونت زنان ریاست جمهوری در دولت یازدهم چه كرد؟

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82498378
معاونت زنان ریاست جمهوری در دولت یازدهم چه كرد؟

تهران - ایرنا - معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طی چهار سال گذشته در دولت یازدهم اقدامات شاخصی در حوزه زنان برای كمك به نیمی از جمعیت كشور داشته است كه پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل ، تصویب كاهش ساعت كاری زنان با شرایط خاص و تدوین سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار زنان از جمله این فعالیت هاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا یكی از اقدامات شاخص معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید در سال های 92 تا 95، حمایت از افزایش پوشش تحصیلی 6 هزار و 139 دختر بازمانده از تحصیل پایه های اول تا ششم مناطق محروم (در 10 استان) است.
معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از آموزش حقوق و مسئولیت های فردی، خانوادگی و اجتماعی برای دانش آموزان نیز غافل نبود و 36 هزار و 618 دانش آموز متوسطه دور دوم و 40 هزار تن از اولیا و مربیان مدارس در 31 استان كشور را تحت این آموزش ها قرارداد.
تقویت شیوه های مهارتی و ارتباطی اولیا با دانش آموزان دختر و آموزش 56 هزار و 2 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه پایه دوم، والدین دانش آموزان و كادر آموزشی در سراسر كشور طی سه سال 1392 تا 1394 نیز مورد توجه این معاونت بود.
همچنین حمایت از برنامه های فرهنگی ، آموزشی و توسعه سواد آموزی دو هزار نفر از زنان و دختران عشایری و روستایی در برنامه كاری معاونت زنان در دولت یازدهم بوده است.

**حمایت های اجتماعی از زنان معتاد
گسترش حمایت های اجتماعی از زنان معتاد در فرایند ترك و زنان بهبود یافته از طریق برگزاری كارگاه آموزشی برای 184 نفر از اعضای سازمان های غیردولتی فعال در حوزه زنان و خانواده پیرامون حمایت های اجتماعی مورد نیاز زنان بهبود یافته از اعتیاد در 6 استان، توانمندسازی مهارتی 800 نفر از زنان آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی (زنان بی سرپرست، زنان بدسرپرست و معتادین بهبود یافته) با رویكرد اشتغال پایدار در استان های تهران(شهرستان ری) و سیستان و بلوچستان(شهرستان زاهدان و مناطق حاشیه نشین) از برنامه های كاری معاونت زنان ریاست جمهوری در دولت یازدهم به شمار می آید.
این معاونت طی دوره فعالیت خود از راه اندازی كلینیك های سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتی در 17دانشگاه علوم پزشكی و نیز تقویت مركز بازتوانی زنان آسیب دیده و در معرض آسیب از طریق و توانمندسازی 50 زن آسیب دیده اجتماعی(معتاد و تن فروش) در 10 استان كشور از طریق آموزش فنی و حرفه ای حمایت كرد.
مدیریت ظرفیت ها و جلب مشاركت حداكثری نسبت به رفع مسائل و آسیب ها از طریق انعقاد 25 تفاهم نامه، تهیه 9 پیش نویس تفاهم نامه همكاری با دستگاه های اجرایی،‌ ‌78 موافقت نامه اجرایی و 116 پروژه با دستگاه های اجرایی هم از رئوس كاری چهارساله معاونت زنان به ثبت رسیده است.

**ارتقای مهارت های زنان روستایی
معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به روستاها وزنان روستایی نیز خدمات حمایتی ارایه داد كه حمایت از برنامه ارتقای مهارت های شغلی زنان روستایی و استانداردسازی محصولات آنان با آموزش ایجاد صندوق های اعتباری به زنان روستایی وعشایری و توسعه و تجهیز 77 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری در سطح كشور طی سال 1393 از جمله آنها بود.
همچنین پیگیری برنامه ملی بازاریابی، بازاررسانی و بازارداری محصولات و صنایع دستی زنان از طریق حمایت از 6 نمایشگاه منطقه ای در 6 استان با برپایی یك هزار و چهار غرفه برای تولیدكنندگان بزرگ، متوسط و خرد برای عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی زنان را از دیگر برنامه های خود در دولت تدبیر و امید عنوان كرد.

**ارتقای مهارت های مدیریتی واقتصادی زنان
همچنین این معاونت حمایت از توان افزایی و ارتقای مهارت های مدیریتی زنان از طریق آموزش دو هزار و 250 نفر از زنان مسئول استان های كشور با همكاری وزارت كشور را در فهرست فعالیت های چهارساله اش دارد.
اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی خانواده زندانیان از طریق آموزش مهارت های فنی- حرفه‌ای به ظرفیت یك هزار و 744 نفر از اعضای خانواده‌های زندانیان كه منجر به 644 شغل شده است و آموزش به 34 هزار و 649 نفر از خانواده ‌های زندانیان با هدف ارتقای سلامت و ارائه مشاوره خصوصی به 2 هزار و 343 نفر از خانواده های آنان از دیگر برنامه های اجرایی این معاونت است.
همچنین اجرای فاز اول طرح ملی توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده ها از طریق توسعه ظرفیت های جامعه محلی با آموزش 15 هزار و 205 نفر از اعضای خانواده های 31 استان كشور از برنامه های معاونت زنان در دولت یازدهم است.

**تهیه اطلس وضعیت اجتماعی زنان و خانواده كشور
تهیه اطلس وضعیت اجتماعی زنان و خانواده كشور به تفكیك استانی به منظور برنامه ریزی مبتنی بر اولویت ها و نیازها (تبیین وضعیت سال 1392 مستند به سرشماری 1390) از دیگر فعالیت های كاری این معاونت است.
همچنین جریان سازی جنسیتی در فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه و تصویب ماده 101 با موضوع زنان و خانواده با لحاظ رویكرد« عدالت جنسیتی» و موضوع «ارزیابی اثرات توسعه بر جنسیت و خانواده» برای اولین بار در نظام برنامه ریزی توسعه پنج ساله كشور هم مورد توجه معاونت یاد شده بود.

**راه اندازی سامانه الكترونیكی بانك جامع اطلاعات سمن های زنان
راه اندازی سامانه الكترونیكی بانك جامع اطلاعاتی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده فعالیتی دیگر در حوزه زنان و خانواده است كه در سال گذشته به وقوع پیوست.
ایجاد و راه اندازی سامانه تعاملی 101 میان معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و گروه های مختلف زنان كشور با هدف اطلاع رسانی و آموزش و ارتقای دانش حقوقی و مهارت های ارتباطی و ترویج و تقویت همكاری های شبكه ای تخصصی جامعه مدنی و دولت در حوزه زنان و خانواده از طریق برگزاری هشت نشست آموزشی منطقه ای با حضور یك هزار و 580 نماینده سازمان های مردم نهاد زنان و خانواده و مسئولان ستادی و استانی دستگاه های اجرایی از دیگر اقدامات شاخص این معاونت است.
معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری حمایت از 250 طرح و برنامه سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده با اولویت اجرای فعالیت های تخصصی در حوزه تحكیم بنیان خانواده و توسعه مشاركت اقتصادی زنان طی سال های 95-92 را در كارنامه چهارساله اش دارد كه اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار جویای كار در 9 استان كشور با هدف ایجاد 300 فرصت شغلی و نیز طرح توان افزایی زنان و خانواده های محروم شهرستان قلعه گنج استان كرمان با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر از جمله آن است .
طرح ملی نیازسنجی آموزشی سازمان های مردم نهاد زنان و خانواده نیز اجرا شد و بازپژوهی حقوق زنان و ارائه پیشنهاد اصلاح قوانین ، مقررات و سیاست های حوزه زنان و خانواده از جمله مشاركت با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در تدوین و ارائه لایحه تعیین تكلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی(در جلسه هیات دولت) از دیگر فعالیت های حوزه زنان به ثبت رسید.

**ارائه طرح پیشگیری از ازدواج زیرسن قانونی دختران
ارائه طرح پیشگیری از ازدواج زیر سنین قانونی دختران با همكاری مرجع ملی حقوق كودك، ارائه لایحه مشترك با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در خصوص ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی و بررسی پیشنهاد مجازات های جایگزین برای زنان زندانی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر هم از اقداماتی است كه می توان از این معاونت طی چهارسال گذشته یاد كرد.

**تصویب لایحه كاهش ساعت كاری زنان شاغل دارای شرایط خاص
معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری یك فعالیت دیگر هم داشت كه نمی توان از آن چشم پوشی كرد و آن پیگیری تصویب لایحه كاهش ساعت كاری زنان شاغل دارای شرایط خاص در مجلس شورای اسلامی است .
این معاونت دستورالعمل واحد برای رفع خلاهای اجرایی قانون كاهش ساعت كاری زنان شاغل دارای شرایط خاص(مشترك با سازمان امور اداری و استخدامی كشور) را نیز تدوین كرده است .
تدوین لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت(به كمیسیون لوایح ارایه شده است) و لایحه اصلاح تبصره ماده 26 قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست 1392 (ازدواج فرزند خوانده با سرپرست در كمیسیون لوایح دولت) ، دو اقدام دیگر از پرونده چهار ساله معاونت زنان است.
پیشنهاد 10 ماده به كارگروه تدوین لایحه اصلاح قانون تعزیرات موضوع اصلاح كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی معاونت حقوقی قوه قضائیه در موضوع خشونت خانگی و قاچاق انسان 1392، مشاركت در تدوین برنامه عمل 10 ساله مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك وزارت دادگستری در موضوع حقوق كودك و نوجوان و مشاركت در تدوین سند امنیت زنان در روابط اجتماعی (موضوع ماده 227 برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در نوبت بررسی و تصویب در سازمان برنامه و بودجه) از دیگر اقدامات این معاونت در دولت تدبیر و امید است.

**پیگیری الحاق بیمه زنان خانه دار در یك آیین نامه اجرایی
پیگیری الحاق بیمه زنان خانه دار در آیین نامه اجرایی ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه (در مرحله رسیدگی در كمیسیون اجتماعی دولت)، پیشنهاد بند مربوط به استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه ها در سیاست های كلی برنامه ششم توسعه كشور (بند مربوطه در متن سیاست ها گنجانده شد) فعالیتی دیگر از عملكرد معاونت زنان ریاست جمهوری است.
معاونت زنان در بخش دیگری از این اقدامات به موضوع تدوین گزارشات مطالعاتی - راهبردی و تقدیم آن به رئیس جمهوری اشاره كرده است و برخی از این اقدامات را تاملی بر بایسته های نظام حقوقی كشور در حوزه جرایم اسید پاشی با تاكید بر ضرورت ترمیم موثر تمامی خسارات وارد بر قربانیان می داند.
واكاوی كار كودك؛ علل و پیامدها، بازشناسی ابعادی از مساله كودكان درگیر در اعتیاد در زمره فعالیت های حوزه زنان است .

**تعاملات بین المللی
توسعه تعاملات بین المللی و دو جانبه با سایر كشور ها از طریق امضاء یادداشت تفاهم و تفاهم نامه، شركت در مجامع و اجلاس های منطقه ای و بین المللی در حوزه زنان و خانواده، برگزاری همایش های بین المللی، ملاقات های دو جانبه، میزبانی از هیات های خارجی ، اعزام مدیران و كارشناسان به دوره های آموزشی منطقه ای و بین المللی (ژنو،آذربایجان، فنلاند، اندونزی، تایلند، ارمنستان ،چین و ژاپن) ، ارائه گزارش های مربوط به اقدامات و دستاوردهای كشور در حوزه زنان و خانواده به سازمان ها و مجامع بین المللی از دیگر اقدامات این معاونت است.
مشاركت با مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك وزارت دادگستری در ترجمه سند ملاحظات نهایی كمیته حقوق كودك ناظر بر كنوانسیون بین المللی حقوق كودك در موضوع توصیه هایی برای بهبود وضعیت حقوق كودك در كشور و ابلاغ به تمامی دستگاه های ذیربط نیز از اقدامات دیگر معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت یازدهم است.
ایجاد تمهیدات لازم جهت گسترش فعالیت حوزه زنان و خانواده در قالب سمن ها و در نتیجه افزایش تعداد سازمانهای مردم نهاد از یك هزار و 677 در ابتدای دولت یازدهم به 2333 در سال 1395 و پیگیری انتصاب زنان در پست های مدیریتی در چارچوب وعده ها، ‌شعارها و برنامه های رئیس جمهوری از طریق ارائه پیشنهاد افزایش سالانه 10 درصدی تعداد مدیران زن در قالب طرح اصلاح نظام اداری و ارائه برنامه تعادل جنسیتی مدیریت در سند برنامه ششم توسعه كشور در دولت یازدهم انجام شد.
مشاركت در تدوین برنامه ملی كنترل و كاهش طلاق با همكاری دستگاه های ذیربط (دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)، حمایت از انجام پروژه های پژوهشی در حوزه زنان و خانواده از جمله مسایل و انتظارات زنان، پیمایش ملی خانواده، سبك زندگی زوجین و تعیین كننده های آن و پیگیری تقسیم كار ملی سیاست های كلی ابلاغی خانواده از دیگر اقدامات مهم در این دوره چهار ساله بوده است.
**تهیه سند اشتغال پایدار زنان
تهیه و ارائه سند سیاستی - اجرایی اشتغال پایدار زنان با تاكید بر دختران فارغ التحصیل و زنان سرپرست خانوار و گزارش های سیاستی زنان و بازار كار غیررسمی به شورای عالی اشتغال و اقدام به تدوین بسته جامع حمایتی زنان شاغل با همكاری سازمان برنامه و بودجه كشور با هدف توازن بین كار و زندگی زنان(در دست تدوین) در برنامه كاری چهارساله این معاونت بوده است.
همچنین اقدام به تدوین اسناد حمایت های اجتماعی و توانمندسازی زنان با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، كمیسیون امور اجتماعی و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط(كمیته فرعی كمیسیون اجتماعی دولت)، برگزاری دوره های آموزشی ارتقای مهارت های علمی - عملی زنان جهت حضور در مجامع بین المللی برای 110 نفر از مدیران، مشاوران، كارشناسان زن و نمایندگان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان (دو دوره) از دیگر فعالیت های این معاونت بود.
طراحی و دریافت مجوز دو دوره آموزشی در حوزه سلامت برای تمام زنان و مردان شاغل (سبا و سما) از سازمان برنامه و بودجه كشور و ابلاغ به دستگاه های اجرایی و استانداری ها با عناوین «راهنمایی برای سفیران سلامت (زیج خود مراقبتی)» و «ارتقای سلامت از طریق ورزش» و پیگیری اختصاص اعتبار جهت تجهیز و احداث پارك های بانوان در 31 استان كشور نیز جزو برنامه های این معاونت بوده است.
همچنین اقدام و پیگیری لازم به منظور عرضه گسترده پوشش مناسب اسلامی از طریق حمایت از اتحادیه های صنفی با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (متعاقب دستور رئیس جمهوری و ابلاغ دفتر دولت و آسیب شناسی وضعیت موجود عفاف و حجاب وعملكرد گذشته) و پیگیری اختصاص 300 فرصت شغلی جدید به زنان در آزمون فراگیر استخدامی سال 95 به دستور رئیس جمهوری در اقدامات این معاونت جای دارد.
برنامه توانمندسازی زنان و دختران در سكونت گاه های غیررسمی و بافت های ناكارآمد شهری از طریق تبادل تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی، ارائه طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در 15 استان كشور به شورای اجتماعی كشور، توسعه كلینیك های حقوقی و معاضدت قضایی زنان با مشاركت كانون وكلا و كرسی حقوق بشر،‌ صلح و دموكراسی دانشگاه شهید بهشتی از دیگر اقدامات این معاونت است.
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هماهنگی و زمینه سازی ارائه خدمات مشاوره ای و وكیل معاضدتی به پرونده های حقوقی زنان فاقد توانایی مالی(با مشاركت كانون وكلای دادگستری مركز)، ارتقای نقش زنان در مدیریت مصرف منابع و حفظ محیط زیست و توسعه كارآفرینی سبز(در سطح ملی) و پیگیری راه اندازی 31 بازارچه عرضه و فروش صنایع دستی زنان در 31 استان كشور را در پرونده چهارساله اش دارد.
تشكیل كمیته تخصصی آرمان پنجم سند توسعه پایدار (ذیل كمیته ملی توسعه پایدار)، راه اندازی پورتال و بانك جامع اطلاعاتی زنان كشور، تلاش در احیای ارزش ها و فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی مفاخر ملی- اسلامی و اقدام به عضویت در شوراها و ستادهای ملی و عالی تصمیم سازی و تصمیم گیری از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی كشور، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ستاد ملی بازآفرینی شهری، شورای مشاركت های مردمی زنان مجمع خیرین سلامت از اقدامات این معاونت به شمار می رود.
اجتمام ** 7268 **1776
خبرنگار: مهناز بیرانوند ** انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر