۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82497648
T T
۰ نفر

تركیه با 6 فیلم در جشنواره جهانی فجر

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82497648
تركیه با 6 فیلم در جشنواره جهانی فجر

تهران - ایرنا - امسال تركیه با 6 فیلم در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر حاضر است.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، چهار فیلم بلند و دو فیلم كوتاه از سینمای تركیه در جشنواره جهانی فجر به نمایش درمی‌آیند.
فیلم بلند «بال‌های پدرم» به كارگردانی كیوانچ سِزار و فیلم كوتاه «به خاطر عشق» ساخته ام. عبدالغفور شاهین در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل)، فیلم بلند «رئوف» به كارگردانی باریس كایا و سونر كانر، و فیلم كوتاه «قطب جنوب» ساخته امین آكپینار در بخش
«جلوه‌گاه شرق» (پانورمای فیلم‌های كشورهای آسیایی و اسلامی) و مستند بلند «گربه‌ها» (جیدا توران) در بخش «مستند زیر ذره‌بین» روی پرده می‌روند. فیلم «سرمای قلندر» به كارگردانی مصطفی كارا هم در دو بخش‌ «جشنواره جشنواره‌ها» و «مهربان با محیط زیست» نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های بلند
** «بال‌های پدرم» (My Father’s Wings) - سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)
كارگردان: كیوانچ سِزار
خلاصه داستان: یك كارگر ساختمانی سن‌وسال‌دار پس از شناسایی یك تومور بدخیم، مجبور می‌شود بر خلاف تمام همقطارانش قید همه‌ی برنامه‌هایش برای آینده را بزند.
درباره فیلم: كیوانچ سِزار ابتدا مهندسی خواند ولی بعد به ایتالیا رفت و به عنوان تدوینگر وارد عرصه‌ فیلمسازی شد. او در سال 2009 به تركیه برگشت و تدوینگری آثار تلویزیونی و مستندها را در كشور خودش ادامه داد. او كه پیش از این چند فیلم كوتاه و مستندی با عنوان «بچه‌های تورابدین» (2009) را در كارنامه دارد، با اولین فیلم بلند داستانی‌اش به جشنواره‌های پرشماری رفته و از بعضی دست پر بازگشته است، از جمله پنجاه‌ویكمین جشنواره بین‌المللی كارلووی واری، چهلمین جشنواره بین‌المللی سائو پولو و...

** «رئوف» (Rauf) - جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های كشورهای آسیایی و اسلامی)
كارگردان: باریس كایا و سونر كانر
خلاصه داستان: رئوف پسری یازده ساله است كه در دل تباهی و تاریكی جنگ و شرایط جانفرسای آن درگیر عشقی افلاطونی می‌شود و برای این‌كه دختر مورد نظرش را از دنیای سیاه پیرامون‌شان جدا كند، همه جا به دنبال گل‌های صورتی می‌گردد.
درباره فیلم: باریس كایا (كه پیش از این دستیار كارگردان بوده و ویدئوهای تبلیغاتی تحسین‌شده‌ای ساخته) و سونر كانر (كه كارگردان هنری موفقی بوده) با «رئوف» به جشنواره‌های ویژه آثار كودكان بسیاری رفته‌اند و جوایز متعددی را به دست آورده‌اند.

** «سرمای قلندر» (Cold of Kalandar) - جشنواره جشنواره‌ها و مهربان با محیط زیست
كارگردان: مصطفی كارا
خلاصه داستان: خانواده‌ای در یك دهكده كوهستانی نزدیك دریای سیاه، زندگی سختی را می‌گذرانند.
درباره فیلم: «سرمای قلندر» سال گذشته نماینده تركیه در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسكار بود؛ فیلمی كه سال گذشته با دریافت سه جایزه از جمله بهترین فیلم بلند داستانی، پیروز بزرگ دهمین دوره از جوایز اسكرین آسیا پاسیفیك لقب گرفت.
محصول مشترك: مجارستان، تركیه.

** «گربه‌ها» (Kedi) - مستند زیر ذره‌بین
كارگردان: جیدا توران
خلاصه داستان: یك شهر باستانی و مردم منحصربه‌فردش از چشمان مرموزترین و محبوب‌ترین حیوانی بررسی می‌شوند كه انسان‌ها تا امروز شناخته‌اند: گربه.
محصول مشترك: تركیه، آمریكا.
فیلم‌های كوتاه

** «به خاطر عشق» (Because of Love) - سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)
كارگردان: ام. عبدالغفور شاهین
خلاصه داستان: اِمره مسئول نگهداری تنها دام خانواده است. او هم‌چنین عاشق بهار، دستیار مادرش در كلاس‌های گلدوزی است. امره روزی گاو را در علفزار گم می‌كند و اوضاع پیچیده می‌شود.
مدت زمان: 15 دقیقه

** «قطب جنوب» (South Pole) - جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های كشورهای آسیایی و اسلامی)
كارگردان: امین آكپینار
خلاصه داستان: محسن یك مرد ساده و بازنشسته است كه در یك خانه‌ی قدیمی با همسرش زندگی می‌كند. او روزی عكس خودش را به عنوان سركرده‌ی گروهی تروریستی در اخبار تلویزیون می‌بیند.
مدت زمان: 5 دقیقه
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، 8-1 اردیبهشت 1396(21 تا 28 آوریل 2017) به دبیری رضا میركریمی در تهران برگزار می شود.
فراهنگ**9246**1027**خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار: جواد دهقانی
۰ نفر