۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82497490
T T
۰ نفر
'ترزا می' خواستار برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در انگلیس شد

لندن - ایرنا - 'ترزا می' نخست وزیر و رهبر حزب محافظه كار انگلیس روز سه شنبه در یك حركت غیرمنتظره خواستار برگزاری انتخابات زودرس پارلمان در این كشور شد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس پس از نشست كابینه اش، در سخنانی در برابر داونینگ استریت( ساختمان نخست وزیری) گفت كه این انتخابات زودرس در ماه ژوئن آینده برگزار خواهد شد.
'ترزا می' ‏گفت‏:«‏ من تصمیم گرفتم ‏كه خواستار برگزاری ‏زودهنگام انتخابات ‏پارلمانی در ‏تاریخ هشت ژوئن امسال ‏شوم.»‏
نخست وزیر انگلیس عنوان كرد روز چهارشنبه ( فردا) در جریان نشست مجلس عوام، تاریخ هشتم ژوئن را برای برگزاری این انتخابات عمومی به پارلمان پیشنهاد می كند.
وی در سخنرانی اش با اشاره به همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن 2016 میلادی، تصریح كرد در جریان مذاكرات لندن با بروكسل به ثبات و رهبری قدرتمند نیاز دارد، اما احزاب مخالف كارگر، لیبرال دمكرات و حزب ملی اسكاتلند به جای وحدت، به دنبال تفرقه هستند.
'ترزا می' با اشاره به اكثریت شكننده محافظه‌كاران در مجلس عوام گفت اجازه نمی‌دهد احزاب مخالف، موقعیت دولتش را در مذاكرات برگزیت تضعیف كنند.
نخست وزیر انگلیس بیان داشت: حزب كارگر می‌گوید ممكن است با توافق نهایی خروج از اتحادیه اروپا مخالفت كند و لیبرال دموكرات‌ها و حزب ملی اسكاتلند هم مخالف دولت هستند و اعضای 'غیرمنتخب' مجلس اعیان نیز می‌خواهند قدم به قدم مذاكرات خروج، با دولت درگیر شود.
وی افزود: 'اگر اكنون انتخاباتی سراسری برگزار نكنیم، بازی سیاسی آنها ادامه پیدا می‌كند و مذاكرات ما با اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات بعدی به دشوارترین مراحل خود می‌رسد.'
درخواست نخست وزیر انگلیس برای انتخابات زودرس انتخاباتی درست ‏سه هفته بعد از فعال ‏شدن ماده 50 پیمان ‏لیسبون كه ناظر بر ‏آغاز روند خروج اعضاء ‏از اتحادیه اروپا است، ‏مطرح شد.‏
'جرمی كوربین' رهبر حزب كارگر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران تایید كرد كه حزبش از برگزاری زودرس انتخاباتی در انگلیس حمایت می كند.
وی گفت: 'من از تصمیم نخست وزیر برای اینكه به مردم انگلیس این شانس داده شود كه به دولتی كه اولویت اش منافع اكثریت مردم است، رای بدهند، استقبال می كنم.'
كوربین در پاسخ به سوالی درباره محبوبیت پایینِ حزب كارگر نسبت به حزب محافظه كار براساس نظرسنجی ها، گفت: قصد داریم استدلال خود را مطرح كنیم كه چگونه می توان این كشور را اداره كرد، چگونه اوضاع می تواند متفاوت باشد. ما می توانیم جامعه ای بسیار عادلانه تر داشته باشیم كه برای همه اعضای جامعه مؤثر واقع شود. این گزینه پیشنهادی ما است و امیدوارم بتوانم آن را مطرح كنم.
رهبر حزب كارگر انگلیس در پاسخ به این سؤال كه آیا تا هشتم ژوئن، زمان كافی برای انتقال پیام این حزب خواهد داشت، افزود: ' من بلافاصله كارم را شروع می كنم. ما پیام خود را به تمامی نقاط كشور خواهیم رساند و در همه شهرها و روستاها، دولت محافظه كار را برای مناظره و بحث درباره مسائل، به چالش خواهیم كشید. ما برای پیروزی در انتخابات پیش رو مبارزه می كنیم. اگر در انتخابات پیروز شویم، هدایت دولتی را بر عهده می گیرم كه این كشور را متحول كند، مایه امید واقعی برای همه باشد و مهم تر از همه، اصل عدالت و فرصت اقتصادی برای همه را به ارمغان داشته باشد. '
'تیم فارون'، رهبر حزب لیبرال دمكرات نیز در واكنش به پیشنهاد 'ترزا می' برای انتخابات زودرس پارلمانی در انگلیس به خبرنگاران گفت: 'مردم باید از این موقعیت به منظور نشان دادن مسیر مطلوب برای كشورشان استفاده كنند كه قطعا مخالف مسیر مورد نظر نخست وزیر است.
'نیكلا استرجن'، رهبر حزب ملی اسكاتلند نیز در این مورد بیان داشت: 'انتخابات پیش از موعد از مهم ترین موضوعات در تاریخ معاصر انگلیس است اما آشكار است كه نظر ترزا می، برای منافع كشور ابراز نشد بلكه وی فقط برای منافع حزبی اش در صدد برگزاری زودهنگام انتخابات عمومی است.'
استرجن وزیر اول اسكاتلند افزود: 'ترزا می' در صدد است با این انتخابات، حزب كارگر را در هم بكوبد و صدای مخالفان سیاست هایش را خاموش كند و كشور را به سمتی كه می خواهد، سوق دهد.
رهبر حزب كارگر و نیز رهبران احزاب لیبرال دمكرات و یوكیپ نیز پیش از این خواستار انتخابات زودرس انتخاباتی شده بودند.
'ترزا می' در اوایل ماه سپتامبر گذشته در برابر درخواست های یاد شده برای انتخابات زودرس پارلمانی تصریح كرده بود كه تا 2020 میلادی انتخابات دیگری دراین كشور برگزار نخواهد شد.
اما 'ترزا می' رهبر حزب محافظه كار در صورت پیروزی حزبش در انتخابات زودرس می‌تواند آن را به مشروعیت استراتژی مورد نظرش برای خروج از اتحادیه اروپا تعبیر كنید.
در این میان برخی از محافظه كاران نیز با ادعای اینكه حزب مخالف كارگر در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارد و 'ترزا می' برای پیشبرد راهبردش در مورد برگزیت نیاز به حمایت كامل پارلمان دارد، خواهان این شده بودند كه این انتخابات زودرس برگزار شود.
آنها معتقدند كه با توجه به میزان بالای محبوبیت حزب محافظه كار براساس نظرسنجی های صورت گرفته، این حزب قادر است به راحتی در انتخابات زودرس به پیروزی برسد كه این پیروزی قاطع كه در واقع رای مردم به برنامه محافظه كاران است، یك پشتوانه قوی برای 'ترزا می ' شمرده می شود.
اما نخست‌وزیری انگلیس (داونینگ استریت) در اواسط اسفندماه گذشته درخواست برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی كه از سوی 'ویلیام هیگ' وزیر خارجه پیشین و از اعضای ارشد حزب محافظه‌كار این كشور مطرح ‌شده بود، را رد كرد.
ویلیام هیگ در یادداشتی كه در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، خواستار انتخابات زودرس پارلمانی با توجه به در پیش بودن مذاكرات برگزیت دولت انگلیس با بروكسل شده بود.
وی بیان داشته بود كه انجام این انتخابات 'مواضع حزب محافظه‌كار و دولت انگلیس را در خانه و نیز در خارج' تقویت خواهد كرد.
اما یك منبع نخست‌ وزیری انگلیس در واكنش به این درخواست گفته بود كه 'ترزا می' برنامه‌ای برای انجام دادن این انتخابات و یا آرزویی در این خصوص ندارد.'
براساس رویه قانونی در انگلیس، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در این كشور بایستی به تصویب دو سوم از نمایندگان مجلس عوام برسد.
با توجه به اینكه اكثر كرسی های مجلس عوام در اختیار حزب محافظه كار است، این پیشنهاد می تواند بدون هیچ مشكلی به تصویب برسانند.
مجلس عوام كه دارای 650 كرسی است، و در حال حاضر احزاب مهمی چون حزب محافظه كار 330 كرسی، حزب كارگر 229 كرسی، حزب ملی اسكاتلند، 54 كرسی، حزب لیبرال دمكرات 9 كرسی، حزب دمكراتیك وحدت طلب (ایرلند شمالی) 8 كرسی، حزب شین فین ( ایرلند شمالی) 4كرسی، حزب 'پلاید كامری' ( ولز) 3 كرسی دارند.
اروپام**4**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی