۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82497382
T T
۰ نفر

مجازات های سنگین در انتظار آلوده كنندگان رودخانه كرج

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82497382
مجازات های سنگین در انتظار آلوده كنندگان رودخانه كرج

كرج- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كرج گفت كه برای خاطیان و آلوده كنندگان رودخانه حفاظت شده كرج مجازات های سخت نقدی و كیفری در نظر گرفته شده است.

حمیدرضا لشگری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به واژگونی یك تانكر حامل روغن سوخته در روزهای گذشته در محور كرج - چالوس در مسیر رودخانه، افزود: در این حادثه كه در دور راهی نوجان اتفاق افتاد مقداری روغن سوخته كه از واحدهای صنفی خدماتی جمع آوری شده بود، وارد رودخانه كرج و منجر به آلودگی آن شد.
وی اظهار داشت: با اقدام به موقع نیروهای حفاظتی محیط زیست و كاركنان آب منطقه ای بیلقان بیشتر این روغن سوخته ها جمع آوری و خودرو نیز از محل دور شد.
لشگری با بیان اینكه بعضی از مواقع شاهد آلودگی های نفتی رودخانه كرج هستیم، گفت: بیشتر این آلودگی ها مربوط به زمان تخلیه سوخت از خودروی حامل سوخت برای محل های مسكونی و خدماتی است كه ناشی از بی احتیاطی راننده و اتصالات، بست ها و لوله های قدیمی مخزن های سوخت است.
لشگری با اشاره به اینكه سال گذشته نیز یك مورد واژگونی خودرو حامل سوخت در محور كرج- چالوس داشتیم، افزود: با این گونه موارد شاید سالانه یك یا 2 بار روبرو شویم ولی بیشتر با آلودگی رودخانه از طریق مواد نفتی و سوختی هستیم.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز چنین مواردی جلساتی با شركت پخش فراورده های نفتی استان داشتیم تا برای آگاه سازی رانندگان تانكرهای حمل سوخت اقدامات لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینكه مردم و مالكان واحدهای مسكونی و خدماتی در امر نشت مواد سوختی تقصیر چندانی ندارند، گفت: ولی این افراد بایستی در زمان تخلیه سوخت نیز در محل حضور داشته باشند ولی اكثرا رانندگان تانكرها بدون حضور مالكان اقدام به تخلیه سوخت می كنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كرج افزود: در صورتیكه رانندگان تانكرهای حمل سوخت و یا دیگر افراد احتیاط های لازم را برای جلوگیری از آلودگی رودخانه كرج نداشته باشند، قانون مجازات های سختی را اعم از نقدی و كیفری (حبس) برای آنان در نظر گرفته است.

**استانداردسازی فاضلاب واحدهای لبنیاتی جاده كرج- چالوس
لشگری در ادامه با اشاره به اینكه منابع آلاینده رودخانه كرج چند دسته هستند، اظهار داشت: یكی دیگر از منابع آلاینده واحدهای تولیدی لبنیات مستقر در این محور هستند كه از سال گذشته تمام این واحدها ملزم به استاندارد سازی فاضلاب هایشان شدند.
وی گفت: فقط یكی 2 واحد دیگر در این منطقه باقی مانده اند كه در حال نصب پكیج و ساخت تصفیه خانه فاضلاب هستند.
معاون اداره كل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: رستوران ها و واحدهای پذیرایی خدماتی این محور نیز ملزم به نصب مخزن سپتیك شده اند كه تمام واحدها به جز یكی دو واحد مابقی مجهز به این سیستم هستند.
وی افزود: بر اساس الزامات موجود این مخزن ها باید در مدت زمان مشخص توسط تانكرهای حمل فاضلاب تخلیه و در مكان های پیش بینی شده تخلیه شوند.

**مشاهده تخلف در تخلیه تانكرهای حمل فاضلاب
لشگری در ادامه با اشاره به اینكه اغلب در بحث تخلیه تانكرهای حمل فاضلاب با تخلفاتی روبرو هستیم، گفت: در اقدامی، صنف مربوط به این تانكرها اقدام به نام نویسی از صاحبان این خودروها كردند تا مجوزهای لازم به آنان ارایه شود.
وی افزود: با هماهنگی های انجام شده با راهنمایی رانندگی و پلیس راه مقرر شده تا فقط تانكرهای
شناسایی شده و دارای مجوز در این محور تردد كرده و بتوانند فاضلاب هایشان را در مكان های تعبیه شده تخلیه كنند.
وی بیان داشت: قبل از این گاها رانندگان این تانكرها برگه هایی را منوط به تخلیه تانكرهایشان در محل های مربوطه ارایه می دادند در حالیكه شاید صاحبان واحدها و یا این رانندگان شبانه به صورت غیرقانونی در رودخانه تخلیه می كردند ولی اكنون با شناسایی این تانكرها، باید رانندگان گزارش لازم را در خصوص اینكه فاضلاب را چه زمانی و از كدام رستوران تخلیه كرده اند و هم اینكه در چه زمانی در محل مناسب تخلیه كرده اند ارایه دهند.

**ساخت تصفیه خانه در 9 روستای جاده چالوس
لشگری یكی دیگر از منابع آلوده كننده رودخانه كرج را واحدهای مسكونی و روستایی مستقر در این منطقه دانست و گفت: اخیرا شورای عالی امنیت ملی و آبفای روستایی مجددا فعالیت خود را در خصوص رودخانه كرج آغاز كرده اند.
وی افزود: در همین جهت، ساخت 9 تصفیه خانه در 9 روستای بخش آسارا واقع در جاده كرج- چالوس در حال پیگیری و اجرا است و بایستی به تدریج تمام روستاهای این منطقه به تصفیه خانه و شبكه جمع آوری مجهز شوند.
وی با بیان اینكه هم اكنون فقط 3 روستا به تصفیه خانه مجهز هستند، اضافه كرد: امیدواریم تا پایان سال جاری تعداد روستاهای مجهز به تصفیه خانه در صورت تامین اعتبار به 15-10 برسد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كرج گفت: گردشگران نیز یكی دیگر از آلوده كنندگان رودخانه هستند كه با رهاسازی زباله و فاضلاب در رودخانه و حاشیه آن اقدام به این كار می كنند كه بایستی فرهنگ سازی مناسب به این منظور انجام شود.
وی یكی از اقدامات برای جلوگیری از این آلودگی را ساخت و توسعه سرویس های بهداشتی به خصوص در منطقه آسارا و ری زمین دانست و افزود: ضمن ساخت این سرویس ها، بایستی نسبت به نگهداری و تخلیه به موقع مخزن آن ها نیز اقدامات به موقع انجام شود.
لشگری یكی دیگر از منابع آلوده كننده رودخانه را اجرای پروژه های عمرانی برشمرد و اضافه كرد: اجرای این پروژه ها، موجب ایجاد نخاله و رسوبات می شود كه نیاز به نظارت ما و انجام درست كار توسط پیمانكار دارد.
وی گفت: در ماه های اخیر فعالیت یكی از پیمانكاران بزرگ در منطقه آسارا به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی و آلودگی رودخانه برای مدتی متوقف شد تا نسبت به رفع این آلودگی ها و استاندارد سازی فعالیت شان اقدام كنند.

**رودخانه كرج آلودگی جدی ندارد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كرج با بیان اینكه رودخانه كرج هم اكنون آلودگی جدی ندارد و نتایج ایستگاه های سنجش نشان از استاندارد بودن آب آن دارد، افزود: این استاندارد بودن نشان از استاندارد بودن كار ما دارد ولی دلیل اصلی این امر خروشان بودن رودخانه است كه منجر به تصفیه ذاتی آن می شود.
وی اظهار داشت: علیرغم تصفیه ذاتی و خروشان بودن رودخانه بایستی در مقابل منابع آلاینده بایستیم.
رودخانه كرج یكی از پرآب‌ترین رودخانه‌های دامنه جنوبی البرز است كه در حدّفاصل بیلقان تا دیزین واقع شده است.
این رودخانه كه 75 كیلومتر طول دارد، از كوه كلون بستك در ارتفاعات خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و در تمام طول مسیر خود از شیب تند دره‌ها و صخره‌ها عبور می‌كند و در نهایت به دریاچه نمك واقع در نزدیكی شهر قم می‌ریزد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
۰ نفر