۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82497205
T T
۰ نفر
تاكید نخست وزیر ژاپن و معاون ترامپ بر بازگشت آرامش به شبه جزیره كره

پكن - ایرنا - نخست وزیر ژاپن و معاون رئیس جمهوری آمریكا روز سه شنبه در توكیو اعلام كردند كه مسائل امنیتی در شبه جزیره كره برای هر دو كشور نگرانی هایی به بار آورده اما تلاش بر این است كه صلح دوباره به این منطقه بازگردانده شود.

به گزارش ایرنا، «مایك پنس» كه پس از سفر سه روزه خود به كره جنوبی امروز وارد توكیو شد، در ابتدای ورود به این شهر با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت وگو كرد.
پنس در این دیدار گفت كه آمریكا به هیچ وجه متحدان خود را تنها نمی گذارد و بار دیگر بر این نكته تاكید كرد كه كاخ سفید حمایت های صددرصدی خود را در اختیار ژاپن و هر متحد دیگری در صورت بروز مناقشه در منطقه شبه جزیره كره قرار می دهد و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد.
رسانه های ژاپنی از جمله «ان.اچ.كی» و «كیودو نیوز» با انتشار اخبار مربوط به این دیدار اعلام كردند كه دو طرف همچنین موضوعات و تحولات شبه جزیره كره و آزمایش های موشكی كره شمالی را مورد بحث و رایزنی قرار داده و البته هر دو طرف به طور تلویحی بر استفاده از ابزارهای دیپلماسی بر حل مساله این منطقه نیز تاكید كرده اند.
معاون ترامپ در این خصوص گفت: با توجه به بغرنج و پیچیده بودن موضوع شبه جزیره كره تلاش ما بر این است كه از طریق صلح آمیز و ابزارهای دیپلماتیك به حل آن مبادرت كنیم.
مایك پنس در شرایطی برای دیدار با «آبه» وارد ژاپن شده است كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا گفته كه پیامش برای رهبر كره شمالی این است كه رفتارهای خود را اصلاح كند.
معاون رئیس جمهوری آمریكا تاكید كرد: مساله هسته ای كره شمالی موضوعی نیست كه آمریكا بتواند به تنهایی وارد آن شود. آمریكا ژاپن را صددرصد متحد خود می داند و در كنار آن ایستاده است و برای حل این مساله تعامل با كره جنوبی، ژاپن و رایزنی با چین را در دستور كار خود قرار داده است.
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز در این ملاقات بار دیگر بر روابط دو كشور و اتحاد نظامی قدیم تاكید كرد ولی گفت كه ژاپن با توجه به پیچیده بودن مساله شبه جزیره كره، امیدوار است با ابزارهای دیپلماتیك و تمركز بر دیپلماسی آن را حل و فصل كرد.
او اما در عین حال به این موضوع نیز اشاره كرد كه اگر گفت وگو فقط برای گفت وگو باشد، هیچ ارزشی ندارد بلكه فشارها به كره شمالی باید به نحوی باشد كه به عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته ای منجر شود.
نخست وزیر ژاپن تاكید كرد كه دقیقا به همین خاطر آمریكا و ژاپن باید با اتحاد و گسترش مناسبات خود در این زمینه، تمامی تلاش هایشان را بكار بگیرند تا این هدف مهم در شبه جزیره كره تحقق یابد.
این اولین سفر مایك پنس به آسیا و اقیانوسیه پس از رسیدن به مقام معاون ریاست جمهوری آمریكا است كه هدف از انجام آن علاوه بر تشدید فشارها بر كره شمالی، تعمیق اتحاد نظامی آمریكا با كشورهای هم پیمان منطقه عنوان شده است.
«پنس» روز یكشنبه وارد كره جنوبی شد و با حضور در یكی از پایگاههای نظامی آمریكا در این كشور، پرتاب های كره شمالی و آزمایش های موشكی این كشور را تحریك آمیز دانست و گفت كه عزم آمریكا برای ایستادن در كنار كره جنوبی هرگز تا این حد قوی نبوده است.
وضعیت شبه‌جزیره كره هم اكنون به دلیل تحریكات بیش از حد آمریكا در این منطقه در بالاترین سطح از تنش‌ها قرار دارد.
معاون رئیس جمهوری آمریكا قرار است بعد از ژاپن به اندونزی و استرالیا نیز سفر كند.
آساق**231**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی