۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۴
کد خبر: 82489625
T T
۰ نفر

روسیه روابط با آمریكا را مشابه دوران جنگ سرد خواند

۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۱۴
کد خبر: 82489625
روسیه روابط با آمریكا را مشابه دوران جنگ سرد خواند

مسكو - ایرنا - همزمان با برنامه مذاكرات دو روزه وزیر خارجه آمریكا با مقام های روسیه، این كشور روابط واشنگتن و مسكو را در دشوارترین وضعیت از زمان جنگ سرد اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، ركس تیلرسون كه قرار است از امروز (سه شنبه) مذاكرات خود را در مسكو برای بررسی روابط تیره دو كشور آغاز كند، پیش از این سفر هشدار داده كه روسیه باید به حمایت های خود از حكومت سوریه پایان دهد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز با صدور بیانیه ای اعلام كرد: مسكو امیدوار است، مذاكرات سازنده ای با وزیر خارجه آمریكا انجام شود.
در این بیانیه با اشاره به وضعیت بسیار دشواری كه روابط دو كشور در آن قرار دارد، آمده است: دولت سابق آمریكا تمامی تلاش های ممكن را برای تیرگی روابط دوجانبه، كاهش نفوذ بین المللی و تضعیف روسیه با اجرای تحریم های اقتصادی و مالی انجام داد.
روسیه افزوده است: هر چند واشنگتن از تلاش های ضدروسی نتیجه ای نگرفت، اما این اقدام ها نشانه تمایل آمریكا برای دستیابی به برتری جهانی است كه در اظهارات مقام های این كشور نیز مشهود و آشكار بود.
در بیانیه آمده است: روسیه می خواهد در مذاكرات با تیلرسون نخست بداند، آمریكا تا چه اندازه تثبیت و بهبودی روابط را ضروری می داند و همچنین امیدواریم واشنگتن با تحقیقات واقعی در باره حادثه شیمیایی خان شیخون سوریه موافقت كند.
بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، غرب بدون ارائه مدرك دولت سوریه را مسئول این حادثه معرفی كرده است در حالیكه تروریست های جبهه النصره مجهز به سلاح شیمیایی نیز در منطقه جولان می دهند.
وزارت خارجه روسیه در ادامه نیز حمله موشكی روز جمعه آمریكا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را تجاوزگری و نقض معیارهای بین المللی خوانده و تاكید كرده است كه چنین اقدام هایی منجر به تقویت تروریست ها می شود.
در بیانیه همچنین نگرانی روسیه از سناریوی كاربرد نیروی نظامی علیه كره شمالی اعلام شده و آمده است: مسكو می خواهد، بداند چنین اقدامی با توجه به تعهدها برای عاری كردن شبه جزیره كره از سلاح هسته ای برپایه قطعنامه های شورای امنیت چه سازگاری دارد؟.
در پایان بیانیه افزوده شده كه در جریان مذاكرات با تیلرسون، روسیه می خواهد اقدام های آمریكا در مورد لیبی كه پس از مداخله نظامی پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) همانند عراق عملا تجزیه شده است و یمن كه با سلاح های آمریكایی بمباران می شود و ساكنان آن با فاجعه انسانی مواجه شده اند، را بداند.
روسیه پیشتر نیز اعلام كرده بود كه وضع كلی روابط مسكو و واشنگتن بسیار بد و بدترین وضعیت از سال 1973 است.
جنگ سرد اصطلاح مربوط به حاكمیت تنش های نظامی و سیاسی در روابط بلوك شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه غرب به پیشگامی آمریكا است كه پس از جنگ دوم جهانی آغاز شد و تقریبا تا پیش از فروپاشی اردوگاه كمونیسم در سال 1991 ادامه یافت، هر چند دامنه ای آن از دهه 80 میلادی كاهش پیدا كرده بود.
اروپام*391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا