۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82489601
T T
۰ نفر

رسانه روسی: چرخش های سیاسی تركیه مشكل ساز شده است

۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82489601
رسانه روسی: چرخش های سیاسی تركیه مشكل ساز شده است

مسكو - ایرنا - روزنامه روسی ماسكوفسكی كامسامولتس نوشت: چرخش های سیاسی تركیه بین غرب و شرق در مسائل منطقه ای از جمله سوریه مشكل ساز شده است.

به گزارش ایرنا، در این مطلب كه امروز (سه شنبه) انتشار یافته، آمده است: دوستی مسكو و آنكارا به دلیل بروز برخی مسائل، دشوار و خطرناك شده است.
این روزنامه در ادامه با ضد و نقیض خواندن سیاست های آنكارا به ویژه در قبال اوضاع سوریه، آن را عامل اصلی بروز اختلاف ها بین تركیه و روسیه خوانده است.
رسانه روسی نوشت: حركت و نوسان های سیاسی تركیه بیشتر شده است و حتی ناظران و تحلیلگران داخلی هم برای تفسیر رویكردهای آنكارا كه بین غرب و شرق چرخش می كند، مشكل پیدا كرده اند.
ماسكوفسكی كامسامولتس ادامه داده است: برای درك این موضوع، كافی است به روابط مسكو و آنكارا پس از اقدام جنگنده تركیه ای در سرنگونی یك فروند بمب افكن سوخو 24 روسی در نوامبر 2015 (آذر 94) بر فراز سوریه نگریست كه روابط دو كشور را تا تابستان سال 2016 در تیرگی فرو برد تا اینكه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه ماه پیش در سفر به مسكو، آن را عادی اعلام كرد.
رسانه روسی نوشته است: اما این موضوع تا پایان سفر بیشتر دوام نیاورد. پس از بازگشت اردوغان، آنكارا بار دیگر اقدام هایی انجام داد كه نشانه وجود تنش شدید در روابط با مسكو بود كه می توان به دستور توقف حركت كشتی ها بین كریمه و بنادر تركیه، اعمال تعرفه گمركی 130 درصدی برای واردات غلات از روسیه و احضار كاردار این كشور در آنكارا برای كشته شدن یك سرباز تركیه ای در سوریه اشاره كرد.
این روزنامه در پایان نوشته است: با وجود برنامه اجرای طرح های مشترك بزرگ از جمله ساخت نیروگاه هسته ای آق قویو و خط لوله گاز جریان تركیه، این طرح ها نمی تواند دوری دو كشور از گرفتار شدن در یك بحران شدید دیگر را تضمین كند.
تركیه كه پیشینه فعالیت به عنوان یكی از اعضای اصلی اردوگاه ضدسوری به پیشگامی آمریكا با هدف براندازی حكومت بشار اسد را دارد و از اتحاد سیاسی-نظامی مسكو و دمشق علیه تروریست ها ناخرسند است، از اقدام ها و تجاوزهای آمریكا علیه سوریه حمایت می كند.
پس از ساقط شدن بمب افكن روسی بر فراز سوریه در آذر ماه سال گذشته با شلیك موشك از جنگنده تركیه ای كه مرگ یك خلبان آن را در پی داشت، همكاری های اقتصادی آسیب زیادی دید كه شتاب بخشی برای بازسازی آن در دستور كار دو كشور قرار گرفته است.
مناسبات مسكو و آنكارا پس از این واقعه به شدت تیره شد و روسیه روابط بازرگانی به ویژه در بخش كشاورزی و گردشگری را با تركیه قطع كرد و سبب كاهش چند میلیارد دلاری ارزش همكاری های اقتصادی دو كشور شد.
روند تیرگی روابط پس از نامه اردوغان به پوتین كه از سوی كاخ كرملین به عنوان عذرخواهی پذیرفته شد، پایان یافت و تاكنون نیز چندین دور مذاكرات سران و مقام های بلندپایه روسی-تركیه ای برگزار شده، اما رویدادهای اخیر ادامه موفق این راه را در ابهام قرار داده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا