۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82489600
T T
۰ نفر

انتخابات و شبكه های مجازی

۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82489600
انتخابات و شبكه های مجازی

تهران- ایرنا- رسانه های اجتماعی نقش مهمی در معرفی برنامه ها و شعارهای نامزدهای انتخاباتی دارند. از این رو جریان ها، گروه های سیاسی و هواداران آن ها نگاه ویژه ای به ابزارهای نوین ارتباطی دارند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، كمتر از 40 روز دیگر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار می شود. از این رو، این روزها در فضای اجتماعی و رسانه ها تحلیل و ارزیابی های مختلفی مطرح می شود.
یكی از این مقوله ها، نقش رسانه های اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی است. چرا كه نقش فضای مجازی در شكل دهی به روندهای مدنی و سیاسی در گذر زمان دچار دگرگونی و نوآوری هایی شده تا جایی كه در عصر كنونی بخش مهمی از تبلیغات انتخاباتی در حال رخت بربستن از فضای واقعی و كوچ كردن به سمت فضای مجازی است.
نظر به اهمیت رسانه های نوین در تبلیغات انتخاباتی به بیان نكته هایی در این زمینه می پردازیم:
1- تبلیغات از فرایندهای طبیعی معرفی نامزدهای انتخاباتی است كه از جانب ستادهای انتخاباتی نامزدها و هواداران آن‌ها در طول دوره مجاز تبلیغاتی صورت می پذیرد.
در طی زمان فرآیند تبلیغات انتخاباتی همپا با تحولات در عرصه های مدرن متحول شده و سازوكارهای نوینی یافته است. تبلیغاتی كه تا چندی پیش تنها از راه پخش تراكت (برگه آگهی)، چسباندن اعلامیه بر در و دیوار شهر، برگزاری تجمع های انتخاباتی و نشست های رو در رو یا حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی انجام می گرفت اما اكنون به كانال ها و صفحه های ارتباط مجازی راه یافته است.
این مساله نشانگر آن است كه پیوند بشر با جامعه و زمانه اش از دیرباز تاكنون در مسیر دگرگونی بوده است. همانطور كه بشر با بهره گیری از صنعت چاپ از دوران شفاهی گذر كرد و به سمت دوره مدرن (نوگرایی) پیش رفت، اكنون نیز با برداشته شدن فاصله ها و گسترش ارتباطات، رسانه های كاغذی رفته رفته جای خود را به رسانه های مجازی می دهند.
در واقع با گسترش ابزارهای پیشرفته ارتباطی به ویژه در فضای دیجیتال و دنیای مجازی، عرصه های تازه ای رو به زندگی بشر گشوده شده است. در این میان می توان به نقش شبكه های موسوم به رسانه های اجتماعی پرداخت كه سبب طرح نوینی در عرصه خبررسانی و رسانه شده اند.
2- امروزه استفاده از فضای مجازی همپا با زندگی واقعی به پیش می رود. از این رو بهره وری از فضای مجازی وارد عرصه های مختلف زیست بشری شده است. در این میان حوزه سیاست نیز بی بهره نمانده است.
یكی از مقوله های مهم در ساحت سیاسی فرایند تبلیغات انتخاباتی است كه با دگرگونی هایی روبرو شده است. به ویژه رسانه های مجازی و شبكه اجتماعی نظیر «تلگرام» با امكان نصب آسان روی تلفن همراه نسبت به شبكه های اجتماعی نسل پیش از خود نظیر «فیسبوك» و «توییتر» قابلیت دسترسی آسان تری دارند و گستره بیشتری را پوشش می دهند.
از این رو تلگرام به عنوان یكی از تازه ترین و پرمخاطب ترین شبكه های اجتماعی، تا حد زیادی موفق به جذب كاربران دیگر شبكه ها در ایران شده است. نكته جالب توجه این كه حتی خبرگزاری ها نیز با توجه به مزایای این شبكه ها، برای بالا بردن ضریب نفوذ و جلب مخاطبان از ابزارهای خبررسانی مانند تلگرام استفاده می كنند.
3- در زمینه عللی كه باعث روی آوری به تبلیغات انتخاباتی در رسانه های اجتماعی شده می توان به سهولت دسترسی، كاهش هزینه ها و فراگیری شبكه های اجتماعی اشاره كرد. به ویژه این كه با ورود تبلیغات به فضای مجازی تا حدودی از اسراف و هزینه برای تبلیغات كاغذی جلوگیری می شود. این صرفه جویی در وقت، هزینه و نیروی انسانی است.
4- به باور برخی ناظران، شبكه های مجازی فرصت های عادلانه ای را پیش روی نامزدهای انتخاباتی قرار می دهند تا بتوانند از این راه برنامه های خود را تبلیغ كنند. از این منظر، نتیجه كلی استفاده از شبكه های اجتماعی، گسترش و جریان آزاد اطلاعات در میان قشرهای مختلف جامعه است.
با این حال به نظر می رسد در كنار اثرگذاری مثبت این دست از شبكه ها كه در مقام رسانه قرار گرفته اند، نمی توان آسیب ها و چالش های ناشی از آن را نادیده گرفت. به عنوان مثال در جریانِ آزاد اطلاعات احتمال انتشار گزاره های تایید نشده، دروغین و انواع شایعه افزایش می یابد.
از این رو به نظر می رسد در موضوعی به اهمیتِ انتخابات، رسانه های مجازی به علت سرریز شدن اخبار غیرواقعی در راستای تخریب های ناجوانمردانه و بداخلاقی های سیاسی نیز به كار گرفته شوند.
پس هر چند به نظر می رسد با فراگیری و رشد سریع رسانه های نوین در سراسر جهان، رسانه های اجتماعی ابعاد تازه ای یافته است. با این حال برخی معتقدند كه هنوز جریان سازی اصلی رسانه ای با رسانه های مرجع صورت می گیرد.
پژوهشم**458**1601**خبرنگار: محمدستاری** انتشاردهنده : شهناز حسنی
۰ نفر