۲۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82489577
T T
۰ نفر
آغاز نشاء مكانیزه برنج در مازندران با حضور وزیرجهاد كشاورزی

ساری - ایرنا- همزمان با سفر رئیس جمهوری، روز سه شنبه با حضور محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی اولین نشاء مكانیزه برنج سال جاری در مازندران انجام شد.

به گزارش ایرنا، نخستین بوته برنج از رقم طارم محلی در حدود 2 هكتار از زمین های شالیزاری در روستای بولیده شهرستان محمودآباد به صورت مكانیزه نشاء كاری شده است.
مازندران با داشتن حدود 230 هزار هكتار زمین های شالیزاری و تولید بیش از یك میلیون تن برنج سفید 40 درصد نیاز كشور را تامین می كند.
** حمایت تمام قد دولت از برنجكاری در 2 استان مازندران و گیلان
محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی در آئین نشاء برنج با بیان اینكه امروز 30 درصد نشاكاری و 80 درصد برداشت برنج در كشور به صورت مكانیزه انجام می شود، گفت : همزمان با آغاز به كار دولت یازدهم طرح خود اتكایی برنج با حمایت جدی از شالیكاران 2 استان مازندران و گیلان برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
وی با بیان اینكه برنج به عنوان محصول استراتژیك و برنجكاری به عنوان یك محصولی كه بیشترین مصرف آب را دارد، فقط در 2 استان شمالی گیلان و مازندران مورد تاكید حمایتی قرار دارد، اظهار داشت: با ایجاد ردیف اعتبار مكانیزاسیون و طرح تسطیح و تجهیز زمین های كشاورزی، آبیاری نوین و توجه به رقم های كیفی پر محصول ، طرح خوداتكایی برنج را عملیاتی كرده ایم.
وزر جهاد كشاورزی با بیان این نكته كه با افزایش مكانیزاسیون و قیمت مناسب برنج ، رضایت شالیكاران در 2 سال اخیربیشتر شده است، گفت: دولت واردات و مقدار مورد نیاز برنج های خارجی را به درستی كنترل كرده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس طرح خوداتكایی برنج ،سطح زیر كشت ارقام پر محصول در شالیزارهای 2 استان مازندران و گیلان باید به 255 هزار هكتار افزایش یابد كه هم اكنون در كمتر از 130هزار هكتار از زمین های شالیزاری استان های شمالی رقم پر محصول كشت می شود.
همچنین اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی 275 هزار هكتار ازشالیزارهای شمال كشور از دیگر برنامه های راهبردی برای رسیدن به خوداتكایی برنج كشور در2 استان گیلان و مازندران است.
همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان مازندران ، طرح های مختلف كشاورزی در بخش های شیلات، باغبانی ،تجهیز و نوسازی زمین شالیزاری ،آبیاری تحت فشار و طیور به ارزش یك هزارو153میلیارد ریال افتتاح شده است.
رئیس جمهوری صبح امروز به همراه معاونان و چند وزیر كابینه برای افتتاح و شروع عملیات اجرایی بیش از 43 پروژه عمرانی و زیرساختی وارد فرودگاه دشت ناز ساری مركز مازندران شد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
۰ نفر